Miért van a repülőgépeknél mindíg a szárny alatt a nagyobb nyomás akkor is, amikor azok fejjel lefelé repülnek?
Azt tudom, hogy a repülőgép azért marad a levegőben, mert a szárny profilja miatt az alatt nagyobb a nyomás. Na de amikor fejjel lefelé repül a gép, akkor megfordul a szárnyprofil, tehát felette kellene hogy legyen a nagyobb nyomás, mégis ilyenkor is fenn marad a gép.
Mi ennek az oka?
te is elolvastad a "ma is tanultam valamit" cikket?
mert abban is leírták, hogy nem tudni, mert pont az ellenkezőjének kéne történnie, ezért vakarják a fizikusok is a fejüket.
esetleg még annyi beleszólhat, hogy a légkörben felfelé haladva folyamatosan csökken a nyomás, tehát magasabb ponton kisebb nyomást mérünk... bár én sem hiszem, hogy ez ekkora méreten jelentős lenne :p
***javítom magam, azt írták a cikkben, hogy bizonyos repülőgépek képesek erre, ami sejteti a valós fizikát is:
megfelelő szárnyfelületű repülők megfelelő támadásszögben (a szög amit az irányvektorukkal bezárnak) repülve képesek csak ezt megcsinálni, mert fejjel lefelé is úgy jön ki az aerodinamika, hogy a gép és a szárny alján lesz gyorsabb a levegő mozgása...
A műrepülőgépeknél az állásszöggel játszik a pilóta. Látható a szimmetrikus szárnyprofil:
Ez a lényeg.
Az állásszög.
A fejjel lefelé repülő gép szárnyán is a szárny most éppen lefelé néző tetején volna a kisebb nyomás, ami lefelé nyomná, de az orr olyan meredeken mutat felfelé, hogy a szárny tetején keletkező lefelé hatás kevesebb, mint az emelkedési szög miatt felfelé tartás, szóval az eredő inkább előre mutat.
És még egy fontos dolog.
Fejjel lefelé repülve a meredek szögben álló szárny kormánylapátként kényszeríti maga alá az áramló levegőt, a szárny felfelé néző alján meg olyan örvények keletkeznek, mint a normál repülésnél átesésig erőltetett gép szárnyának tetején. Ezek ugyan felhajtóerő szempontjából rosszabbak, mint a normál helyzet lamináris áramlása, de még mindig tudnak kisebb nyomást produkálni, mint a fejjel lefelé repülő gép szárny belépőélénél felgyűlő torlónyomás.
Persze mindennek megvan a hátránya is.
A szárnyon kialakuló örvények állatira lerontják a szárny kormányzó elemeinek hatásfokát, plusz a hátsó vezérsíkokra is örvényesebb levegő érkezik.
Szóval a stabil, magasságvesztés nélküli fejjel lefelé repülés tényleg kívánja a baromi jó pilótát.
Amúgy ez a mutatvány még durvább, itt konkrétan már minden aerodinamikai elem csak kormánylapát, a felhajtóerő szinte nulla, csak a motor ereje és az állásszög együtt dolgozik a gravitáció ellen:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!