Mi a helyzet a bifiláris tekercs és a dupla rotorú helikopter analógiával?
Ismeretes, hogy a bifiláris tekercs induktivitása gyakorlatilag nulla. A két tekercs fluxusa ellentétes irányú és egyenlő nagyságú. Ahogy a két tekercs áramának irányáról is ez mondható el.
Helyettesítsük a villamos paramétereket a mechanikai megfelelőjükkel.
Az ellentétes fluxusnak a szintén ellentétes perdület felel meg. A két áramnak a két ellentétes szögsebesség. Az induktivitásnak a tehetetlenségi nyomaték.
Például egy helikopter két ellentétes irányban forgó rotorja esetén gyakorlatilag nulla a tehetetlenségi nyomaték? Vagyis az a helikopter könnyen manőverezhető, mert nem érvényesül a pörgettyű stabilizáló hatása?
nem.
egyrészt a rotornak nincs akkora tömege, hogy érdemben beleszóljon a dologba. a pörgettyű stabilizálás nem játszik.
másrészt a pörgettyű a tengely irányát igyekszik megtartani, úgyhogy ha lenne ilyen hatás, akkor a kétszer annyi rotor kétszer annyira akarna irányban maradni, azaz még nehezebb manőverezni vele.
ellenben a két ellentétes irányban forgó rotor (az egy rotorral szemben) nem akarja forgatni a helikoptert, ezért nincs szükség farokrotorra.
A bifiláris tekercs egy elektromágneses tekercs, amely két szorosan egymás mellett elhelyezkedő párhuzamos tekercsből áll. A két tekercs közötti induktív kölcsönhatás függ a tekercsek irányától és összekapcsolásától. Ha a két tekercs ellenkező irányban áramlik és sorosan kapcsolódik, akkor az induktivitása nagyon kicsi lesz, mert a két tekercs fluxusa ellensúlyozza egymást.
A dupla rotorú helikopter egy olyan helikopter, amelynek két egymás felett elhelyezkedő rotorja van, amelyek ellenkező irányban forognak. Ez csökkenti vagy megszünteti a forgatónyomatékot, amelyet egyetlen rotorú helikopternél a farokrotorral kell ellensúlyozni. A dupla rotorú helikopter előnyei közé tartozik a nagyobb tolóerő és hatékonyság, valamint az alacsonyabb zajszint.
A bifiláris tekercs és a dupla rotorú helikopter analógiája nem teljesen pontos. A bifiláris tekercsnél az induktivitás csökkenése nem jelenti azt, hogy nincs fluxus vagy áram. A dupla rotorú helikopternél pedig a forgatónyomaték csökkenése nem jelenti azt, hogy nincs perdület vagy szögsebesség. Mindkét esetben még mindig vannak fizikai erők és hatások, amelyek befolyásolják az alkatrészek viselkedését.
Például egy dupla rotorú helikopter tehetetlenségi nyomatéka nem nulla lesz, hanem csak kisebb lesz mint egyetlen rotorú helikopternél. A tehetetlenségi nyomaték függ a rotortömegtől és sugarától is. Egy dupla rotorú helikopter manőverezhetőségét több tényező befolyásolja, például az aerodinamika, az irányítórendszer és az emberi tényező. Egyes kutatások szerint egy dupla rotorú helikopter stabilizálása nehezebb lehet mint egyetlen rotorú helikopternél.
A bifiláris tekercsnek gyakorlatilag nincs mágneses fluxusa, és ezért értelemszerűen induktivitása sincs. (A valóságban viszont van annyi, amennyi a vezetékpár kölcsönhatásához szükséges, de inkább nagyfrekvenciás vezetékként és nem sokmenetes tekercsként viselkedik az ilyen elrendezés.)
A kettős rotornak viszont külön-külön meg van a saját tehetetlenségi nyomatéka, és ezért a perdülete is megvan ha mozog. Ráadásul van gázdinamikai kapcsolata az áramoltatott közeggel, és azon keresztül egymással is erősen kölcsönhatnak - tehát a felvetett analógia teljesen rossz!
Kiegészítés:
"A bifiláris tekercsnek gyakorlatilag nincs mágneses fluxusa..."
- tehát olyan geometriai értelemben, mint az egyszerű tekercsnél. Nincsen tehát az összes meneten egyszerre áthurkolódó mezőörvény - csak vezetékpáronként van kölcsönhatás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!