Csak én érzem azt, hogy a biológia egy “kamu” tudomány?





Akik vitáztak velem evolúcióbiológa témakörben, és tagadták azt, azok is valami hasonlót gondolhattak, még ha ennek nem is voltak tudatában.
"...abból aztán relációanalíziseket meg sokféle asszociációkat oldogatni."
Nem tudom, mi ez, pedig Májusban érettségizem biológiából.
A biológia az élet tudománya, így nem lehet kamu. Bár ha neked így tanítják, ahogy leírtad, akkor elhiszem, hogy "A világból ki lehet kergetni vele"





"inkább sokkalta több matekóra kéne inkább az oktatásba,"
A francokat. Így is szívok vele. Soha, de soha az életben nem fogom használni a gimnáziumi matematikát, mivel engem más terület vonz. Teljesen felesleges megtanulnom a számításokat.
Az lesz a jó az érettségiben, hogy onnantól fogva már soha nem kell matematikát tanulnom, és elfelejthetem örökre az egészet.
#4 voltam
#4
Asszociációkra példa. Ez most pont 4 féle (és kémiás de most a feladattípuson volt a hangsúly), de a tanárunk adott a dolgozatban 6 félét is, nyilván olyanokat, hogy pont egy betű miatt már nem csak 2-re igaz a felsoroltakból, hanem már háromra, hogy mindenki jó szart írjon.
A relációanalízis igazából annyi, hogy van egy mondat pl.:
Pistikének tele van sérülésekkel a feje, mert tegnap elment a boltba.
Itt meg kell vizsgálnod a mert előtti és utáni mondatrészt is külön-külön, hogy igazak-e. Majd azt is meg kell állapítanod, hogy van-e köztük reláció=összefüggés=logikai kapcsolat. Tegyük fel, hogy pistikének tényleg sérült a feje és tegnap tényleg elment a boltba, azaz a mondat mindkét része igaz. Összefüggés azonban nincs, mivel nem az OBI-ban verték össze a kiállított tusolófejekkel, hanem mondjuk mert elesett a biciklivel. Most ez bugyuta példa de kb. ez a lényege.





Persze simán lehet, hogy ilyen feladatok nincsenek a biológia érettségin, nem tudom, de nálunk úgy nézett ki egy átlagos doga, hogy:
3-5db n-féle asszociációs feladat
2-3db relációanalízis
1db ilyen elméleti vagy ilyen struktúra-információs (ábraelemzős) feladat meg még ilyen kísérletelemzős feladat (Ha olyan volt a témakör), esetleg esszé. A kőkorszaki feladatgyűjteményeiből nyomtatgatta össze a dogákat úgyhogy mint mondtam simán lehet, hogy már nincsenek ilyen feladatok az érettségin. Mindenesetre nem nagyon szerettette meg velünk a biológiát. 35 emberből 1 akar belőle érettségizni, azt is azért mert muszáj neki (orvosi).





Hát megpróbálhatod a kémia és a fizika szemüvegén keresztül megmagyarázni, hogy miért gyűjt kék tárgyakat a lugasépítő madár a párzási rituáléja során, de nem lesz egyszerű dolgod.
De nem vagyok biológus, szóval felhozok más példákat is. Tételezzük fel, hogy egy kőeszközt akarsz tanulmányozni. Ha az eszköz egészét nézed, akkor az régészet, ha az ásványok szintjén nézed, akkor geológia, ha pedig atomok szintjén, akkor kémia/fizika (valójában a valódi szituáció bonyolultabb, mert vannak átfedések). Most akkor a régészet is kamu és valójában az is kémia és fizika? Nem sok mindent fogsz megtudni a kőeszközről magáról, ha leragadsz az atomoknál. Ez olyan, mintha Budapest felépítését szeretnéd jobban megérteni és ehhez az épületek tégláiból és az utakból vett mintákat tanulmányoznál csak egy mikroszkóp alatt. Na ebből rakd össze a BKK térképet!





Nem, biztos nem csak te gondolod így. Másoknak is lehetnek fura gondolatai. Pláne, ha nem értenek a témához. Csak attól még a biológia rohadtul nem kamu tudomány.
"Lehet, hogy én vagyok arrogáns de szerintem a biosz csak gyakorlati fizika és kémia kiegészítésekkel."
Hát igen, a biológia tényleg a fizikán és a kémián alapul. Csak van ez az emergencia nevű jelenség, ami kicsit bonyolítja a helyzete. Például persze, elvileg az agyműködés is leírható pusztán a fizika és a kémia nyelvén. (Elég komoly fizika és kémia jelenti a neurofiziológia alapját.) Szóval: te le tudnád írni az agyműködést pusztán a fizikai és kémiai eszközrendszert felhasználva?
Az élőlények a legbonyolultabb rendszerek közé tartoznak, amiket ismerünk. Nyilván fizikai és kémiai szabályok alapján működnek, de talán nem hülyeség ilyen speciális, bonyolult rendszerek működésére (amiben ráadásul külön szabályszerűségek ismerhetők fel: genetikai kód, evolúció, génszabályozás, stb.) Egy külön tudományágat létrehozni. Amit nevezhetnénk mondjuk biológiának...
"Azt is elmondanám, hogy még csak gimis vagyok, fizika&matek faktos és nyilván semmit sem tudok az egyetemi biológia anyagról, de még az emelt szintű érettségi anyagról sem."
Hát így elég bátor bármilyen konklúziót levonni a biológia tudományával kapcsolatban. :D
"Az élőlénytörzseknek az evolúciós újításait meg a zárvatermők kettős megtermékenyítését magolni, abból aztán relációanalíziseket meg sokféle asszociációkat oldogatni."
Ez legfeljebb azt mutatja meg, hogy a biológia oktatásod elég fos. A zárvatermők megtermékenyítése például az alap tantervben már nem is szerepel (csak az emeltszintű képzésben), az élőlénytörzsek sem. A relációanalízis meg már 20 éve sem volt érettségin, ha még mindig itt tart a biológia tanárod, az nem a biológia tudományának a hibája.
"A világból ki lehet kergetni vele."
Ezt mondjuk megértem. Csak ennek viszonylag kevés köze van a biológia tudományához.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!