Változó mozgásnál hogy is van ez?
Ennek a problémának a megoldása ma már nagyon egyszerű. Számológépnek hívják :)
Illetve kerekíteni se árt tudni.
> de ha a 35km/59m akkor nem tudom elosztani a 35-ot 59-el úgy hogy egész számot kapjak
Miért kellene egész számot kapnod?
v_átlag = 35 km / 59 m = 0,59322033898 km/m
Ez mondjuk 4 értékes számjegyre kerekítve 0,5932 km/m. (A mértékegység itt ugye nem km/h, hanem km/m.)
Nota bene ha km/h -ban akarod megkapni a sebességet, akkor át kell váltani a megtett utat km-be, az időt meg órába.
> 59/60 az sem lesz egesz szám
Itt is kérdés, hogy miért kellene egész számnak lennie?
t = 59 m = 59/60 h = 0.98333 h
> es azzal sem tudok mit kezdeni
Miért ne tudnál vele mit kezdeni? Persze ha hiányoztál matekóráról, mikor a törteket, meg a tizedestörteket tanultátok, akkor célszerű lenne minél előbb pótolni a dolgot.
Ehhez még nagyon számológép sem kell. Akár papíron ki lehet számolni:
s = 35 km
t = 59 m = 59/60 h
v = s/t = 35 / (59/60) = 35 * 60 / 59 = 2100 / 59 km/h
Ez az egyik oka, hogy a legtöbb példafeladat hibás. Semmi nem indokolja, hogy egész szám legyen, sőt. Jobb lenne a könyvekben valós példákkal illusztrálni a mondandót, mint ilyen "szép" eredményekkel.
Amúgy fejben el lehet osztani, csak kis gyakorlat kell hozzá. De a legegyszerűbb a papíron osztás, azt nem felejtheti el az ember.
> Tudom, hogy el lehet osztani papíron de annak semmi értelme, hogy fizikán végig matekozzak
Akkor szerinted mégis mi a matematika értelme? Oké, az, hogy x almát hogyan ossz három felé, az így önmagában is működik. De már ez sem a számokról, hanem az almákról szól. Meg tudsz oldani egy másodfokú egyenletet? Megtanulod matekból, tehát jó esetben igen. Az életben mikor fogsz másodfokú egyenletet megoldani? Soha nem jön elő ilyen probléma, kizárólag akkor, mikor a fizikából, kémiából jött számokat az adott összefüggés alapján kell kezelned. Nem azért tanulod meg a másodfokú egyenletek megoldását, mert azt úgy önállóan kell neked, hanem akkor, mikor mondjuk egy hidat tervezel, és ki akarod számolni, hogy mekkora tömeget bír el a híd, na akkor futhatsz bele egy olyan képletbe, amit a matematikával kell megoldanod. Pont azért tanulod a matekot, hogy a fizikából, kémiából, közgazdaságtanból, egyéb tudományágakból származó problémákat meg tudd vele oldani. Erre való.
A „annak semmi értelme, hogy fizikán végig matekozzak” kijelentés olyan, mintha azt mondanád, hogy „semmi értelme, hogy autóépítés közben végig kalapácsot használjak”. De. Azért tanultál meg kalapácsot használni, hogy autót tudj vele csinálni, és nem azért, mert a kalapács kezelése önmagában, mindenféle más tudás, munkaanyag nélkül önmagában értelmes dolog.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!