Megépíthető lenne e a Dűnéből az ornithopter? Repülne e a valóságban?
Az ornithopterek a Dűnében szitakötőkről lettek mintázva, nem véletlenül, mert a szitakötőknek van a legjobb fiziológiájuk a repüléshez, a legjobb manőverezési képességük (tudnak háttal lefelé és hátrafelé is repülni, illetve egy helyben lebegni), stb, köszönhetően a négy nagy szárnyuknak, amelyeket önállóan tudnak mozgatni.
Tehát a létjogosultságuk tudományos háttere nagyon is megalapozott a Dune univerzumában.
Az Arrakison még ott van az az előnye is, hogy ugyebár ott rengeteg a por a légkörben, ami rendkívül káros a gépezetekre, viszont a thopterek ellentétes irányba csapkodó szárnyai rendesen szétfújják a porszemcséket, valamennyi védelmet nyújtva a gépnek.
Hopsz, sok mindent írtam, csak éppen a kérdésre nem válaszoltam.
Nem látom, miért ne lehetne megépíthető, viszont baromi nagy erejű szervomotorok kellenének a négy acél szárny olyan rendkívüli sebességgel való megmozgatásához. Összesen négy kellene, mert ugyebár mind a négy szárny független egymástól, és akkor az erőforrásról, ami mindezt meghajtja még nem is beszéltünk.
A mai technika még valószínűleg nem tart ott, de tudományosan egyáltalán nem lehetetlen, és nem is távoli jövő elképzelés.
Simán lehet, hogy ez lesz a jövő, hiszen ez a fajta repülési mód rengeteg szabadságot, manőverezési lehetőséget, rugalmasságot ad a pilótának, sokkal többet, mint amit egy helikopter tud, illetve jóval gyorsabb is lenne - ja igen, akkor már a meghajtásról se feledkezzünk meg, még azt is beleépíteni minden más mellett nem egy kis teljesítmény.
Megépíthető, még előnye is lenne, de komoly fejlesztést igényelne, és hosszú idő lenne megfelelően biztonságosra fejleszteni és (ami a lényeg) elfogadtatni a jelenlegi technológiával szemben vagy amellett. Még a merev csupaszárny gépek fejlesztésébe sem szívesen tolnak sok zsét, egyelőre üzletileg kockázatos.
Igen, csak pont annyi értelme lenne, mint ennek:
https://www.youtube.com/watch?v=aqAUmgE3WyM&ab_channel=Think..
Egyébként a Dűne világa ilyen szempontból egy büdös nagy ökörség.
Ugye a lore szerint be vannak tiltva a számítógépek.
Na most számítógépes vezérlés nélkül egy ilyen repülő szerkezetet kvázi lehetetlen kivitelezni.
#6:
Azért ez egy kicsit lágy talaj a Dűne lore szempontjából.
Ugyanis ha pontosan akarnék idézni, akkor a Butleri Dzsihád csak azokat a gépeket tiltotta be, amelyeket az emberi elme hasonlatosságára gyártottak, azaz az AI-t. Senki nem mondta, hogy a gyári automatizáló eszközök is be lennének tiltva. Sőt, ha megnézed, még kommunikációs eszközöket is használnak, repülés közben is, nem dobták ki az egész technológiájukat csak úgy az ablakon. A Dűnében nem egyszer az is elhangzik, hogy a szükség felülírja a törvényt, ami pedig utalhat arra is, hogy bizonyos létszükséglet fontosságú területeken nem hagyták el teljesen a gépek használatát, ami kézenfekvő a repülőgépek és űrhajók gyártása esetében, hiszen azok nélkül nem menne az élet.
Az alternáló mozgású megoldásokkal jelentős hatásfok-problémák vannak, plusz nagyon nagy mechanikus igénybevételt is jelent.
Az, hogy a természet nem találta fel a tengelyen forgó dolgokat, nem azt jelenti, hogy azok rosszabbak.
Amik a Dűne elvárásai ezekkel a gépekkel szemben, azt egy ilyen megoldás is tudja, gazdaságosabban.
Leon egy kicsit túlságosan izgalomba jött :D
Megépíthető lenne, elvégre kis méretű drónból létezik is hasonló, viszont teljesen felesleges. Egy helikopter könnyen megcsinálja az összes manőverét, és sokkal, sokkal olcsóbb, egyszerűbb (=ettől megbízhatóbb), strapabíróbb.
Tehát nem csak hogy nem lesz ilyen a közel jövőben, de a távoliban sem, mert egyszerűen nincs miért megcsinálni.
Gondolkodtam, mi tehetne egy ilyet praktikussá egyáltalán.
És van olyan. Az arrakisi homok.
Bármi forgó hajtás kell, hogy rendelkezzen valami tengelytömítéssel, ami nem lehet tökéletes zárás.
Az Arrakison a homokviharokról azt írják, mikroszkopikus szemcsék is vannak benne és a vihar olyan erős, mint egy ipari szemcseszóró.
Ha nincs forgó tengely, csak csapkodó szárny, az ízületek hermetikusan lezárhatóak.
Persze ez újabb morfondírozást vet fel a hajtómű ügyében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!