Miért nem gyakorlatorientáltabb a kémia és fizika oktatása általános és középiskolában?
Én jelenleg egyetemen tanulok, egy társadalomtudományi karon, de azért kötöttem csak itt ki, mert keresem még az utamat. Mindig is érdekeltek ugyanis a természettudományok is. Nagyon szeretnék alkotni, szeretnék képes lenni arra, hogy létrehozzak dolgokat.
Azon gondolkodtam, mi az oka annak, hogy nem szerettem meg igazán a fizikát és kémiát, amik erre lehetőséget adnának. Szerintem az a válasz, hogy 1. fizikából volt egy nagyon rossz tanárom (ez nem a magyar közoktatás hibája), a másik ok viszont az, hogy egyszerűen nem tették számunkra érdekessé ezeket a tárgyakat gyakorlati bemutatókkal. Én úgy gondolom, hogy ezeknél a tárgyaknál rengeteg múlik a tanáron. Márpedig ha csak az elméletét tanuljuk meg a dolgoknak, pl. a szerves kémiát, meg fizikából a képleteket, hát, abba elég nehéz szerintem beleszeretni. Úgy gondolom, hogyha többet látnánk ezeknek az eredményeiből, abból, hogy mire lehet a képleteket felhasználni, akkor az sokkal érdekesebb lenne, annyira, hogy erőt adna ahhoz, hogy a szárazabb elméleti részét is megtanuljuk.
Ti mit gondoltok erről? Vagy ez talán csak a saját magamnak gyártott kifogás? Mondjátok el a véleményeteket, bármi is az! :)
Röviden: Pénz és idő.
Bővebben: A vegyszer drága, valamint a tanárnak az anyagot le kell adnia, és nem jut egyszerűen idő másra. Másik meg, hogy igazán látványos dolgokat nemigen lehet mutatni gimis keretek között, mert a biztonsági feltételek nem minden esetben adottak.
Valamikor nagyon régen, -amikor még a kereket sem találták fel teljesen- mindenféle vegyianyagot lehetett kapni boltban (Vegyszerbolt, Tanért) Igaz, kis mennyiségben de a kisérletezgetésekhez nagyon jo volt. Lehetett otthon játszani velük. De a vegyi anyagok szinte mindegyike veszélyes is lehet ezért jol el kell zárni a gyerekek elöl, mert kiindulás, hogy a hülyegyerek megissza a kénsavat.
Egyébként ha ilyen hiányérzeted van, szerezd meg az Öveges kisérleteket. Jo könyv.
Öveges féle könyveket, videókat szerezz be. Nem feltétlenül magadnak, ha téged már nem érdekel, akkor jó lesz a gyereknek, hogy legalább neki legyen több lehetősége. Sajnos a közoktatás már csak ilyen, az utóbbi 25 évben tönkretettek mindent.
Egyébként véleményem szerint abból kéne többet látni fizikából, hogy egy-egy adott képlet mögött mi van. Csak ugye sajnos ez igen messze vezet, mert ahhoz komoly matematikát kéne tudni.
Ami van középiskolai fizikából, az igazából csak egy bemutató jellegű valami. Ahhoz, hogy mindent értsünk, igen jól kell ismerni minimum a differenciálegyenletek témakörét.
Ezért nehéz is megválasztani a középiskolai fizika oktatásának módját, hiszen kellő matematikai ismeret nélkül nem értjük, hogy mit akarunk, így pl.csak képlethalmazokra támaszkodunk.
valóban, az egyik feloldás a rendszeres kísérletbemutatók, és mérések lehetnének. Néhány éve már elkezdték ezt. Nézz utána Härtlein Károlynak. Ő rendszeresen tart kísérleti előadásokat. De pl. a mindentudás egyetemén 2005-ben is volt jónéhány kísérletbemutató.
Az utóbbi években jónéhány ilyen volt, csak keresni kell.
Szerintem igazából az is baj, hogy habár vannak ilyenek, csak nincsenek reklámozva annyira...
Mert mikor hazamegy valaki suliból, akkor nyílván fontosabb a facebookot lesni egész éjjelig, meg mittudomén mit, mit pl. rákeresni a youtubon vagy a google-be fizikai, kémiai kísérletekre.
Aki keres, az talál bőven. Ezelőtt 40 éve ez nem volt megoldható. Most viszont van lehetőség, tessék élni ezzel, és a lemenőknek is majd ezt mondd meg.
Kérdező, kérdésed kommentjében írottakat kissé árnyalnám. Nagyon rossz tanárod volt (egyértelműen a magyar közoktatás hibája sok oknál fogva - elsőnek, hogy minek engedte oda, ha nem alkalmas). A tanáron nem rengeteg, hanem minden múlik. De csak akkor, ha megfelelők a körülmények. A "körülmények" viszont a közoktatás mikéntjétől függ. Nagyon sokféle módon. Próbálok sorolni néhányat.
A közoktatáshoz kell jó infrastruktúra. Iskolák, felszerelések, eszközök, könyvek, de még az oda való közlekedés is, a tanárok, irányítók, szervezetek. Minden ezen múlik.
Jó infrastruktúra méri az ország gazdasági helyzetét és előre tervez, hogy miféle területeken miféle tudásra lesz szükség. Ehhez kell egy szervezet, amelyben értő szakemberek vannak (akiket az iskola képezett ki). Itt meghatározzák az iskolaszerkezetet, az egyes részlegeken (évfolyamok) szükséges tárgyakat, azok kiméretét, a kapcsolatokat, oktatási módot, majd megbíznak más szakembereket ennek kidolgozásával (akiket megint az iskola képezett ki). Felkérnek szakértőket ehhez szükséges könyvek írásához (akiket...). Az iskolába ugyan gyerek jár, de vannak szülei. Akiket felkészítenek valakik valamire (amit valakik kidolgoztak). Ezután jön csak a szükséges szakembergárda (tanár) kiképzése. És nincs vége, mert a gyerek szükségképpen nyűgnek érzi a tanulást. Ennek van egy természetes (korbéli) oka, meg egy társadalmi. Utóbbi azt jelenti, megfelelő reklám, ösztönzés, néha kötelezés és szankció szükséges, hogy a társadalom fontosnak érezze az oktatást. Ekkor meg is becsüli, ami viszont a diáknak és tanárnak egyaránt ösztönző. És nagyjából előállt egy jó modell.
Ami itt látszik, hogy mennyi sok összefüggés van, és bármi kell, ahhoz szakember szükséges, akit valahol kiképeztek, de valakiknek ki kellett találni, hogy mire. Amihez megint érteni kell. Ezért egy elrontott oktatási rendszert rendbe szedni irtózatosan sok munka és idő, hiszen hiányzik a szakembergárda, az igény, az ösztönzés, viszont jó nagy a társadalmi ellenállás.
A te problémád (a gyakorlati orientáció) ezekből vezethető le, és maguk a kísérletek nem feltétlenül kell, hogy az iskolában történjenek. Ez sok mindentől, lehetőségektől is függ. De végül is minden az ösztönzésen múlik. A rossz tanár unalmas, ellentmondásos, a diák ezt észreveszi, és innentől a tanár már hiteltelen is. Tőle többé ösztönzés nem jöhet. A diáknak meg hiányérzete támad. A szerencsés talál egy jobb helyet jobb tanárral, de a züllés egy foka után már csak a szülői támogatás marad. Anyagi és erkölcsi, morális, ösztönző. Például, hogy használd ki magad a modern kor nyújtotta lehetőségeket. És megtanít rá, hogyan. Ha szerencsés helyre születtél.
A jó oktatás megteremtése egy nagyon nehéz és bonyolult kormányzati feladat. Sok pénz, merész elhatározás, a társadalom meggyőzése kell hozzá. Ma ennek az ellenkezője folyik. A társadalmat arról győzik meg, hogy az oktatás káros, ezt úgy bizonyítják, hogy lám, milyen sok a rossz tanár (amelyet a kormányzat idézett elő). A rossz oktatási rendszer az ilyen kormányzat számára azért hasznos, mert a sok buta ember könnyen irányítható. És mire egy ilyen rendszer tehetetlensége folytán össze is omlik, ők már természetes úton kiöregednek. Ezt nevezik felélő, rövid távú, hatalom-orientált kormányzásnak. Ebbe születtél bele. Feltehetően egyik fontos feladatod lesz a megszüntetése, hogy legalább unokáid már abba az ideálisba (vagy közel hozzá) szülessenek bele.
Elmondok valamit: én pl. egy elég értelmes gyereknek tartom magam. Mindig a legjobb tanulók között voltam, mindig kitűnő közeli voltam egy-két négyessel, és versenyekre is jártam. És azért sajnálom különösképpen, hogy nem volt jobb tanárunk, mert így, 23 évesen, úgy érzem, lehet, hogy jobban jártam volna, ha eleve abba az irányba megyek el (mondjuk egyéb, magánéleti gondjaim is voltak, amiért lelassult a fejlődésem, de ezt hagyjuk).
A mi fizikatanárunk egy híres magyar fizikus felesége volt. Nem fogom leírni a nevét, mert annyi tisztelet azért van bennem a magánszférája iránt, de névtelenül elmondhatom, hogy pocsékul tanított. Sokszor az volt az érzésünk, hogy fingja sincs az anyagról. Állítólag a férje hírnevének köszönhetően vették fel mindenhova, ő maga pedig csak a férje által kidolgozott példákból tanított. De a hátterét semminek sem tudta normálisan elmagyarázni. Senki nem értette, de mindenkinek kussolnia kellett, mert mindig baromi mérges lett, ha belekérdeztünk valami olyanba, amit ő sem tudott normálisan elmagyarázni. Ennél szerintem nincs biztosabb jele annak, hogy egy tanár nem érti, amit tanít (ti. az, hogy ingerült lesz, ha kérdeznek. Egy normális tanár még örül is, ha érdeklődik a diák, és nem fél attól, hogy megfogják). Nem azt mondom, hogy egyáltalán nem értett hozzá, mert az alap dolgokkal nyilván tisztában volt, de sokszor éreztem úgy, hogy ő se tudja teljesen követni, miről beszél, és teljesen érthetetlen volt az előadásmódja. Nagyon idiótán rendezte az egyenleteket és nem adott meg magyarázatokat.
Pl. én csomó ideig nem értettem a feszültség, áramerősség és ellenállás közti összefüggéseket. Apukám (aki műszaki vonalon tanult) egy perc alatt elmagyarázta a locsolócsöves példával. Így kéne magyarázniuk a tanároknak is, érthető analógiákkal.
A feleségem középiskolai tanár. Tavaly decemberben kifogyott az ezüstnitrát, jelezte a KLIK-nek (Klebersberg Intézményfenntartó Központ), és kérte, hogy szerezzenek be. Februárban válaszoltak, hogy túl drága, nem vesznek! A feleségem, kicsit erőteljesebb hangnemű kérelmében jelezte, hogy ne szórakozzanak vele, és mindenképpen kell venni, mert az érettségi egyik kémiatételéhez neki ezüstnitrát oldatot be kell készítenie az érettségi vizsgán. Tehát a törvényi kötelezettsélgének csak úgy tud eleget tenni, ha lesz ezüstnitrát. Szíveskedjenek beszerezni!
Májusra lett meg...
Na képzelheted, ha egy vegyszerért egy tanárnak szabályos küzdelmet kell folytatni a fenntartóval, akkor milyen mozgástere van a gyakorlatorientált szemléletes oktatás megvalósításában.
Másrészt a világ is változott.
Szóval a másik oldal, a befogadó oldal is változott.
Ma egy mikrohullámú sütő használati utasításában benne van, hogy élő állatot ne száríts benne. [Voltak idióták, akik berakták a macskát, és mikor elpusztult, perelték a gyártót, hogy erre nem hívták fel külön a figyelmet. És NEKIK lett igazuk. Szóval az a helyzet, hogy az idiótákhoz kell alkalmazkodnunk - sajnos.
Gyerekkoromban minden 5 éves tudta, hogy a sparhelten nem nyúlhatunk mindenüve, és hova nyúlhatunk biztonsággal. És azt is minden 5 éves tudta, hogy a macskát nem a sparhelt sütőjébe zárva szárítjuk meg.
Mindez manapság már nem az általános műveltség része... sajnos...]
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!