Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Lehet-e ma találni Budapesten...

Yoda m. kérdése:

Lehet-e ma találni Budapesten olyan filozófiai csoportosulást, kört, akik non-duálisan gondolkodnak? Mint pl. Weöres Sándor tette, anno.

Figyelt kérdés

2017. nov. 3. 14:26
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
100%
11: Én nem érzem és látom, hogy kötelező lenne az "önbecsapás". Több helyen olvastam, és egyre több helyen próbálnak visszanyúlni a "tradicionális" filózófiákhoz, amelyek még mentesek a "modern befolyástól". Ha én jól értelmezem ezeket (nem vagyok filózófus, csak érdekel a téma mint minden ami tudomány, és a tudománytörténettel összefügg, mérnök vagyok) valahol Platon-Arisztotelész környékén volt egy "törés" a filózófiában, és alakult ki a mai modern nyugati filózófia, amit utána a kat. egyház erősen, évszázadokig befolyásolt. Míg Platónnál felfedezhető, hogy ő még hisz a "nem megfogható tudásban" az arisztotelészi (vagy a neki tulajdonított, mert egyre több olyan anyagot találtam a neten ahol megkérdőjelezik, hogy mindent amit később a kat. egyház Arisztotelész szájába adott tényleg tőle származott-e) csak abban hisz ami megfogható. Ha visszapörgetjük és megpróbáljuk lehámozni a rárakódott koszt a filózófiákra akkor vissza kell menni a pre-platóni illetve azokhoz a távoli filózófiákhoz amelyekre nem rakódott rá az ami az európai filózófiákra rárakodótt. Pl. Budha, Konfuciusz, az a kevés ami fentmaradt az amerikai ősi filózófiákból. Ezekben nem emlékszem az önbecsapás ilyen mértékű kötelezettségére. Valahol úgy látom, hogy ez a mai társadalomban kötelező, és ez valahol az elmúlt kb. 2000 év r.k. "agymosásának" eredménye. Illetve amit talán Csányi írt le egyik könyvében, az ún. csoport evolúciós elméletben, illetve annak egyik "elkorcsulásával" kapcsolatban a mai modern világban az 1 főre csökkenő csoport. A csoport evolúciós elmélet (ha igaznak fogadjuk el), pontosan a közös csoport "tudatot" emeli ki, mint egy olyan erősséget amely az embereket kiemelte az állatok közül. A tudat már a fejletetbb emlősöknél megjelenik, egyes primátáknál közvetlen megfigyeleés van, viszont a "közös tudat" csak az embereknél van meg, amely egy magasabb szintet ad. Evolúciósan ebben a rendszerben az önbecsapás végső soron a környezetben lévő csoport tagok megtévesztése lehetne, ami mindaddig amíg közös a csoport cél addig evolúciósan biztosan hátrányos lenne. Ha elfogadjuk a csoport evolució elméletét és az 1 főre csökkenő csoport elméletet akkor van már helye annak amit ír, hogy az önbecsapás az alapvető ösztönné válik, viszont ez mindenképpen csak az elmúlt időszak (2-3000 év lehet). Nem vagyok biztos benne, hogy ez az idő elegendő egy ilyen viselkedés minta ösztönné alakulásához elég-e ez az idő, vagy sem. Főleg, úhgy, hogy ma valamennyi vizsgálhatóak kb. 2000-2500 évvel ezelőtti filózófiák is, ahol nem olvastam, hogy az önbecsapás ennyire ösztönös lenne mint amit Ön írt. Tehát úgy gondolom, hogy ez inkább egy tanult viselkedés és egy más ösztönös viselkedésnek a megnyilvánulása lehet. Pl. mint több állat eseténe az "optikai tunning" pl. akár egy házi macskánál is megfigyelhető, hogy szorult helyzetben felfújja magát és ezzel nagyobbnak látszik. Itt inkább arról van szó, hogy az ember életében (pl. követve klasszikus filózófiai felosztásokat) az ösztönös /állati/ szint fölött lévő tudat-elme szintjén történik ugyanez, tehát a célja ebből a szempontból valószínűleg világosabban megfogható, mert ez véleményem szerint leképzehető egy "tudat-elme" szinten lévő optikai-tunningnak, hogy az ellenség nagyobbnak lásson minket. Az Ön által hivatkozott Sartre cikket nem olvastam (még), így nem tudom, hogy ő hova jut el, de én ezt így tuom elképzelni anélkül, hogy alapaxiómákat kéne "felülírni". Azaz meghagyni ösztönös szinten mindent amit az "állatvilágból" hoztunk, és mindent ami emberi felemelni a tudat-elme szintjére. Viszont ez azt is jelenti, hogy ma már szükség lesz a tudat-elme szinten az optikai tunningra, és az elme-tudat megtisztítása (ld. pl. Buddha) egyre nehezebb lesz. Hát nem tudom, de egy nagyon érdekes kérdés amit felvetett. Bár szerintem egyre távolabb kerül a beszélgetés a kérdéstől.
2017. nov. 6. 14:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:
100%

Mivel már nagyon hosszú volt, és Harc László Úr egy másik gondolatára reagálnék:

"A mai filozófia a legújabb evolúciós, genetikai, idegélettani stb. kutatási eredmények nélkül kb. annyit ér, mint amikor a kutya a saját farkát kergeti, körbe-körbe forogva, őrülten-szédülten!... :-) "


Ezzel csak "részben" tudok egyetérteni, mert annak legalább van valami halovány értelme,hogy a kutya a saját farkát kergeti (erről olvastam egy cikket, hogy ennek mi az etológiai magyarázata, most nem találtam hirtelen). Ha a filozofia klasszikus önmeghatározását nézzük akkor azok a modern filozófiák nem tekinthetőek "klasszikus értelemben vett filozófiának" amelyek ezeket az eredményeket és a mai tudásunkat nem veszik figyelembe. Hiszen a filózofia célja lenne a "midnen tudomány egyesítése". (szerintem).

2017. nov. 6. 15:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:
100%

Na most, nem tudom, hogy mennyire legyek részletes, úgyhogy csak elkezdem írni a hozzászólást, aztán majd kiderül, hogy ki kell-e egészítenem.


"És csak egy gondolat kapásból az ismeretelmélettel kapcsolatban: ma már, ismerve az önámítás, öncsalás TÉNYÉT, mely minden emberben alap-ösztönként kiszolgálja a hamis önbecsülés ösztönös kényszerét, a hamis közösségi tudat ösztönös kényszerét és a hamis testi élvezetszerzési kényszereinket, van-e értelme megismerésről beszélni?!"


Mivel, nem tudok róla, hogy itt lehet máshogy szedni szavakat, ezért azokat a részeket, amiket innen kiemelnék kiírom, a többit pontozom. Remélem valamennyire látszik, hogy miért is tartom a mondatot furcsának.


"... ismeretelmélettel kapcsolatban: ... ismerve ... TÉNYÉT, ... van-e értelme megismerésről beszélni?!"


Szeretném világosan látni, hogy az említett tény milyen rendszer alapján került megismerésre. Különösen a rendszernek az a része érdekel, ami meghatározza, hogy mi az ismeret, mit fogadhatunk el tényként, és milyen módszerrel juthatunk el a nagybetűs tény ismerésének állapotába.


Nyilván Harcz Lászlónak van egy ilyen ismeretelméleti rendszere, hiszen megismerte a tényt. Ha ez valóban így van, akkor a megismerésről beszélésnek az értelme számomra az, hogy átlátva a rendszert eldönthetem, hogy tudok-e azonosulni vele. Ellenben ha nincs ilyen rendszere, nem értem, hogy hogyan képes megismerni valamit és tényként kezelni. Ebben az esetben megismerésről beszélni számomra azért értelmes dolog, mert egy olyan nézőpontból láthatok világosan, amilyet egyenlőre elképzelni sem tudok.


Csak egy további gondolat kapásból az ismeretelmélettel kapcsolatban:


Tudományos kutatásokról és eredményekről beszélni, ugyanakkor megkérdőjelezni az ismeretelmélet értelmét nem a legkövetkezetesebb dolog. (Esetleg) értelmetlennek elkönyvelve és így figyelmen kívül hagyva az ismeretelméletnek egy igen fontos részét - ami egyébként ma már talán inkább önálló diszciplína - aligha létezhet tudomány. (Itt a logikára gondolok éppen.)


Valamint, ha már logika, én személy szerint nem tudok elfogadni semmilyen konkrét filozófiai rendszert. Ennek oka, hogy tudomásom szerint jelenleg nem létezik olyan univerzális logikai elmélet, amely az összes többit speciális esetként foglalná magába, emiatt pedig valamire következtetni is csak egy adott rendszertől függően tudok. Így még ha esetleg egy logikusan felépített elméletről lenne szó, akkor is csak annyit tudnék belátni, hogy a megadott logikai rendszer szerint érvényesek-e az elmélet állításai.


Mindezek fényében nem hiszem, hogy meggyőzhető vagyok arról, hogy amit Harcz László ír, az úgy is van.

2017. nov. 6. 23:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
14: Ha a klasszikus filózófiákat nézzük (gyakorlatilag Platonig bezárólag, illetve még elenyésző számban néhányat aki utána jött). Vannak olyan "elemek" amelyek közösek szinte az összes rendszerben. Illetve azt lehet, mondani rengeteg olyan módszer illetve "alapvetés" van akár még a modern filózófiában ami közös. Nyilván ez nem olyan letisztult, mint a fizikában a négy (három) alapvető kölcsönhatás amiből gyakorlatilag az egész fizika leírható. Az én tanulmányaim alapján vannak alapelemek, amelyek közösek. Pl. A tanulási folyamatról. Az önsimeret fontossága. És itt van szerintem egy igen komoly tévedése Harcz Lászlónak, az "önbecsapás"-sal. Eleve ha valaki Platont elfogadja (mint, ahogy írja Harcz László, egyik korábbi hozzászólásában, hogy ő elfogadja Platont ld. /11-05 08:21-es hozzászólásában/ "És mindezeket szintetizálva én arra jutottam, hogy az erkölcs (a jó és a rossz kérdése) az evolúció, az élet fennmaradása legfőbb feltétele, és Arisztotelésszel szembehelyezkedve, de Platónnal teljesen egyetértve az abszolút erkölcs léte mellett érvelek én is ". Ezt szó szerint idéztem tőle. Platonnál az Erkölcs lényegesen szélesebb jelentés tartalommal bír mint amit ma erkölcs alatt értünk. Gyakorlatilag amit Platon erkölcsnek nevez szinte azonos azzal amit Buddha (és a mai Budhisták) annak tartanak. És ennek első lépése az, önsimeret, illetve pontosan annak a tilalma, hogy magunkat becsapjuk (ez a gondolkodás az egész mai keleti filozófikus vallásokra igaz, de leginkább a Buddhizmuson látszik). Ez már ezen a szinten ellentmondásra vezet. Alapvetően minden filzófiai irányzat nagyjából azzal kezdi, hogy "szabaduljunk meg mindentől ami megakadályozza a tiszta elme működését". Ez a folyamat ma a vallásokban megmaradt (szinte az összes mai vallásnak filózófiai gyökerei vannak, felfoghatóak úgy, hogy egy-egy filózófiai irányzat "elkorcsulásai"). Rengeteg olyan testi-lelki gyakorlat maradt fent, amit ha megvizsgálunk akkor erről szól. A görögöknél nagyon erős volt a test-lélek egysége (ép testben - ép lélek), illetve a testi-lelki megtisztulás. Ebből maradt fent a böjt ami ma már "csak" egy testi megtisztulási folyamat, de rengeteg helyen olvasható, hogy évszázadokkal ezelőtt amikor ezek a hagyományok kialakultak (és ez még Magyarországon is a XX. század első évtizedeiben is működő hagyomány volt!), akkor a böjti "testi megtisztuláshoz" tartoztak lelki gyakorlatok. Ezek valahogy eltűntek a keresztény kultúrkörből, de a böjt hagyománya megmaradt. A lelki megtisztulás (de olvashatunk ilyen írásokat, de nagyanyáinkkal beszélgetve ők is egy-egy elejtett gondolatban elmondják) "bűnös gondolatok"-ként meg kellett ezektől szabadulniuk. És a "bűnös gondolatok" nagy része (sajnos már régen beszélgethettem nagyanyámmal erről, és már megkérdezni sem tudom) az önámítás-önbecsapás gondolatok elűzése volt. És mostmár jöjjünk vissza a keresztény kultúrkörbe "tíz parancsolat" (mint a keresztény erkölcs alaptételei): "8. Ne hazudj, és mások becsületében kárt ne tégy!", ugye nem kell senkinek elmagyarázni, hogy ez a "Ne hazudj" egy nagyon erős tiltás, hiszen ez azt is jelenti, hogy "sem magunknak, sem másnak nem állíthatunk olyat ami nem igaz" ez implicit magába foglalja, hogy "ne csapj be senkit" azaz dogmatikusan tiltott cselekedet az önamagunk becsapása (is), hiszen ez hazugság lenne. Mivel Harcz Úr elfogadja a Platon erkölcsre vonatkozó kijelentéseit így nem tudom miért állítja, hogy az önbecsapás az egy evolúciós kényszer, illetve hogyan fogadható el egyszerre a Platoni erkölcs elfogadásával? És a gondom ezzel az is, hogy nem csak Platon hanem gyakorlatilag az összes filozófia és az azokból a vallásokba átment tanítások ezt nyomatékosan tiltják. Innen kezdve az írásának a további része elég katyvaszos. És már rendkívül off-topic lett a beszélgetés.
2017. nov. 9. 14:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:
0%

Válasz a 15-ös hozzászólónak:

Azt írja:

"nem tudom miért állítja, hogy az önbecsapás az egy evolúciós kényszer"

Pedig már itt ebben a topicban is leírtam, és a rendszerem rövid ismertetői erről szólnak, kérem, olvassa el a következő igen rövid írásokat, utána van csak értelme beszélgetnünk:

Az evolúció filozófiája 10 pontban:

[link]

Az evolúció filozófiája 21 pontban:

[link]

Az evolúció filozófiája:

[link]

Üdvözlettel

Harcz László

2017. nov. 10. 07:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim ***** válasza:
Harcz László 16-os hozzászólása: (és mielőtt letiltanak ez az utolsó mert már nagyon off topic lett). Az, hogy a saját igazát saját magával magyarázza nekem kevés. Ez olyan érvelés, hogy "Igazam van mert azt mondtam, hogy igazam van. És egy másik helyen helyen már leírtam. Tehát ha én már két helyen leírtam valamit akkor biztosan igazam van, mert én írtam le.".
2017. nov. 10. 13:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 A kérdező kommentje:
Fantasztikus, hogy beindultak Fantáziák és Gondolatok. Nos, látom én is, hogy kezdünk eltévedni, azaz elbeszélni egymás mellett. Rövidesen jobban kifejtem, pontosítom eredeti kérdésemet, csak érjek haza.
2017. nov. 10. 17:10
 18/20 anonim válasza:
Harcz László egy troll. Ne vegyétek komolyan,amit ír. Minden hasonló topikot ezzel a litániával offolja szét
2017. nov. 11. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:

Nem olvastam végig ezt a litániát, de remélem releváns a hozzászólásom. Ha ugyanazt értjük dualizmus alatt... Nézz utána az emergentizmusnak.


Ez egy monista álláspont, mely szerint csak egy szubsztancia, az anyag létezik. Ugyanakkor az elme nem azonos az aggyal, és nem is csupán funkció. Hanem egy evolúciós folyamat során kialakult magasabb szintű (emergens) létező, amely kontrollálja az alacsonyabb szintű (agyi) folyamatokat.

[link]

2017. dec. 5. 02:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 A kérdező kommentje:

Nos, eltelt > 1év, s magam sem voltam rest, s kerestem, kutattam a kérdésemre a választ.

De mielőtt elmondom, mire jutottam, szeretném megjegyezni és megköszönni mindenkinek, aki rákattant a válaszadás lehetőségére. És köszönöm az ajánlásokat is, amelyek mindenképpen elgondolkodtattak. Harcz László úr írásai is segítettek megértetni gondolkodásmódját. Trollnak én nem nevezném. Ami a kipattant vita vezér-fonalát illeti, valóban elment off-topicba, de magam részéről ezt egyáltalán nem bánom. Sőt, izgalmasnak tartom, hogy a különböző emberi látásmódok ütköztetése milyen érdekes irányba voltak képesek elmozdulni. De mindenképpen filozófiai síkon maradtak, s ez önmagában is nagyszerű.


Találtam egy ilyen olvasatot: - Mindenkinek olyan (boldog/boldogtalan) a világa, amelyet magának létrehoz - S ez független attól, hogy éppen egy polgárháború kellős közepébe születik bele, avagy egy békés eszkimó családba a sarkvidéken. Magam is ezt így tapasztalom, s persze nem jelenti azt, hogy bármely hitvilág eszményképét, vallási dogmáját, esetleg fejlődésben lévő, vagy már elavult eszméjét (-izmusát), bármely filozófiát azonnal és feltétel nélkül el kellene fogadni, netán azonosulni kéne vele. Azt viszont látni kell, hogy amibe az ember beleszületik, ami kondicionálja, az alapvetően határozza meg későbbi habitusát, személyiség-vonását. Ugyanúgy, mint ahogyan anyanyelvét.


Visszatérve, hogy mire jutottam: Akik a leginkább a non-duális gondolkodást preferálják, népszerűsítik és ennek megfelelően is próbálnak élni... nos annak a csoportosulásnak leginkább a ZEN Buddhista szerzetesek és világiak, vagyis a ZEN-ben gondolkodók, az útjukon járók felelnek meg, jelenlegi meglátásom szerint.

Non-duális mentalitás, látásmód --> #2-es Válaszadó azt írja többek között:

"A szemèlyisèget lemásolni kèpes emberek alap állapota." De ezt még kibővítve így pontosítanám:

Bármely szemèlyisèget is lemásolni, de vele nem-azonosulni kèpes emberek alap állapota... aki már érti, hogy mit jelent én-telennek lenni, érti mit jelent a dolgok üresség természete és ráébredt, hogy miért is nem előnyös túlságosan tanultnak, "okosnak" lenni. De mindazokat amit ért, azt cselekszi is!


Az ERŐ legyen Veletek! Egyúttal - Boldogabb Új Évet... és rajtatok múljon!

2019. jan. 1. 02:25
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!