Newton második törvénye miért nem érvényes a nehézségi gyorsulásra?
Newton második törvénye:
Egy pontszerű test 'a' gyorsulása egyenesen arányos a testre ható, a gyorsulással azonos irányú 'F' erővel, és fordítottan arányos a test 'm' tömegével.
A nehézségi gyorsulás viszont mindenre ugyanannyira hat egy adott helyen.
"Tudtommal ugyanis egy test nehézségi gyorsulása nem függ a tömegtől és a nehézségi erőtől."
De függ tőle: g = F/m
Nagyobb tömegű testnél nagyobb erő, így a hányados mindig ugyanannyi. Nem az erő állandó, hanem a g. Nagyjából azonos a Föld minden pontján. Nehézségi gyorsulásnak hívják. A Holdon meg más bolygókon más a nehézségi gyorsulás, azaz a gravitáció. Így az F=m*g képletből adódóan ugyanarra testre (tehát m ugyanannyi) kisebb g hat, és így az F kevesebb. Tehát könnyebbek leszünk.
És mivel g, vagyis a gyorsulás ugyanannyi, így a zuhanás ideje is ugyanannyi lesz (elméletileg) minden tárgy esetében, hiszen t=gyök(h/g). Ami bezavar az a légellenállás: az összegyűrt papírlap hamarabb földet ér, mint a sima.
hiszen t=gyök(h/g).
Ez mit jelent?
g = F/m
g = m.g/m
g = g
Rendben van ez a levezetés?
Ilyen eredmény mit jelent?
v=s/t, a=v/t --> a=s/(t négyzeten) ---> t négyzet = s/a ---> t = gyök(s/a), jelen esetben s helyére h, a helyére g, de ez csak jelölés kérdése, igazából tökmindegy.
Mivel ugyanannyi magasságról ejtünk le két tárgyat, illetve a g mint mondtam ugyanannyi, így t-re, azaz a zuhanás idejére is ugyanannyi fog kijönni.
Levezetésed pedig rendben van csupán semmi értelme.
4=1+3
4=4-3+3
4=4
Azonosságnak hívják, nem mész vele semmire.
Naszóval...induljunk el Newton II. törvényéből:
a=F/m
Helyettesítsuk be F=m.g
a=m.g/m=g
Hol a probléma?
E törvény értelmében annál nagyobbnak kellene lennie egy test gyorsulásának, minél nagyobb a rá ható nehézségi erő, és minél kisebb a tömege.
Azonban minden test azonos gyorsulással zuhanna le a nehézségi gyorsulásnak köszönhetően, ha vákuum lenne.
"annál nagyobbnak kellene lennie egy test gyorsulásának, minél nagyobb a rá ható nehézségi erő, és minél kisebb a tömege."
Na igen, de a kisebb tömegű testekre kisebb nehézségi erő hat. :) A lényeg: g az állandó és nem az F!
Én azt hiszem az összes problémád abból fakad, hogy rosszul értelmezed ezt:
"E törvény értelmében annál nagyobbnak kellene lennie egy test gyorsulásának, minél nagyobb a rá ható nehézségi erő, és minél kisebb a tömege"
Idézet tőled.
Igaz: annál nagyobb egy test gyorsulása, minél nagyobb a rá ható nehézségi erő.
Igaz: minél kisebb egy test tömege, UGYANAKKORA ERŐ hatására nagyobb a gyorsulása.
De ki mondta, hogy két különböző tömegű testre azonos gravitáció mellett UGYANAKKORA ERŐ hat? Mert nem.
A nagyobb tömegűre nagyobb erő, a kisebb tömegűre kisebb erő hat. A gyorsulásuk mégis megegyezik, (azonos gravitációs térben) mert amennyivel nagyobb erő hat a nagyobb testre, annyival kevésbé "akar" gyorsulni épp a nagyobb tömege miatt. A gondolatmenet áll a kisebb tömegűre is: kisebb erő, de kisebb tömeg miatt "könnyebben" gyorsul. A végeredmény: azonos GYORSULÁS különböző tömegek esetén, azonos gravitációs térben.
Minden aminek tömege van, "vonzza" a másik tömeggel rendelkezőt. Ennek a mértékére jellemző:
Á, én értem, hogy mi a problémád! Megpróbálom elmagyarázni.
Az a baj, hogy a g-t úgy kezeled, mintha erő volna, pedig nem az. Ha a g erő volna, és minden zuhanó testre ugyanez az erő hatna, akkor csakugyan a nehezebb test lassabban esne. Tegyük fel egy pillanatra, hogy ez így van. Ekkor egy zuhanó gőzmozdonyra is mondjuk 10 N erő hatna, meg egy apró csavarra is ennyi hatna, tehát a csavar sokkal jobban gyorsulna, és sokkal előbb esne le. A gőzmozdony szinte lebegne a levegőben, hisz a több tonnát a 10 N alig gyorsítaná lefelé. Csakhogy ez mihez vezetne? A gőzmozdoy sok apró csavarból áll (meg egyéb alkatrészekből). Honnan tudják a csavarok, hogy ők most a mozdony részei, és így együttesen kell hogy hasson rájuk ez a 10 N, vagy már kiszakadtak, és külön hat rájuk ez az erő?
Na jó, akkor mondjuk azt, hogy a mozdony minden alkatrésze egy külön test, így mindegyikre hat ez a 10 N. A mozdony álljon mondjuk 1000 alkatrészből, ekkor 10000 N erő hat rá zuhanás közben. Csakhogy a mozdony egyik nagyobb fogaskerekét (amire 10 N erő hat éppen) újraöntött vasból csinálták, ami valaha 10 csavar volt, tehát összesen 100 N hatott rájuk. Vajon melyik pillanatban vesztették el a csavarok az önálló identitásukat, és lett a 100 N erőből 10? Vajon ha kettétörik a fogaskerék, akkor már két testnek számít?
A problémára egy elméletben hibás, ám nagyon szemléletes megoldás létezik. Tegyük fel, hogy ez a erő az atomok szintjén hat, mivel az alkatrészeket atomig lehet darabolni. Ekkor minden tömeggel rendelkező elemi részecskére (protonra és neutronra) hat egy adott erő, a nanonewton töredéke, legyen a neve elemi erőcske.
Vagyis egy kétszer annyi ilyen részecskéből álló testre kétszer annyi erő hat. Pl egy szénatomban van összesen 12 ilyen részecske, azaz egy milliárd atomból álló széndarabka 12-milliárdszoros elemi erőcskével gyorsulna, egy kétszer ennyi atomból álló széndarab mind tömegre, mind az őt gyorsító erőre nézve kétszeres lenne, azaz a gyorsulása Newton szabályainak megfelelően ugyanaz lenne, mint a kisebb széndarabé. Ugyanez a gőzmozdonyra és a csavarra is igaz.
Bár a gravitáció nem így működik, de a modell kedvéért és a könnyebb érthetőség kedvéért kezelhetjük úgy, mintha így működne.
"A problémára egy elméletben hibás, ám nagyon szemléletes megoldás létezik. Tegyük fel, hogy ez a erő az atomok szintjén hat, mivel az alkatrészeket atomig lehet darabolni. Ekkor minden tömeggel rendelkező elemi részecskére (protonra és neutronra) hat egy adott erő, a nanonewton töredéke, legyen a neve elemi erőcske.
Vagyis egy kétszer annyi ilyen részecskéből álló testre kétszer annyi erő hat. Pl egy szénatomban van összesen 12 ilyen részecske, azaz egy milliárd atomból álló széndarabka 12-milliárdszoros elemi erőcskével gyorsulna, egy kétszer ennyi atomból álló széndarab mind tömegre, mind az őt gyorsító erőre nézve kétszeres lenne, azaz a gyorsulása Newton szabályainak megfelelően ugyanaz lenne, mint a kisebb széndarabé. Ugyanez a gőzmozdonyra és a csavarra is igaz. "
Ebben a részben a nehézségi gyorsulást már nem erőnek kezeled, hanem annak, ami valójában. Ugye?
Azt hiszem, kezdem érteni már az utolsó hozzászólásoknak köszönhetően.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!