Mennyi oxigén kell a sátorfűtésnek?















Egyik oldalon húzd le az ablakot egy kicsit, a másik oldalon nyisd ki sarokig az ajtót. A lényeg, hogy a CO nehezebb a levegönél, ezért a légtér alsó részény gyülik fel. akkor tud eltávozni a kocsiból, ha alul is van nyílás. Ha csak felül van nyílás akkor megtelhet a kocsi, és elalszol, rosszabb esetben CO mérgezést kapsz.
Lakásban is ha megszólal a CO riasztó az az eljárás, hogy ki kell nyitni az ablakokat ÉS AZ AJTÓT, ekkor az ablakon friss levegö jön be, az ajtón keresztül pedig "kifolyik" a CO.





*
lehetöleg a fütés mellett legyen nyitva az ajtó
#3
Én a sarkig kinyitott ajtót úgy értem hogy teljesen ki volt nyitva, amennyire csak lehetett.
Te a sarokig ki nyitottat úgy érted ,hogy csak résnyire?










A gázos fűtést én sem tartom jónak, mert magasabb lesz a CO és CO2 szint, mint az egészséges. Vagy ha lehúzol 2 ablakot 5 centire, akkor kimegy a meleg. A CO és CO2 nem fog rétegeződni felülre ill. alulra, már a legkisebb légmozgás is elkeveri, ami mindig van egy kocsiban.
Én is a hálózsákot és ülésfűtést, ha kell, plusz fűtőpárnát ajánlok. Még ha plusz akkut hordasz (és macerás töltögetni), akkor is jobb megoldás.





Látom az elején több válaszolónál előkerül az a tévhit, hogy egy nyílt lánggal üzemelő rendszernél egy zárt kasztniban (helyiségben, dobozban) szétülepszik az égéstermék, és alul összegyűlik a széndioxid, felül meg a szénmonoxid. Gondolom a legtetején az egésznek meg a vízpára fog úszni, mert az a legkisebb moltömegű, és csak a plafon fog párásodni, az ablakok nem. És gondolom, hogy ha már az égéstermék szétszeparálódik, akkor a levegő sem ússza meg, és az is szétülepszik nitrogénre és oxigénre.
Nos ez természetesen szamárság.
A széndioxid egy nem szellőző zárt borospincében valóban össze tud gyűlni a pince aljában, ahol a széndioxid lassan fejlődik a mustból, vagy a cefréből, és a széndioxid hőmérséklete hasonló a pince hőmérsékletéhez. Ott ez az alul összegyűlés fizikailag lehetséges!
De ha ugyanez a pince nem borospince, hanem a pincében egy szieszta gázkályhát üzemeltetsz, és az égéstermék több száz fokos, akkor nyilván az égéstermékek felfelé szállnak (mint a hőlégballon) és átkeverik az egész pince légterét, és a végén teljesen egyenletesen oszlanak el a légtérben.
De visszatérve a kérdező kérdésére:
2 C4H10 + 13 O2---> 8 CO2 + 10 H2O
116 g bután 416 g oxigént visz el az egyenlet szerint, akkor a te 227 g butánod nagyjából 815 g oxigént vesz fel. Na a te egy köbméteresnek saccolt kocsidban olyan 1300 g levegő van, aminek csak 21 tf%-a oxigén. Ehhez viszonyíts.
Szóval valóban életveszélyes játék ezzel fűteni, mert az oxigén fogy, a széndioxid koncentráció nő, és egy pár százalék széndioxid már elég a fejfájáshoz, rosszulléthez, eszméletvesztéshez, ha ez hosszú távon lélegzed be. Ráadásul ez egyéni érzékenységtől függ. (Nyilván a kilélegzett széndioxidban dúsabb levegőmmel is lehet mesterséges lélegeztetést adni, újraélesztés miatt. De tartósan ezt szívni nem egészséges...)
Azt, hogy mennyire húzd le az ablakot, amiatt nem lehet megmondani, mert a szél, a külső légmozgás mindent űberel. Ha szél van, akkor valóban elég 1 centire mind a két oldalon. Akkor van légcsere. De mi van akkor, ha most szél van, beállítod, elalszol és megszűnik a szél?!?
Ha nézed a kémiai egyenletet, akkor ez egy térfogat növekedéssel járó reakció. A gázod palackban van, azt hanyagoljuk el. Így akkor 13 mol anyagból 18 mol gáz képződik. Ha nincs szél és csak felső ablakrés van, azon csak kifelé áramlás lesz a térfogat növekedés miatt. Friss levegő nem keveredik be. Ahhoz alul is kellene rés, hogy a kürtő hatás révén átszellőzzön a kasztni belseje. Mondjuk egy távtartóval 2 cm-es résnyire kitámasztani a nyitott ajtót. Akkor felül távozna az elhasznált meleg-levegő, és alul tódulna be a friss. Itt nyilván megint konkrét mérések kellenének, hogy mekkora a kinti- és a benti levegő hőmérséklet különbsége, milyen a rés, és még tucatnyi dolog, ami befolyásolja a dolgot.
Én bontós, vagy autószerelő haverral venném fel a kapcsolatot, hogy ebbe a kocsiba mennyiért lehetne egy bontott állófűtést beszerelni. Az nem ilyen életveszélyes módszer, mint a belső oxigént zabáló sátorfűtés.
#7
Miből gondolod hogy alszik a kocsiban?
Te azt tenéd?
Lehetne aludni mert nem lenne probléma, az a lényeg hogy ne tűnjön el semmi. Ha úgy őrzi meg valaki ,hogy elmegy a templomba imádkozni miatta és utána egész este otthon van, az Ő dolga. A lényeg hogy reggelre ne hiányozzon semmi.
De szándékosan jól ki pihenve megyek oda (jó sok kávéval). Így tudom , hogy ha állmosságot éreznék akkor az nem a fáradság miatt van. És ezért se mernék aludni.
A hálózsák nem jó. Mert attól még a kocsiban ugyan azt a hideg levegőt szívom be egész este. Ha kint csak 0 fok van, akkor a kocsiban is jég hideg minden amihez hozzá érek. Elemlámpa, innivaló, tablet , telefon, minden. Volt hogy a kávé olyan hideg volt mint ha a hűtőből vettem volna ki. És igen jól látod tablet meg okos telefon is van. Akik lakókocsiban vannak azoknak még lapos tévéjük is van, vette nekik a cég meg van fent egy parabola. Remélem nem gond.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!