"A SpaceX 2021 novemberében közel 40 000 műhold felbocsátására kért engedélyt az illetékes szövetségi hatóságtól (US FCC)." - Mire ennyi műhold 1 cégnek, holott Összesen van néhány ezer működő műhold a Föld körül?
"holott Összesen van néhány ezer működő műhold a Föld körül?"
Az a "néhány ezer" az orbit.ing-now.com oldal tanúsága szerint 8494, a space-track.org szerint 8700 darab.
Köszönöm 1-es!
Értem 2-es és jogos is. Ami cikket olvastam, az egyrészt 2021-es volt (tehát 2 éves - ebben hibáztam, mert 2 év alatt jelentősen megszapotodhatott a műholdak száma), valamint akkoriban 3170 inaktív műholdról írtak a 7.941-ből. Az inaktív műholdakat nem számolnám közéjük, bár nem biztos, hogy azt jelenti az inaktív, amit gondolok róla, tehát, hogy használhatatlan. Igaz, az a néhány ezer már akkor is közel 5e volt (4.771).
Hogy legyen egy kis összehasonlítás is a régebbi rendszerek és a Space X között:
Elképesztően költséghatékony rendszereket fejlesztett ki Musk csapata, a Starship várható 100 dollár/kg-os űrbe juttatási költsége forradalmi változást fog hozni az űriparban.
Ezek számomra csillagászati költségek. Annak már utána se merek nézni, hogy hány tonnásak voltak idáig az űrhajók. Bár...a rakományba nem tartozik bele maga az űrhajó... - Tehát nem tudom, hogy hogyan kellene számolni.
Még a $100/kg is extrém drágának tűnik úgy, hogy csak néhány évig fognak üzemelni. Meg persze meghibásodásokkal, karbantartásokkal, jel elvesztésekkel is számolni kell... - És a profit miből jön be? Úgy az összes vállalatot tekintve. A legtöbb fellövést az állampolgárok adójából finanszírozzák?
Ha idáig már sok ezret fellőttek, akkor ezek után tényleg exponenciálisan megnő majd az űrhajók száma. - Feltéve, ha engedélyezni fogják.
Érdekes kor előtt állunk...
"Tehát nem tudom, hogy hogyan kellene számolni."
Ez a teljes pályára állított tömegre vonatkoztatott költség.
A SpaceX adatok valószínűleg nem teljesen pontosak. Egy Falcon 9 indítás például jelenleg elvileg 67 millió $ körül van (kicsit drágult az elmúlt években), ha az első fokozatot visszanyerik (ha nem, akkor nyilván drágább). A rakéta maximum 22,8 t-t tud maximum pályára állítani, de csak akkor, ha az első fokozatot is beáldozzák. Az első fokozatot visszanyerve maximum kb. 17,4 t-t az angol wiki szerint. Úgy kb. 3850 $/kg jön ki. Hasonló logika alapján a Falcon Heavy is kicsit drágább lehet.
"A legtöbb fellövést az állampolgárok adójából finanszírozzák?"
A fellövések jelentős részét kereskedelmi alapon finanszírozzák (vállalatok rendelik meg). A SpaceX legtöbb indítását pont a saját, kérdésben említett Starlink flottájának kiépítése teszi ki. De van számos más kereskedelmi műhold. Főleg kommunikációs: TV, telefon, internet szolgáltatás. De vannak például kereskedelmi földmegfigyelő műholdak is.
De persze van egy csomó állami finanszírozású indítás is (talán még ezek vannak többségben, bár nem vagyok benne teljesen biztos):
- katonai műholdak (kémműholdak, kommunikációs műholdak, stb.)
- helymeghatározó rendszerek (pl. GPS) műholdjai
- meteorológiai műholdak
- földmegfigyelő műholdak
- űrszondák, űrtávcsövek, egyéb tudományos műholdak
És az emberes (és kapcsolódó) indítások is jellemzően állami finanszírozásúak, bár pár éve már léteznek tisztán kereskedelmi emberes küldetések is.
"Ha idáig már sok ezret fellőttek, akkor ezek után tényleg exponenciálisan megnő majd az űrhajók száma."
Elég érdekes lesz. Vagy katasztrofális...
Köszönöm szépen a részletes választ!
Azon álmélkodok, hogy ilyen összegek hogyan térülnek meg... Nyilván nem látok bele az anyagi oldalba és szerintem senki sem.
A földmegfigyelő miben különbözik a meteorológiai műholdaktól?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!