Ha két 50 km/h-val közlekedő autó szemből ütközik egymással, ugyanakkora lesz a becsapódás ereje, mintha egy 100 km/h-val közlekedő autó ütközne egy álló kocsival?
ugyanakkora.
mindkét esetben frontális ütközés történik a saját autódhoz képest 100 km/h-val érkező autóval.
Ez egy olyan kísérlet, amit te is ki tudsz kísérletezni (lehetőleg nem úgy, hogy kocsikat törsz össze).
Vegyünk két ugyanakkora tömegű dolgot, például a kezeid pont megteszik (remélem, hogy van két kezed), majd kezd el őket összeütögetni, vagyis tapsolj. Azt látod, hogy mindig egy pontban megáll a két kezed.
Most ugyanezt csináld meg úgy, hogy az egyik kezed egyhelyben van, és csak a másikat mozgatod. Ha csak ugyanolyan gyorsan mozog a második kezed mint az első, akkor is azt látod, hogy „elüti” a másikat, vagyis mozgásba hozza. Ha pedig kétszer olyan gyorsan tudod mozgatni, akkor még inkább.
#5 erő: F = dI/dt
ez az érték ugyanakkora lesz mindkét esetben
Az is más, más az erő a fizikában és más a mozgási energia. A mozgási energiát négyzetesen számolják és az alábbi szerint alakul.
kinetikus energia = 1/2 mv² (m:tömeg, v:sebesség)
A négyzetre emelés most puritán módon (itt egyszerűsítve):
100 x 100 = 10 000
200 x 200 = 40 000
Ilyen módon alakul a mozgási energiájuk négyzetesen. Az erő statikus rendszerben is ott van, de itt mozgási energiával kell számolni.
Sokan rosszul gondolják.Lásd az én válaszom:
Ha két (a példa kedvéért miért ne) azonos tömegű autó pontosan szemből és frontálisan ütközik, akkor az első érintkezési (találkozási) pont nem változik, mert a két autó egyformán gyűrödik, azaz ugyanott marad.
Ha ugyanott marad, akkor arra a pontra rakhatok egy ütközési/gyűrődési vizsgálatoknál használt betontömböt ugye?
Az pedig nem megy 50-el, és csak az egyik (vagy akár a másik) autó ugyanúgy gyűrődik mintha 2 autó találkozott volna.
9# Az ötlet mint gondolkodás valóban logikus a maga módján, ez tény. Csak a mérhető fizika is megint csak más.
A 9-esbeli az egymáshoz képesti relatív sebességet adja, ha a talajt kivonjuk a helyzetből, úgy mint a 2-es válasz is.
Egyébként a roncsoló hatást becsapódó aszteroidák esetén is így számolják, a sebesség négyzetével. Ami úgy alakul, hogy adott aszteroida tömeggel, alakzattal együtt, ha 10 000 km/h sebességgel csapódik be, ahhoz képest a 20 000 km/h-val érkező az nem kétszer akkora pusztítást végez, hanem négyszer akkorát.
Itt a wiki cikk idézet példaként.
Becsapódási esemény - Wikipedia
Érintkezés/összenyomás – a becsapódó test hatása
"A test hatása sebessége négyzetétől és tömegétől függ E = 1/2 mv²"
Ilyen görbe mentén növekszik a légellenállás is, az sem lineárisan.
totalcar.hu (teljes cikk lent) [link]
Légellenállás - Wikipedia
"A légellenállás a következő képlet segítségével számítható ki: Légellenállás = a jármű sebessége a négyzeten x homlokfelület x Cw érték x 1/2 légsűrűség"
------------------
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!