Bemutató órát kell tartanom az igékből, pontosabban az igék fajaiból, tudna-e valaki segiteni?
Elmondanad, hogy mi az ige, aztanm hogy hogyan lehet csoportositani az igeket (peldaul igeido, mod, es vegul igenem szerint:D)
Utananezhetsz, hogy mas nyelvekben ez, hogy van csak izelitoul.
Peldaul megemlitheted az igeragozast is. Hogy peldaul mi ragaszto nyelv vagyunk de mas nyelvek nem feltetlenul ilyenek.
Szoval el lehet kalandozni mas iranyba, attol fugg hany perces eloadas kell.
Majd ratersz a sajat konkret temadra, es legjobb ha bevonod a hallgatosagot. (Peldaul felmutatsz kepeket es megkered oket alkossanak mondatokat, vagy bevagsz egy 1 perces Dallas epizodot:D es megkered oket alkossanak szenvedo mondatot Samantha-rol vagy muvelteto-t Jockey-rol:D) vagy barmilyen iges peldat a film reszletbol. :D
A konkret anyag marha unalmas, fel kell dobni kepekkel, videoval, szindarabbal vagy barmi interaktiv dologgal, viccmeselessel. :D
Peldaul a "kilyukad" az most milyen fajta ige?:D
Pistike kerdi Morickat:
-Mit gondolsz, hogyan szuletik es hal meg az autoversenyzo?
-Kilyukad a gumi.
Ja meg viccet talaltam neked:D
Én fázom, te fázol, ö fázik. Milyen idöben van ez az ige, Gábor? - Hideg idöben! - hangzik a válasz.
Erdekes lehet kitalalni hogy a "hirdesse" milyen igenek szamit ebben a mondatban: "Na nehogy ma' az ige hírdesse a plébánost!"
És még van a visszaható is.
Nem ártana tudni, hogy te ki vagy: ez főiskolai vizsgatanítás vagy tanár vagy már?
Ez az anyag nem lehet valami mélyreható 7.-ben, hiszen a Kis magyar nyelvtan-ban nincs is benne, az érettségi tételgyűjtemény összevissza egy táblázatot közöl és az egyetemi jegyzet idevágó 3-4 oldala közül a 3/4-e apró betűs. A szenvedő ige például ugyebár a mai magyar nyelvben nem használtatik. Először is olvasd el a tankönyvet, munkafüzetet, ami nekem itt most nincs a birtokomban, hogy tudd, hogy egyáltalán mit kell megtanítani. És ezekre a segédeszközökre nyugodtan lehet támaszkodni, azért írták őket, hogy ne a tanárnak kelljen az egész tananyagot kidolgoznia.
Mindenesetre ne előadást tarts, és az előző válasszal ellentétben egy nyelvtanóra nem cirkuszi show. Legfontosabb, hogy a gyerekeket aktivizáld. Az óra elején lehet valami nyelvi játék, akár olyan is, aminek semmi köze az adott tananyaghoz, mert ez a 3-4 igafajta nem fog 45 percet kitölteni. Szívesen veszik a gyerekek a mozgásos-felálásos játékokat. Majd az új anyagra rátérve csoportmunkában (ez most divat is, meg kell a változatosság) általad cédulákon összegyűjtött különböző fajú igéket (jó sokat, úgy huszat) csoportosítsanak ráérzés alapján. A formai jegyek alapján ez sikerülni fog nekik. Ha nem tudnak elindulni, csináljatok meg néhány példát közösen. Ezeket a csoportosított cédulákat (elég nagyok legyenek, hogy hátulról is látsszanak) blutac-kel (kék táblai gyurmaragasztó, van sárga is)csoportonként kirakják a táblára és együtt ellenőrzitek-javítjátok. Majd ők a maguk szóhasználatával megfogalmazzák a csoportosított igefajok jellemzőit, végződéseit,te meg adod a tudományos magyarázatot, esetleg vázlat a füzetben. Majd akár az előbbi csoportokban maradva kiadsz nekik szövegrészleteket (nem kis munka lesz megfelelőt találni), amelyekből nekik az adott igefajokra kell példákat kikeresniük. Optimális esetben ezek a szövegek humorosak. A szenvedőre csak régi, de legalábbis 30-as évekbeli szövegekben találhatsz példát, de ezekkel azt is lehet csinálni, hogy átteszik mai magyar nyelvre.(Ugyanez lehet a házi is, általuk választott irodalmi szövegen.)
Majd képek alapján (ezt átemeltem az előző válaszból) mondjanak ők maguk mondatokat a tanult igefajokkal, nyilván cselekvőből lesz a legtöbb, ezt közösen meg is állapíthatjátok. A képek legyenek nagyok és lehetőleg érdekesek, magazinokból, vagy kinagyított karikatúrák.A visszahatóra, ami a kérdésben nem szerepelt,a reggeli készülődés a legjobb példa. Szóval sok munka van egy bemutató órával! Szorgalmi házi írni egy szöveget, amely értelmes, és nagy számban tartalmazza a most tanult igefajokat, persze nyilván egy kicsit erőltetett, természetellenes lesz, de igyekezzenek értelmesre kihozni.
És ezzel a 45 perc szerintem el is telik.
Ez eleg hulye kerdes volt, mar bocs. Nyilvanvaloan egy hetedikesrol van szo, aki a diakjainak tart eloadast. Gondolod egy magyartanar vagy egy magyar szakos diak itt kerdezne ilyet?
Amit irtam (fentebb, elso hozzaszolas), remelem eleg segitseg volt neki, arra hogy hogyan epitsen fel egy kiseloadast. Mire figyeljen.
Mar miert ne tartana egy hetedikes bemutato orat?
Es mar miertk ellene egy bemutato oranak 45 percesnek lennie?
Miert ne lehetne egy rovidebb eloadast 15-20 perc, bemutato oranak hivni?
Ha pedig neked van igazad es foiskolas hallgatorol van szo, akkor meg szegyenlje magat, hogy itt kerdez ilyet. Az ilyen huzzon vissza egy szakmunkaskepzobe.
16:48.Köszönöm a választ!
A többiek meg tippeljenek tovább,hogy ki is irhatta a kérdést,bár nem ez volt a kérdés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!