Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Ha 90 kilo vagyok es raulok a...

Ha 90 kilo vagyok es raulok a biciklimre (ket kereku), akkor mennyivel no meg a kerekekben a nyomas?

Figyelt kérdés
2021. máj. 12. 09:41
1 2
 1/17 anonim ***** válasza:
81%
Ez függ az abroncs geometriájától. Tulajdonképpen adott erővel egy sík felülettel nyomjuk meg a gumit, és a légnyomás és külső felület (talaj) általi nyomás fog egyensúlyt tartani. Viszont a talaj általi nyomás függ az érintkező felület méretétől, ami pedig pl. a gumi szélességétől, stb.
2021. máj. 12. 09:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/17 A kérdező kommentje:
Tegyuk fel semennyit se valtozik az erintkezo feluletek nagysaga ha ralulok. Csak egy jo becslesre lenne szuksegem, hogy hogyan kell kiszamolni. Ha jol sejtem a 90 kg-ot kette kell osszam 45 kg jut egy kerekre, ezt at kell valtanom Pascalra es ennyi tulajdonkeppen?
2021. máj. 12. 09:59
 3/17 anonim ***** válasza:
54%

"semennyit se valtozik az erintkezo feluletek nagysaga"

Akkor a légnyomás se fog változni. :))

Pongyola számításhoz a tengelyre ható súlyerő növekedés osztva az érintkező felület változásával. A kerekek viszont valószínűleg nem egyenlően vannak terhelve, általában a hátsón nagyobb súly van, mint az elsőn. De becsléshez lehet felezni, vagy mondjuk 40-60%.

2021. máj. 12. 10:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/17 A kérdező kommentje:
Nem ertem az erintkezo feluletek mit befolyasolnak? Masik pelda: van egy fecskendo, amit kihuzok. befogom a veget, es elkezdem nyomni. Benne a nyomas no, viszont az erintkezo feluletek nagysaga allando marad.
2021. máj. 12. 11:08
 5/17 anonim ***** válasza:

"az erintkezo feluletek nagysaga allando marad."

Úgy van. Attól még fontos paramétere az erő és nyomás közti összefüggésnek.

2021. máj. 12. 11:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/17 A kérdező kommentje:
En ugy kepzelem mivel nem valtozik ezert kiesik az egyenletbol elobb utobb.
2021. máj. 12. 11:16
 7/17 Wadmalac ***** válasza:
84%

"Nem ertem az erintkezo feluletek mit befolyasolnak?"

Azt, hogy miből tudod számolni a változást. :)


"Masik pelda: van egy fecskendo, amit kihuzok. befogom a veget, es elkezdem nyomni. Benne a nyomas no, viszont az erintkezo feluletek nagysaga allando marad."

A keréknél meg nem marad állandó. A fecskendődnél egyirányú a térfogatváltozás, a keréknél meg nem. A fecskendőnél a körbefogott légtér felületmérete is változik, a guminál meg az nem.


A lényeg a térfogatváltozás, viszont a bringaguminál ezt nem igazán tudod lemérni. Ezért kell a deformációval a felfekvőfelület-változás és rá eső súly arányából számolni a nyomásváltozást.


Persze ha simán leméred a két kerékre jutó plusz súlyt egyenként és ismered a belsőgumi pontos belső felületméretét, akkor enélkül is tudod számolni. Ismered?

2021. máj. 12. 11:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/17 sadam87 ***** válasza:
100%
Amellett, amit előttem leírtak, szerintem a gumikban levő nyomástól is függ. Az egyetemes gáztörvény alapján fordítottan arányos a gáz térfogata és nyomása (ha a hőmréséklet állandó, de attól, hogy ráülsz a biciklire, a gumiban levő levegő hőmréséklete valósznűleg nem változik jelentősen). Ha nincs rendesen felfújva a kerék, akkor jelentősen összenyomódik a gumi az alsó részén, azaz lényegesen csökken a térfogata, ezzel fordítottan arányosan növekszik a nyomás. Ha viszont keményre fel van fújva, sokkal kisebb mértékben változik a térfogata (kevésbé nyomódik össze), így a nyomásnövekedés is kisebb lesz. Persze ezen kívül kismillió dolog befolyásolhatja (mennyire kemény a külső, milyen az alakja). Tehát nem hiszem, hogy lehet konkrét számszerű választ adni ennyi adat alapján.
2021. máj. 12. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/17 Wadmalac ***** válasza:

"Ha viszont keményre fel van fújva, sokkal kisebb mértékben változik a térfogata (kevésbé nyomódik össze), így a nyomásnövekedés is kisebb lesz"

Kicsit hasonló a fémrugó előfeszítés esetéhez.

Jobban előfeszítve, kisebbet fog benyomódni.

De nyomásra nézve a növekedés csak arányaiban változik a felfújtság miatt kisebbre, mint puha keréknél, a konkrét számszerű nyomásváltozás azonos lesz, hiszen a terhelőerő változása és a gumi belső felület nagysága is azonos, a kiegyenlítő nyomásváltozásnak is azonosnak kell lennie.

2021. máj. 12. 15:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/17 sadam87 ***** válasza:

#9

Valószínűleg így van, ennyire nem értek hozzá. Bár mivel a gumi rugalmas, ezért a belső felület nagysága változhat valamennyit.

2021. máj. 12. 18:33
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!