Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Matematikai ingával kapcsolatb...

Matematikai ingával kapcsolatban tudnátok segíteni? SOS!

Figyelt kérdés
Nevezze meg a matematikai ingát leíró, illetve mozgását jellemző legfontosabb fizikai mennyiségeket, adja meg azok mértékegységeit s a köztük fennálló összefüggéseket! Értelmezze, hogyan használható a matematikai inga időmérésre a lengés csillapodása ellenére! Hogyan alkalmazható a matematikai inga a gravitációs gyorsulás mérésére? Adja meg a Földön és a Holdon azonos lengésidejű matematikai ingák hosszának arányát!

2015. febr. 17. 21:08
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
Ez a HF? vagy beadandó 5-ösér?
2015. febr. 17. 22:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 A kérdező kommentje:
beadandó
2015. febr. 17. 22:15
 3/11 Tom Benko ***** válasza:
T=2\pi\sqrt{\frac{l}{g}}, ebben minden benne van.
2015. febr. 18. 07:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/11 anonim ***** válasza:

Nincs bizony benn minden, ez egyszerűsített képlet, és kb. csak kisebb mint 5°-os kitérésre ad közelítést.

Nagy kitérésre teljesen torz eredményt ad!

2015. febr. 18. 13:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 Tom Benko ***** válasza:

Középiskolába bőven elegendő. Főleg beadandós formához. De a kedvedért akkor írhatom, hogy \sin\phi=D^2\phi, aminek a megoldásához érdemes Taylor-sorba fejteni. Így akár az is kiderülhet, hogy az inga mozgása dinamikus rendszer, érzékeny a kezdeti paraméterekre, de viszonylag egyszerű a fázistérbeli mozgása, attrakotora pedig a nyugalmi pont.

Szerinted ha ezt elkezdi leírni, az jót tesz neki?

2015. febr. 19. 08:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:

Kedves Tom Benko, ha már diffegyenleteknél tartunk, akkor hadd tegyek néhány kiegészítést: (A téma szerencsére elég bő, így elég sok megjegyzést lehetne tenni).


1. A diffegyenletedbe berakhattál volna egy konstanst még, hiszen a tömeg, ingahossz, stb. biztosan belekerül az egyenletbe (ez sokféle módszerrel levezethető).


2. Másrészt az attraktor kis környezetében az inga nem érzékeny a kezdőfeltételekre, ez a stabilitás definíciójából következik.


3. Az egyenlet tényleg megoldható Taylor-sorfejtéssel, habár elég sokat kell szenvedni, mire kijönnek a Jacobi-függvények, másrészt a konvergencia is elég lassú... (A Taylor sorfejtést gyakran csak az egyensúlyi pontok körüli linearizálásra használják).

2015. febr. 19. 20:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 A kérdező kommentje:
köszi srácok, de ez először is tegnapelőtti kérdés volt, az SOS-t már kicsit lekéstétek, másrészt szerintetek a differenciálegyenletekből középsuliban kb. mennyit értek én?
2015. febr. 19. 21:01
 8/11 Tom Benko ***** válasza:
Nos, pontosan erről vitázunk. Neked elegendő ismerni az általam adott összefüggést, ugyanakkor ismerned kell a korlátait is. Hogy azon kívül mi van, nem érint.
2015. febr. 20. 07:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 Tom Benko ***** válasza:
@6: Látod, pont erről beszélek. Szerinted mindezekre középiskolában szüksége van? Az oké, hogy esetleg tudja, hogy az adott egyenletnek vannak korlátai, de azon túl egyszerűen szükségtelen ismeret. A többin jól eltársaloghatnánk, csak abban meg a kérdező nem tud részt venni, mondhatni számára teljesen információmentes lesz.
2015. febr. 20. 07:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/11 anonim ***** válasza:

Jó, rendben, Tom Benko, értelek én, de te tettél egy olyan kijelentést, hogy "ebben minden benne van".


Nos ez egy igen durva állítás, ilyet nem szabad mondani még középiskolában sem.


Az a baj, hogy manapság a középiskolákban is össze-vissza tanítanak mindent, a diákok pedig abban a tudatban élnek, hogy a fizika az egy olyan képletgyűjtemény, amit a függvénytáblázat tartalmaz és ezekbe össze-vissza beirogatunk számokat, kijön valami eredmény, ami lehet totál hülyeség, aztán aláhúzzák kétszer, minden kétség nélkül.


Arra próbáltam rávilágítani, hogy a valóság egyáltalán nem így működik. Magyarul, ha a tisztelt kérdező mondjuk a g nehézségi gyorsulást szeretné meghatározni bizonyos hibahatáron belűl, akkor mérés során 5°-nál ne nagyon térítse ki az ingát.


Ennek ellenére javasolni tudom a kérdező felé, hogy végezze el a mérést 5°-os kitérés ill. 80°-os kitérés esetén is, majd számoljon ebből g értéket.

(Minden lehetőség adott, egy kötéldarab meg egy súly minden háztartásban található, stopper pedig azt hiszem minden mai telefonban van már).


Az eltérés (20-50)% -nak fog adódni, vagyis az említett képlet korlátainak nem ismerete ilyen nagy relatív hibát okoz, ami súlyos, megbocsáthatatlan bűn. (És a rendszer csillapításáról itt még nem is beszéltünk, úgy hogy kb. 10 lengésnél tovább se mérjünk a stopperrel, mert az amplitúdó teljesen kihal).

2015. febr. 20. 10:17
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!