Mi a különbség a névleges teljesítmény és a maximális teljesítmény között?
Nekem pl. egy aszinkronmotor ugrik be. Van egy névleges teljesítménye, amire tervezték. De ha üresen forog, nyilván nem vesze fel közel sem ennyit.
Nyilván a névleges fölé is lehet menni ideig óráig, vagy pl. indulásnál a többszörösét is felveszi.
Maximálisnak azt nevezzük, amit károsodás nélkül elvisel rövid ideig a motor. Persze ez sem egy köbevésett valami, hanem van egy jelleggörbe, hogy mekkora túlterhelést mennyi ideig visel el a motor.
A gépeket nem célszerű mindig olyan teljesítmény átvitelére méretezni, amilyen alkalmanként üzemszerűen kellhet, de a legtöbb gépnek nem probléma rövid időre azt teljesíteni.
Például egy aszinkron motor billenőnyomatéka 50%-al is magasabb lehet a névlegesnél, ami alkalmas az esetenkénti túlterhelés leküzdésére. Viszont ha tartósan ilyen igénybevétellel lenne használva, akkor túlmelegedne.
Egy gépjármű motorja is csak előzéskor van maximális teljesítményre járatva. Ha állandóan ilyen teljesítménnyel járnának, akkor néhányszor tíz óra alatt teljesen elhasználódnának - mint például az F1 versenyautók motorjai néhány versenyfutam alatt!
Ha már mindenki motort írt, én írok akkor ledet.
Annál is a névleges amivel kb bármeddig el tud égni, maximális aminél nem durran szét azonnal.
Ahogy egy motor is tud lassabban forogni kisebb árammal, persze egy led is tud halványabban világítani, nem olyan mint egy hps amihez eleve viszonylag óriási gyújtófesz kell.
#5 (08:15) - a villanymotorhoz képest a példád ott sántít, hogy míg egy villanymotor üzeme egy meghatározott ideig a legkisebb károsodás nélkül is forszírozható, addig a LED-eknél a legrövidebb túlterhelés is kumulatívan hat, hisz ott 100 mikroszekundum a károsodó struktúra túlhevülési időállandója.
A legszánalmasabb viszont az, hogy az esetek többségében nem is maga a fénykibocsájtó csip károsodik, hanem a bekötőhuzalok körül kezd elbomlani a tokozás anyaga. Ez a korunk legnagyobb és legmocskosabb "villanykörte összeesküvése" - a kiégő LED!
Leginkább 3-as válaszolóval értek egyet.
Névleges teljesítmény amire az adott készüléket tervezték, méretezték, elkészítették. Maximális teljesítmény, amit még károsodás nélkül képes elviselni egy meghatározott ideig. Erre tipikus példa a villamosmotor, vagy a transzformátor. Például a villamosmozdonyok vontatómotorjai:
A mozdony állandó, névleges teljesítménye 6400 kW, rövid idejű, maximális teljesítménye 7000 kW.
Kérdező - azt a katalógusban kell megnézni - nem pedig látatlanban kérdezni.
Ráadásul "halogén irányjelző izzót" (gondolom közúti gépjármű a téma) még nem láttam, hisz az csak néha megy és villog is, tehát a halogénciklus nem működhet ilyen hideg üzemi viszonyok mellett!
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!