V=a*t?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Mindig.
Mint az általad beírt képlet is mutatja.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
ha nincs kezdeti sebesség.
egyébként
v=a*t+v0
ha pedig változik a gyorsulás, akkor integrálni kell idő szerint és hozzáadni a kezdeti sebességet.
Én idáig úgy tudtam, hogy a sebesség az út és az idő hányadosaként írható fel.
Ez a képlet minek van?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Akkor használható, ha a gyorsulás állandó.
Ha nem, akkor fel kell bontani kisebb szakaszokra, ahol állandó, és ezeket külön számolni. Így működik az integrálás is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Igen, a sebesség az út és az idő hányadosa - egyenletes mozgásnál. Ha a mozgás nem egyenletes, van valamilysn gyorsulás, lassulás, akkor az út és idő hányadosa az átlagsebességet adja.
Az általad írt képlet nulla kezdősebességű, gyorsuló mozgásra érvényes. Ott az s/t az nem a t időpillanatbeli sebességet mutatná. (Valójában annak a felét.)
Na meg lehetnek olyan feladatok, amikor nek adják meg az utat :)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
v=a*t akkor igaz, ha:
i) Zérus kezdősebesség és
ii) az a gyorsulás időben állandó, és
iii) a vizsgált anyagi pont pályája egyenes vonal, vagy v párhuzamos a-val.
Általános esetben a sebesség definíciója deriválással adható meg, jelölje ugyanis r az anyagi pontba mutató helyvektort, ekkor
v=dr/dt,
ami egy pillanatnyi sebességet jelöl. A pillanatnyi gyorsulás pedig:
a=dv/dt=d^2r/dt^2.
Legyen most r az s ívhosszal paraméterezve, ekkor
v=dr/dt=(dr/ds)*(ds/dt), ahol
dr/ds=e, és itt most e a tangenciális irányú egységvektor, azaz:
v=e*ds/dt.
Igazolható differenciálgeometria segítségével, ha a pálya görbületi sugara R, akkor
de/ds=n/R, ahol n a normális irányú egységvektor. Ezeket felhasználva kapjuk hogy:
a=(d^2s/dt^2)*e+[(ds/dt)^2/R]*n.
Látjuk, hogy az első tag a tangenciális irányú, a második tag pedig a normálirányú gyorsulás, azaz:
a=a_tang+a_norm.
Most már értjük tehát, miért kell még feltenni, hogy egyenesvonalú legyen a mozgás, vagy a legyen párhuzamos v-vel.
Tekintsünk most egy egyenesvonalú változó mozgást időfüggő gyorsulással, ekkor igaz hogy:
a=dv/dt, és legyen valamely t_0 időpontban a sebesség v(t_0)=v_0. Nyílvánvaló, hogy v-re nézve ez egy elsőrendű explicit közönséges differenciálegyenlet, amelynek a kezdeti-feltételt kielégítő megoldása az ún. ekvivalens integrálegyenlet alapján formálisan egyszerűen megadható:
v(t)=v_0+Integral t_0-tól t-ig a(p)dp.
A formula persze vektorértékű sebesség -és gyorsulásokra is kiterjeszthető, de abba most nem mennék bele, hogy vektorokat hogy kell integrálni.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!