Egy helyesen végrehajtott fordulóban mekkora a fordulási sugár, ha a repülő 45°-ban bedöntve 108 km/h-val repül?
A fordulónak legfontosabb paramétere a bedöntési szöge /delta/, amely megmutatja, hogy a kereszttengely mekkora szöget zár be a vízszintessel.
A centripetális erőt /Fcp/ a felhajtóerő /Y/ vízszintes komponense adja, a repülőgép súlyával /G-vel/ pedig a függőleges kompones tart egyensúlyt.
Fcp = Y × sin(delta)
G = Y × cos(delta)
Ezek alapján:
Fcp / G = sin(delta) / cos(delta) = tan(delta)
Fcp = G × tan(delta) = m × g × tan(delta)
Így könnyen meg tudjuk határozni az adott sebességű, adott bedöntésű forduló sugarát:
m × v^2 / R = m × g × tan(delta)
R = v^2 / g × tan(delta) --> g~10 m/s^2
R = [30 m/s]^2 / 10 m/s^2 × tan(45°)
============
R = 90 m
============
Tehát a forduló sugara két tényező függvénye. Nem mindegy hogy mennyire döntjük be a repülőgépet
és nem mindegy, hogy mekkora a sebességünk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!