Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A cargo rakétaindításoknál...

A cargo rakétaindításoknál miért nem használnak launch escape towert?

Figyelt kérdés
Pl ma is próbálkoznak fellőni a X-37B űrsiklót egy Atlas V rakéta fedélzetén, ez azért nem olcsó cucc, ilyenkor nem érné meg launch escape towert rárakni? Ha valami probléma van akkor a drága rakomány megússza?

#űrkutatás, rakéta, nasa, ula,
2020. máj. 17. 14:44
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
81%
Az űrtechnikában minden gramm számít. Elég okos emberkék kalkulálják ezeket a dolgokat, és ez nyilván nekik is eszükbe jutott. Csak alighanem marhára ráfizetéses lenne.
2020. máj. 17. 15:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 A kérdező kommentje:
Tehát egy launch escape tower drágább az űrbejuttatással együtt mint az Amerikai Hadsereg szupertitkos űrsiklója? Ezt azért kötve hiszem. Meg a hadsereg pont az ami nem éppen szűkmarkú sőt kvázi égetik el a pénzt csak mert van. Szóval ez nem tűnik túl logikus válasznak.
2020. máj. 17. 15:38
 3/19 anonim ***** válasza:
81%
Javítsatok ki, de az nem csak emberes űrutazásokhoz kell? A "cargo" rakéták általában automaták.
2020. máj. 17. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 A kérdező kommentje:
Minden rakéta automata. Igen az emberes projekteknél kötelező, nem is ez volt a kérdés.
2020. máj. 17. 16:19
 5/19 anonim ***** válasza:
76%
Pedig akkor ez a válasz a kérdésedre, ld. #1.
2020. máj. 17. 16:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 A kérdező kommentje:
Nem ez nem válasz semmire.
2020. máj. 17. 16:29
 7/19 anonim ***** válasza:
86%
Egyébként ez olyan, mint a biztosítás. A rakétát üzemeltető közli, hogy a launch escape megoldással mennyi lenne az összköltség, a megrendelő kockázatot kalkulál, oszt-szoroz, és vagy kéri, vagy nem. Hosszú távon lehet, hogy jobban jár enélkül, még ha minden mondjuk ötvenedik fellövés sikertelen is. (Ld.: kockázatelemzés.)
2020. máj. 17. 16:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
60%
Így már okés? :))
2020. máj. 17. 16:31
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 A kérdező kommentje:
De itt nincs 50 felbocsájtás. Ez volt az X-37B hatodik fellövése. Ha lesz neki mondjuk összesen 10 abból egyszer felrobban akkor többet bukik az amerikai hadsereg mintha mindig kiperkálták volna a többletet amit amúgy a ULA az extra profitjából is kitermelhetett volna mert ugye a Boeing fejlesztette a gépet ők is lövik kvázi az ULA keretein belül szóval sok sok állami zsíros megrendelés esett le nekik ezzel. De ha egyszer kétszer elfüstölik, lehet azt mondják, hogy akkor a SpaceX-el lövik fel ahogy arra volt is már példa, vagy a Northrop Grummannal. Szóval ez így elég bukta. Ez olyan hogy a ruszkik is eldurrantottak pár szaúdi műholdat, azóta nem is nagyon állnak velük szóba.
2020. máj. 17. 16:39
 10/19 sadam87 ***** válasza:
75%

Mint írták, többletköltség (mivel többlet teher) a mentőrakéta felszerelése. Többletköltség a kifejlesztése. Aztán valahogy rögzíteni kell a mentőrakétát. Mire rögzíted? Az űrhajóknál vagy az űrhajó tetejére rögzítik (pl. Szojuz) vagy az új amerikai űrhajóknál (SpaceX, Boeing)be van építve az űrhajóba. A műholdakat (és az X-37B-t is) egy orrkúp védi. Arra nem volna praktikus a mentőrakétát rakni, mert nincs közvetlenül a műholdhoz rögzítve. Akkor rakják be az orrkúp alá? Az erősen megnöveli a helyigényt, így az orrkúp tömegét és légellenállását. Ez megint plusz költség (illetve kisebb hasznos teher). És ha az orrkúp leválása előtt van baj? Elég problémás áttörni az orrkúpot.

Aztán tegyük fel, hogy van mentőrakéta, működik is. Mi lesz a műholddal ezután? Eleve, ha a sűrű légkörben van a baj, a műhold marhára nem aerodinamikus, valószínűleg szétszedné a légellenállás. De ha mégsem, hogy jut le a földre? Az űrhajóknak van saját leszállórendszerük (ejtőernyők, stb.), de műholdak érthetően ilyennel sincsenek felszerelve. Az ilyenek fejlesztése nem olcsó, illetve megint csak plusz teherről van szó. És hova száll le a műhold? Ha a tengerbe zuhan (ereszkedik?), akkor biztosítani kell valamit, ami fenntartja. Ráadásul az a tengervíz nem valószínű, hogy jót tesz a műszereinek, akármilyen finoman teszik le. Még ha meg is menthető, akkor is valószínűleg csomó alkatrészt ki kell cserélni. Plusz takarítás, ...

Ezt most vesd össze azzal, hogy a jelenlegi rakéták megbízhatósága általában 95% fölött van. (Atlas V - 83 indításból egynél volt részleges hiba, Falcon 9 - 84 indításból egy részleges és egy teljes kudarc, plusz volt egy indítás előtti robbanás (mondjuk azon nem segít a mentőrakéta).) Szóval úgy kéne elérni a biztos leérkezést, hogy az összes költség (beleértve a hasznos tömeg csökkenését is) kijön a teljes költség legfeljebb 5%-ából (de inkább kevesebből).

A legtöbb műhold üzemeltető sokkal egyszerűbben jár el: biztosítást kötnek. Ha elfüstöl a rakéta, visszakapják a műhold árát (plusz esetleg kiperelnek némi pénzt a rakéta üzemeltetőjéből is). Persze így komoly kését szenvedhet a műhold indítása, de a fent felsorol okok miatt ez a biztonsági rakétás esetben is így volna, ha egyáltalán kivitelezhető lenne.

Egyébként az X-37B-ből két példány épült. A rakéta 95%-os megbízhatóságával számolva (ami igazából alulbecslés) is kijön kb. 40 indítás. Ehhez képest eddig 6-szor indították 10 év alatt...

2020. máj. 17. 20:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!