Valaki dióhéjban el tudná magyarázni, hogyan működik a villamos vontatás?
Nem értem pontosan a dolgot.
25 kVos váltakozó 1 fázisú feszültséggel tápláljuk a városban lévő villamosokat mondjuk. Ezek egyenáramú motorral működnek? Elég nekik egyáltalán az egy fázis? Nyilván felülről, egy vezetéken kapja a kraftot. De akkor nulla se kell neki?
Nem ez a szakterületem (még egyetemista vagyok) de érdekelne a dolog és nem értem pontosan a dolgokat.
"25 kVos váltakozó 1 fázisú feszültséggel tápláljuk a városban lévő villamosokat mondjuk."
Mondjuk a villamosok 600 Volt egyenáramról mennek :D
A nagyvasúton nálunk 25kVolt 50Hz-ről mennek a gépek, egy transzformátoron keresztül és a régebbi gépeken ( V432,V63,V46 ) egyenirányítón át hajtják a vontatómotorokat. Ennél részletesebb felvilágosítást majd valami villanyász fog tudni adni :D
Nagyon dióhéjban.
A villamosok 600 V egyenáramról működnek. A munkavezeték a pozitív, a negatív visszavezetés a sínen keresztül történik. A budapesti villamosokban (kivéve a Combino, CAF) egyenáramú vontatómotorok vannak. Egyenáramú motoroknál a fordulatszám szabályozást meghatározott nagyságú előtét-ellenállások változtatásával tudjuk szabályozni (pl. az UV-k, Ganz ICS, korszerűsítés előtti Tátrák). Állóhelyzetben való elinduláskor az összes ellenállást az áramkörbe kapcsoljuk, így viszonylag kicsi a vontatómotor áramfelvétele, nem terhelődik a motor, valamint kis rángatással tudjuk elindítani a járművet. Sebesség növelésekor fokozatosan kiiktatjuk az ellenállásokat, így nő a vontatómotorra jutó feszültség, nő a sebesség.
Modern hajtásrendszerrel rendelkező járműveknél kissé másképp működik. A vontatómotorra jutó áramot valamilyen félvezető elemekből készült elektronikával "megszaggatjuk". Ez régebben tirisztorokkal történt, ma már hatékonyabb, úgynevezett IGBT-modulokkal történik. Ezt úgy kell elképelni, mint egy kerti slagot. Minél rövidebb ideig hagyjuk nyitva, annál kevesebb víz halad át rajta. Ha hosszabb ideig van nyitva, akkor több víz folyik át. Ugyanez az elv működik motorvezérlésnél. Minél többször ki- és bekapcsol az elektronika, annál kevesebb áram jut az áramkörbe, így kevesebb áram jut az adott vontatómotorra. (pl. TW6000, korszerűsített Tátrák). A jármű sebességének növelésekor csökken a másodpercenkénti kapcsolgatások számát, tehát több áram jut a motorokra.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!