Mi az értelmezése Szabó Lőrinc: Dzsuang Dszi álma c. versének?
egy pár gondolatot - egyik kedvenc versemről-
A költőt megérintette a keleti filozófia, több verse, írása is tanusítja. Ennek a versnek az értelmezését is onnan könnyebb megkisérelni.
Buddha tudat,
a régi görögöknél az Egy -Isten szinonímája volt,
Deus esse est -Isten a Lét - mondták a keresztrény filzozófusok)
Ez Egy: a teremtés során felbomlik ->kettő -> három -> millió létesültre.
Ezért tapasztaljuk a jelenségeket - enélkül mozdulatlan tér -és idő nélküli -Buddha-tudat, Abszolutum, Isten lenne. (különféle korokban, helyeken a vallásfilozófiák máshogy fogalmazták)
Az Egy-hez képest : ez a hármasság, illuzórikus
"azt hiszem, hogy nincs igazság,
már azt, hogy minden kép és költemény,"
-vagyis mint pazar játék tűnik elénk.
Ez: azonban mindig az Egy-ről szól, Őbenne, Őáltala van.
Ez:
a tapasztaló tudat-tapasztalás folyamata-tapasztalás tárgya.
- hármasságban bomlik ki.
Ezt - és piroritása a TEREMTÉSNEK van, a tapaszatalás folyamatának valójában nem lehet külön választani!
Ez csak együtt van!
Itt játékosan - mert ennek lényege a játék - megcserélte az álmodó: az alanyt- és a tárgyat - és így töprengett: honnan tudom, hogy nem az az igaz?
"hogy Dzsuang Dszi álmodta-e a lepkét
vagy a lepke álmodik engemet?"
- és a költő: folytatta a játékot:
"hogy Dzsuang Dszi álmodja a lepkét,
a lepke őt és mindhármunkat én."
- álomszerű környezetbe ágyazva- és valóban az ébereség fokozásával - ez az illuzórikus játék eltűnhet - csak Egy van - erről szól Buddha tanítása: ez elérhető tudatosan, de erről szól, a lényegét tekintve kommunikálhatatlan -keresztény misztikus unio, és a szufik tanítása is.
Üdvözlet!
anonimanna
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!