Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogy képes a sín néhány...

Hogy képes a sín néhány mázsás szerelvényeket kibírni?

Figyelt kérdés

2014. jan. 14. 09:52
 1/5 Shai-Hulud ***** válasza:
Úgy, hogy vasból van.
2014. jan. 14. 10:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
100%

Mazsas...? egy Combino villamos 70 tonna.


tomor vasbol van a sin, nem ertem mi ebben olyan csodalatos.

2014. jan. 14. 11:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
100%
De nézzük, hogy egy kerék-sín kapcsolatban mekkora nyomás nehezedik rá. Vegyük a legbrutálabb (UIC 60-as) sínszálunkat, amire tudjuk, hogy legfeljebb 22,5 tonna tengelyterhelésű jármű engedhető. Tegyük fel, hogy van ilyen jól telepakolt teherkocsink, ami így 4 tengely esetén 90 tonnát nyom. Egy kerékre ekkor 11,25 tonna nehezedik, álló helyzetben. Ha azt mondjuk, hogy a kocsi halad, a pályán lévő egyenetlenségek miatt ez a terhelés már folytonosan változik, tapasztalatok alapján az állóhoz viszonyítva +/- 30%-kal. Tehát így nézhetjük a kvázi legrosszabb esetet, amikor 14,625 tonnát kell megtartania. Kérem szépen mind a függőleges, mind a vízszintes erő (amikről most nincs is szó) a kerékről a sínre (és fordítva) egy apró babszemnyi! (2-3 cm2) területen keresztül fejti ki a hatását. Ez a terület függ az eredő erőtől (deformálódik a sín és a kerék is), és az így kifejtett nyomás elérheti a GPa-os nagyságrendet is. Ha 2cm2-el számolunk akkor 731,25MPa jön ki, ami sok sima biliacélban jelentős alakváltozást okozna (mielőtt eltörne:D). Épp ezért ez a sín különleges, nagy mangántartalmú, ötvözött sínacélból készül (Szakítószilárdság: 1-1,4GPa) melynek a futófelületét és az egész fejet megedzik, hogy tartósabb legyen, és tovább el tudja viselni az ott ébredő hatalmas nyomásokat. Ha tovább nézzük, az erő igen bonyolultan leírható folyamatok szerint megoszlik, és a síngerincben vett "elemi térfogatban" lecsökken, ami a nagy inerciának (merevségnek) is köszönhetően, már jóval a megengedett érték alatti feszültséget eredményez.
2014. jan. 14. 16:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 A kérdező kommentje:
De nagy jampi vagy.
2014. jan. 14. 17:29
 5/5 Wadmalac ***** válasza:

"a sín különleges, nagy mangántartalmú, ötvözött sínacélból készül (Szakítószilárdság: 1-1,4GPa) melynek a futófelületét és az egész fejet megedzik"

Nem edzik meg.

Épp ez a szép benne. Ez az ötvözet ütésre, magas felületi terhelésre keményedik. Épp a rajta gurulgáló szerelvények keményítik fel a felületet. A végeredmény olyan lesz, mintha kéregedzett lenne, de jobb, mert az edzett réteg le tud kopni, de itt a kopással megy lefelé a kemény felület is.

2014. jan. 16. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!