Miért voltak a csehek sikertelenek a II. ipari forradalom ágazataiban a magyarokhoz képest a O-M. Monarchia korszakában?
Cseheknek egyetlen nagy konszernjük volt a Skoda művek, mely nem a piacról, hanem főként Osztrák állami hadiipari megrendelésekből tartotta fent magát.
A cseheknél ugyan hatalmasra, óriásira duzzadtak az első ipari forradalom korszakának termékei és gyártása.
A cseh iparcikkeknek csak kis része mindössze 20%-a ment külföldi exportra, és azokat is csak szláv tesóik vásárolták a balkánon és az orosz birodalomban.
Cseheknél csak egy kisebb autógyár létezett a Laurin & Klement. Nincsenek cseh autóbuszok sem.
Automotive industry
Austrian Empire
Prior to World War I, the Austrian Empire had four car manufacturer companies. These were: Austro-Daimler in Wiener-Neustadt (cars trucks, buses),[45] Gräf & Stift in Vienna (cars),[46] Laurin & Klement in Mladá Boleslav (motorcycles, cars)[47] and Lohner-Werke in Vienna (cars).[48] Austrian car production started in 1897.
Kingdom of Hungary
Prior to World War I, the Kingdom of Hungary had four car manufacturer companies. These were: the Ganz company[49][50] in Budapest, RÁBA Automobile[51] in Győr, MÁG (later Magomobil)[52][53] in Budapest, and MARTA (Hungarian Automobile Joint-stock Company Arad)[54] in Arad. Hungarian car production started in 1900.
Elektronikáról villamoiparról csehországban nem beszélhetünk. Nem voltak olyan vállalataik mint a GANZ, TUNGRAM vagy az orion
Nincsen cseh gőzturbina turbogenerátor gyártás, semmi jelentős villanylámpa generátor gyártás, telefonokat és telefonközpontokat sem gyártottak a korszakban.
Nincsenek cseh repülőgyárak és repülőmotor gyártás sem.
Nincsen továbbá dízelmotor gyártás sem a cseheknél.
Nem volt komoly ipari méretű cseh mozdonygyártás, néhány vasútikocsit gyártó üzem létezett.
Azért azt tisztázzuk, hogy az I. világháború előtt Csehország életszínvonala több, mint a duplája volt Magyarországénak az Osztrák-Magyar Monarchián belül.
Illetve magán a Monarchián belül az osztrák birodalomfél 1914-ben is sokkal fejlettebb volt, illetve nagyobb gazdasági erőt képviselt Magyarországnál.
"az I. világháború előtt Csehország életszínvonala több"
Életszínvonalnak nincsen mértékegysége. Qrva nagy dolog lehetett osztrák és német csicskának lenni a gyárakban. A cseh tulajdonosi réteg az iparban minimális volt, mérnökeik is alig voltak. Helyettük osztrák meg szudéta német urak irányították a cégeket, ahol a csehek robotolhattak. Rohadt nagy élet prolinak lenni.
"Illetve magán a Monarchián belül az osztrák birodalomfél 1914-ben is sokkal fejlettebb volt, illetve nagyobb gazdasági erőt képviselt Magyarországnál."
Kivéve a high tech ipar, azaz a GÉPGYÁRTÁS elektronika elektromos ipar. Ezek a cseheknél embrionális állapotban léteztek.
8-as hol láttál vagy hallottál I.Vh előtti cseh autóbuszokról? Legyen már eszed!
Én a neten. :D Így aztán a felszólítás az ész beszerzésére csak rád tud hatályos lenni. :D
Kedves Kérdező!
Véletlenül a Monarchia és Európa egyik legnagyobb iparvállalatának, a Škoda Műveknek a felépítői, Emil és Karel Škoda csehek voltak.
A Magyar Királyság és a cseh korona országai, azaz Csehország, Morvaország és Osztrák Szilézia közötti fejlettségi különbségről egy jellemző adat:
Analfabéták aránya 1900-ban:
Magyar Királyság: 41 %
Csehország: 5,3 %
Morvaország: 7,8 %
Osztrák Szilézia: 11,2 %
Küraszír, már megint a számítógépes háborús játékok miatt a Skoda ágyúgyár jutott a kétbites eszedbe ugye? A Skoda cég nem a piacról élt meg hanem állami azaz HABSBURG csöcsön lógott az osztrák és a magyar adófizetők pénzéből. Ez nem piaci versenyben meggazdagodott cég volt, hanem egyetlen monopol cég volt, azaz egyetlen löveggyártó volt a monarchiában a győri ágyúgyár megjelenéséig. Emilnek szoros kapcsolata volt a dinasztiával is. (Ez kb. olyan mint Mészáros Lölö meggazdagodása) Amikor Emil Skoda megtudta hogy a magyar vállalkozók akarnak egy ágyúgyárat létesíteni, beszállt a győri üzletbe 50%-al, hogy ne jelentsen neki a későbbiekben konkurenciát.
Mondj egy rendes piaci körülményekből meggazdagodott nagyvállalatot(min. 10,000 fő) Csehországban, ne pedig államilag nyomott monopol céget...
A csehek nyersanyagtermelésben jeleskedtek. Gépipar nagyon gyenge volt, és az elektronika is.
Csehországban nem voltak romaánok, se szerbek vagy ruszinok akik levitték az írni-olvasni tudók arányát, másrészt a leggazdagabb a szász (szudéta német) tartományok felhúzták a cseheket.
1910-es adatok:
Literacy in Kingdom of Hungary, incl. male and female[97] Major nationalities in Hungary Rate of literacy in 1910
German 70.7%
Hungarian 67.1%
Croatian 62.5%
Slovak 58.1%
Serbian 51.3%
Romanian 28.2%
Ruthenian 22.2%
A birodalom osztrák felében a cenzus FÉRFI adatokat mért.
A magyar népszámlálás viszont a nőket is beleszámította az analfabetizmus problémájába.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!