Miért nehezebb egy kerékpárt tekerni, ha lapos a kereke?
Figyelt kérdés
Fizika órán azt tanuljuk, hogy az érintkező felületek közt fellépő surlódási erő nem függ az érintkező felületek nagyságától, csak a felületeket összenyomó erőtől ill. surlódási együtthatójuktól. Akkor miért nehezebb a biciklit tekerni, ha lapos a kereke? Nem nyomja a bicikli a talajt jobban, mintha teljesen fel van pumpálva. Vagy nem is a surlódási erő okozza? Mit gondoltok?
mert ez a gyarkolatban nem így vam, gondolkozz el hogy a fogaskerék hogyan működik, elivel ott se kellene lennie túl nagy surlódásnak, mégse tudod elcsúsztatni egymások a két kereket
2014. aug. 8. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
2/8 anonim válasza:
Szia egyél répát jó sokat
2014. aug. 8. 18:01
Hasznos számodra ez a válasz?
3/8 anonim válasza:
Szerintem egyszerűen annyi a lényeg, hogy amikor lapos a gumi, akkor neked folyamatosan gyötörnöd kell, saját magán csúszik. Viszont ha felpumpálod, akkor már nem kell folyamatosan gyűrnöd a haladáshoz.
2014. aug. 8. 18:02
Hasznos számodra ez a válasz?
4/8 anonim válasza:
Ha lapos a gumi akkor nem egy ponton érintkezik a talajjal hanem egy nagyobb felületen. Ezáltal súrlódás is fellép nem csak gördülési ellenállás.
2014. aug. 8. 18:47
Hasznos számodra ez a válasz?
5/8 anonim válasza:
Mikor lapos a gumi, illeszkedik a beton felületéhez, mivel ugye puha. ez ugyan olyan mint matracon tekerni kemény gumival. Egy puha gumi szinte "rácuppan" a betonra. nézd meg milyen a puha gumi, és a kemény gumi alakja mikor a bicikli álló helyzetben van.
2014. aug. 8. 18:50
Hasznos számodra ez a válasz?
6/8 anonim válasza:
A lapos gumi nagyobb alakváltozást szenved. Az alakváltozás energia igényét a biciklisnek kell "saját-lábúlag" fedezni.
2014. aug. 8. 21:15
Hasznos számodra ez a válasz?
7/8 anonim válasza:
Egyébként elméleti szinten, ha elég nagy sebességgel tekered a lapos kerekű biciklit, akkor nem lesz nehezebb tekerni, mint a felfújt kerekűt. De ehhez olyan sebességgel kellene forognia a keréknek, hogy a fellépő centrifugális erő "kiegyenesítse" az általad a flaszterra nyomott gumit.
Ez a jelenség látható azoknál a hátul nagy kerekű gyorsulási, rakéta kinézetű autóknál: elinduláskor olyan sebességre pörög fel a hátsó kerék, hogy kinyúlik, megnő a kerülete, így egy fordulat alatt több utat tesz meg, mintha lassan menne. Ezzel is növelni tudják az autó gyorsulását, végsebességét.
2014. aug. 10. 10:21
Hasznos számodra ez a válasz?
8/8 Wadmalac válasza:
"Fizika órán azt tanuljuk, hogy az érintkező felületek közt fellépő surlódási erő nem függ az érintkező felületek nagyságától, csak a felületeket összenyomó erőtől ill. surlódási együtthatójuktól."
Ez igaz is. Tapadási és csúszási súrlódára, merev testek közt.
Most viszont gördülési súrlódás van elasztikus testek közt, ott viszont sokat számít a geometria, a deformáció is. A deformált anyag belső súrlódásáról nem is beszélve.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!