Szerintetek létezik szabad akarat, vagy az ember sorsa előre megvan írva születése pillanatában?
Létezik szabad akarat, ez az egyházaknak is alap tanítása, ezzel magyarázzák, miért vannak rossz emberek és miért történik annyi gonoszság, ha az isten jó.
A nem hívők számára nyilvánvaló a szabad akarat: pl.mindennap eldönthetem szabadon, melyik lábammal keljek ki az ágyból, satöbbi.
Az ember sorsa nem kizárólag a szabad akaratától függ, a környezet is befolyásolja a sorsunkat, a két dolognak nem sok köze van egymáshoz.
"A válasz írója 72%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: ma 01:51"
Erről nekem az a pap jut eszembe, aki a náci haláltáborban a halált választotta azért, hogy megmentsen egy családos embert. Aligha hiszem, hogy sok ember tett volna hasonlóképpen. Ebben a szituban nem a jó és a rossz között választhatott az a pap, hanem az igaz krisztusi hit és a félelemtől bénult csüggedt közömbösség közt. Ha az utóbbit választja, akkor sincs olyan ember, aki elítélte volna ezért. Az a pap azért választotta az önfeláldozást másért, mert belülről is ezt érezte helyesnek. Pusztán a vallása ehhez kevés lett volna.
Szóval nem igaz amit gondolsz. Mindenki úgy dönt, ahogy akar, és mindig van választás. Sok esetben az egyik választás teljesen elfogadhatatlannak tűnik, és ezért azt mondjuk, hogy nem volt más választásunk, pedig volt, csak akkora áldozatot már nem akartunk vállalni. Az ember a szabad akaratából dönt. Akinek igazán szabad a lelke az a legsúlyosabb következményeket is felvállalja a döntéséért.
Azért meg ne tegyen senki jót, mert a mennyek országába akar majd kerülni. A jónak belülről kell fakadnia. Ami jót érdekből, számításból tesz valaki, az már nem is olyan jó.
"A nem hívők számára nyilvánvaló a szabad akarat: pl.mindennap eldönthetem szabadon, melyik lábammal keljek ki az ágyból, satöbbi.
Az ember sorsa nem kizárólag a szabad akaratától függ, a környezet is befolyásolja a sorsunkat, a két dolognak nem sok köze van egymáshoz."
pont hogy a nemhívők között van sok ember, akire Freud munkássága erősen hatott, és akik úgy gondolják, hogy minden döntésedet egy, az életed során átélt esemény határozza meg.
persze ugyanakkor a nemhívők gyakran eléggé egoisták is, szóval nem szeretnek tehetetlen állatokként, vagy gépekként gondolni magukra.
A válasz megírásának időpontja: ma 08:53
Hát ez a te véleményed, engem nem tudtál meggyőzni. Tény, h a világ nem mindig fekete-fehér, azaz jó vagy rossz. Én csak az egyszerűség kedvéért bontottam e kettőre a világot. Az pedig, h azt írtad, h az ember ne azért akarjon megtenni vmit, h a mennybe kerüljön azt bizonyítja, h nem érted, amit írtam. Az én általam leírtak, csak és kizárólag a saját véleményemet tükrözik, szubjektív, nem kell sem cáfolni, sem bizonyítani. TUDOM, h az ember választhat, de ha nem akarja, h a lelke megsemmisüljön, akkor csak egy választása marad. Úgy lenne igazán választási lehetőséged, ha a rossz és jó döntésekkel is egyaránt ugyanoda kerülnének az emberek a másvilágon, és az, h te személy szerint melyiket választod a te belső értékeidtől függ. Azaz nagyobb érték úgy választani a jót, ha nem muszáj (ahhoz, h a lelked a halálod után ne sorvadjon el), mert választhatod a rosszat is, mert nem jár érte büntetés. Mert ha a rosszért büntetés jár (ami nem baj!), akkor felmerül, h igazi-e az a szabad akarat? Én ezen szoktam elgondolkodni, meg sok más vallási kérdésen, ami számomra kissé ellentmondásos, vagy fura. És még egyszer, ezzel nem kell egyetérteni, vagy cáfolni, ez az én személyes gondolatmenetem.
Aki a rosszban hisz, azt nem motiválja a túlvilági élet. Szabadon dönt a rossz mellett és ennyi. Csak ismételni tudom magam, mindenkinek szabad választása van.
A tetteinknek viszont mindig van következménye, itt a földön is. Ha csak azért nem ölsz meg valakit mondjuk a pénzéért, mert akkor börtönbe kerülnél, attól például nem leszel még jó ember. De megvan a lehetőséged, hogy megtedd. Ugyanígy tehetsz jó dolgot is úgy, hogy ez magadra nézve is előnytelen.
Az akarat szabad, a döntésnek pedig következményei vannak. A következményektől való félelem viszont csak annak veheti el a szabadságát, aki hagyja. Te hatással vagy a többi emberre, a többi ember pedig hatással van rád. De ettől még szabad az akaratod.
Kisgyerekként én a nálam sokkal erősebbekbe is belerúgtam, ha bajom volt velük. Vagy megvertek, vagy valaki megvédett. Később benőtt a fejem lágya, de most is megtehetem, hogy "belerúgok" a nálam erősebbe, ha úgy akarom. A kérdés csak annyi, hogy mi mennyit ér meg. Ha beszólnak nekem nagyon csúnyán erősebbek, akkor valószínűleg szó nélkül elslattyogok, magamban k*rvaanyázva őket, ha bántanák a szeretteimet, akkor nem nézném, hogy mekkorák meg mi van, minden tőlem telhetőt megtennék, hogy megbánják, és akármit is tennének velem, én nem bánnám meg amit tettem. A lélek szabad, meglehet néha kötni, de az sosem végleges.
Ajánlom mindenki figyelmébe az 1984 című könyvet. Aki elovasta attól megkérdem, hogy szabad ember volt-e a főszereplő Winston?
"A tetteinknek viszont mindig van következménye, itt a földön is. Ha csak azért nem ölsz meg valakit mondjuk a pénzéért, mert akkor börtönbe kerülnél, attól például nem leszel még jó ember. " Ugyanerre mondom én azt, h ha Isten elvárásai miatt választod a jót, akkor az nem igazi választás, és nem bizonyítja a te jóságodat. Így ez nem választás. Az a választás, h következmények nélkül választhatsz. Persze én nem azt mondom, h nem kellene büntetés a rossz tettekért, ez pusztán egy elmélkedés a szabad akarat ellentmondásosságáról. Abba meg ne menjünk bele, h a nemhívőkkel mi a helyzet, mert az nem tartozik ide. Nekem bárki, bármit mondhat, ezt a ez ellentétet bennem senki nem tudja feloldani.
Egy másik hasonló ellentmondás bennem (ami ugyan nem tartozik a kérdéshez) Jézus halála, megölése. Ha Isten törvényei szerint a gyilkosság az egyik főbűn, akkor azért, h megöltük a fiát, miért is járt jutalom, azaz a megváltás? Na mind1, talán a túlvilágon, majd megjön a válasz.
"Ha Isten törvényei szerint a gyilkosság az egyik főbűn, akkor azért, h megöltük a fiát, miért is járt jutalom, azaz a megváltás? Na mind1, talán a túlvilágon, majd megjön a válasz."
Ehhez még nem kell a túlvilágra menned, a válasz benne van az Újszövetségben. A megváltás Jézus mérhetetlen szeretete okán van. Nem "jár", hanem viszonzást nem várva ajándékozza ezt nekünk. Nekünk nem jár semmi, mert nem tettünk érte semmit azazhogy éppen ellene tettünk. Az igazi szeretet feltétel nélküli, Jézus nem kér érte semmit. Mindenki előtt ott a lehetőség, aki él vele az él vele, aki nem, az nem.
"Ehhez még nem kell a túlvilágra menned, a válasz benne van az Újszövetségben. A megváltás Jézus mérhetetlen szeretete okán van. Nem "jár", hanem viszonzást nem várva ajándékozza ezt nekünk. Nekünk nem jár semmi, mert nem tettünk érte semmit azazhogy éppen ellene tettünk. Az igazi szeretet feltétel nélküli, Jézus nem kér érte semmit. Mindenki előtt ott a lehetőség, aki él vele az él vele, aki nem, az nem."
Én ezt tudom, és értem. De számomra akkor is ellentmondás, feltétlen szeretet ide vagy oda.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!