Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Hogy gondoljátok, a jelenlegi...

Hogy gondoljátok, a jelenlegi civilizáció meddig lesz fenntartható?

Figyelt kérdés

Szerintem a klímaváltozás, a fosszilis energiahordozók kimerülése hozza majd el a jelenlegi civilizáció végét.


Ti hogyan gondoljátok, mi jelenti majd a végét?



2022. szept. 13. 20:34
1 2 3
 21/28 TappancsMancs ***** válasza:
100%

"Hogy gondoljátok, a jelenlegi civilizáció meddig lesz fenntartható?

Szerintem a klímaváltozás, a fosszilis energiahordozók kimerülése hozza majd el a jelenlegi civilizáció végét."


A klímaváltozás egy külön nagy kérdés és külön venném a fosszilis tartalékokat, mert azokra van infó. Bár azoknál meg a titkosságuk miatt kérdséses a pontosságuk.


Olaj 50 év

Szén 120 év

Földgáz 50 év


Ez sem sok, de mésig valami és közben fejlesztik az elektromos motorizációt. Visszaesés viszont lehet az átmenet idejére. Közben a palaolajat is elkezdték kitermelni egy új technológiával és a kevésbé jó lelőhelyekhez fejlesztenek módszereket. Ugyan annyira azért nem éri meg, de használhatóak.


A Római Birodalom is megszűnt és folytatódott valahogy másképpen, na meg az is igaz, hogy az átmeneti időszak ott sem volt kellemesnek mondható, de azért nem halt ki Európa.


A megoldásokkal meg szerintem is többet kellene foglalkozni, mert a riogatás mellett háttérbe szorulnak.


Az aszályra, szárazságra viszont jobban kellene már megoldásokat bevezetni, mert ha élelmet nem tudunk termelni, akkor biztos gond lesz. A technológiából még vissza lehet venni, ha máshogy nem kényszerből, amit az 1900-as évekbelihez hasonlítanak, és talán hozzátehető a maiból is egy csipet korlátozott módon. De enni biztosan kelleni fog.

2022. szept. 14. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/28 anonim ***** válasza:
65%

"Olaj 50 év

Szén 120 év

Földgáz 50 év"


Épp csak arról feledkezel meg naivan, hogy milyen megtérüléssel termelhetőek ki ezek a készletek.

Hiába van nekem a telkem alatti földben 1-2 pici morzsányi aranyrög 300 méter mélyen, ha többe kerül felhozni, mint amennyiért még el lehet adni.

Az energiahordozók esetében is figyelembe kell venni, hogy az abból származó egységnyi energia előállításához mennyi energiát kell befektetni.

És az olaj esetében ez a mutató már csúnyán romlik.

És még csak nem is kell leromlania 1:1 arányra ahhoz, hogy komoly baj legyen, már 5:1-4:1 aránynál is brutálisan drágává teszi az üzemanyagot, és mivel az egész világon mindenhol mindenféle szállítmányozási rendszer gyakorlatilag azzal működik, emiatt minden sz-r brutálisan megdrágul a kakaóscsigától kezdve a budipapíron át pléhsztésiönig, ami folyamatosan értékteleníti el az emberek pénzét, ami felhajtja fizetési igényeket, ami még drágábbá teszi a szállítást, stbstb.


És ezt a sémát szépen levezetheted minden másra is.


"Ez sem sok, de mésig valami és közben fejlesztik az elektromos motorizációt."


És az elektromos autós b-ziskodáshoz szükséges anyagokat óriási dízel-zabáló gépszörnyek kaparják ki a földből brutális környezetszennyezés mellett, amit aztán ugyanúgy a fosszilis energiával működő szállítmányozási rendszer visz el a bolygó másik felén lévő akkumulátor-gyárba, ahol megint csak egy csomó energia felhasználásával és brutális környezetszennyezéssel akksi készül belőlük, amit aztán megint csak a fosszilis energiával működő szállítmányozási rendszer visz el megint csak a bolygó egy rohadt messzi pontjára, ahol összerakják az autót, majd ezt az autót megint csak a fosszilis energiával működő szállítmányozási rendszer juttatja el a föld minden pontjaira az autószalonokba, ahol a kretén hipsztergyerek széles mosollyal az arcán megveszi, és pöffeszkedve cruise-olgat be vele délutánonként a city-be mekizni, mert azt hiszi, hogy ő most aztán nagyon sokat tett a fenntarthatóságért.


Ja, az volt már, hogy a bányászati és gyártási környezetszennyezés is g-cisokba kerül? Egyrészt közvetlen költségként a rekultiváció, közvetett költségként meg pl. az általa okozott egészségügyi károk, amit valahol, valakinek meg kell fizetni, vagy adók formájában az egyszeri polgárnak az állam felé, vagy közvetlenül a magánegészségügyi szolgáltatónak.


Szóval hagyjuk már ezt a hülyeséget, hogy elektromos autók.

Egyrészt az átállás évtizedekbe telik a legoptimistább várakozások szerint is, tehát már elkéstünk, másrészt rengeteg járulékos kárt is okoz, harmadrészt nem is biztos, hogy globálisan végrehajtható, mert az akksitechnológiához meg a napelemekhez meg minden ilyen sz-rhoz szükséges alapanyagok sem állnak rendelkezésre végtelen mennyiségben, sőt, és ha nagymértékben megnő rájuk az igény, akkor ugyanott leszünk velük, mint az olajjal, ami végül annyira megdrágítja az elektromos autókat, hogy néhány szilikonvölgyi startup-köcsögön kívül senkinek nem lesz rá pénze.


"Az aszályra, szárazságra viszont jobban kellene már megoldásokat bevezetni, mert ha élelmet nem tudunk termelni, akkor biztos gond lesz"

Szerintem a fentiek fényében már kitalálod, hogy ezzel is mi probléma - óriási erőforrás-ráfordításokkal jár. Magyarul sokba kerül. Azt valakinek ki kell fizetni. Ha az állam fizeti, akkor sokkal több adót kell beszednie, tehát kvázi elszegényedés. Ha a gazdák, akkor meg a termelt kaja lesz sokkal drágább, ami megint csak lecsapódik a végfogyasztónál.


De ez még hagyján. Mármint nem hagyján, mert rohadt nagy probléma önmagában is, de ilyesmikkel esetleg számol valaki, ha csak a saját kis környezetére gondol, hogy ha Duna vízhozama tartósan lecsökken, akkor hogyan fogjuk a mai teljesítményén üzemeltetni Paksot? Sehogy, muszáj lesz annyira minimálisan tartani a teljesítményt, hogy még képes legyen a Duna vize hűteni.

Eredmény: szűkül az energia-kínálat, ezért rohadtul drága lesz.


De olyan banális dolgokba is belemehetünk, hogy a nagyfeszültségű villamos hálózatunk sem arra van tervezve, hogy kibírja azokat a hőhullámokat, amik itt 10 év múlva lesznek. Leégnek trafóállomások, alapból a vezetékhálózat melegedése miatt több a szállítási veszteség, a kiszáradás miatt megváltozó talajszerkezet nem biztos, hogy elbírja a továbbiakban a nagyfesz. vezetékhálózat oszlopait, eleve a szárazabb, homokosabb, sivatagosabb talajnak rosszabb a vezetőképessége, a jelenlegi földelési megoldások már nem lesznek elégségesek, stbstb.

Az, hogy ezeket a rendszerek alkalmassá tegyük egy melegebb klímára, szintén b-szott sok erőforrást és így pénzt igényel.


De sorolhatnám még vagy 30 oldalon keresztül csak az ilyen nagyon banális műszaki problémák sokaságát, amit a klímaváltozás okoz, és amire nem nagyon szoktak gondolni a fotelszakértők.


Ennek eredményeképpen pedig egyre több és több pénz erőforrás/energia/pénz megy el pusztán az alkalmazkodásra, és egyre kevesebb marad arra, hogy az életszínvonalunkat fenntartsuk, egyre szegényedünk majd el, ami egyre komolyabb társadalmi feszültségekhez fog vezetni, amihez vegyük hozzá a sok százmilliós klímamenekült tömegeket, amik csak még tovább súlyosbítják ezeket a feszültségeket.


Ez maga a civilizációnk összeomlása. Annak a civilizációnak, amit ma mi itt élünk, az, hogy demokrácia van, az, hogy jólét van, hogy emberi jogok vannak.


Arról aztán meg már végképp nem is beszélek, hogy nincs semmiféle globális hatalom, aminek meglenne a képessége bármiféle globális változás kikényszerítésére, innentől kezdve meg tényleg végképp felesleges mindenféle megoldásról álmodozni. Konkrétan egy világháború valószínűbb, mint egy globálisan kikényszerített megoldás ezekre a problémákra.


És akkor végre tegyük helyre azt is, amit szándékosan félremagyaráztok mindig, miszerint a civilizáció összeomlása = világvége, vagy az emberiség vége, legalábbis ezt próbáljátok a szájába adni annak, aki úgy vélekedik, mint én.

De valójában ilyet senki nem állít, vagy legalábbis nagyon kevesen, én pl. biztosan nem.

Én annyit állítok meglehetősen nagy bizonyossággal, hogy fenekestül felfordul az életünk a közeljövőben, lesz egy igen fájdalmas és sokáig, évekig, de akár évtizedekig is tartó átmeneti időszaka az emberiségnek, ami valószínűleg nagyon sok ember halálával és szenvedésével és drasztikus életszínvonal-romlással fog együtt járni, legalábbis nekünk, jólétben élő embereknek.

De az emberiség nem hal ki - majd újra beáll valamiféle egyensúly, valószínűleg úgy, hogy a megfelelő lélekszámúra csökken az emberiség.

2022. szept. 14. 16:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/28 TappancsMancs ***** válasza:
100%

"Épp csak arról feledkezel meg naivan, hogy milyen megtérüléssel termelhetőek ki ezek a készletek."


Jajj dehogy, csak nagyon rövidre fogtam. Ezek csak a jelzett ismert adatok - semmi más.


...

2022. szept. 14. 17:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/28 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Most nincs rá időm...

"És az elektromos autós b-ziskodáshoz szükséges anyagokat óriási dízel-zabáló gépszörnyek kaparják ki a földből ..."


Az elektromos motor lényege nem csak a mai háttere, hanem a távlata is.


Az első olajkitermelő tornyokhoz mivel vitték a tornyokat és a gépesítést? Mert ugye nem benzines teherautókkal. Vagyis a jelene és távlata az két külön dolog.

2022. szept. 14. 17:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/28 anonim ***** válasza:
100%

#24

"Az első olajkitermelő tornyokhoz mivel vitték a tornyokat és a gépesítést? Mert ugye nem benzines teherautókkal. Vagyis a jelene és távlata az két külön dolog"


Én ezt értem, de akkor tisztázzuk, hogy mi is a célja ezzel az emberiségnek.

Ha a klímaváltozás megállítása, akkor hülyeség, felesleges erőltetett tempóban ezt csinálni, mert már réges-rég elkéstünk ezzel, semmit nem segít, ha 20 évvel ezelőtt befejeződött volna a teljes elektromos átállás a közlekedésben és a szállításban, akkor az még számított volna valamit.

Vagy az a cél, hogy esetleg így majd elkerülhető egy drasztikus civilizációs változás, ami az én fogalmaim szerint összeomlás? Ez sem fog menni, vázoltam, hogy miért, ennek gazdasági okai vannak.

Vagy az a cél, hogy az átmeneti szopórollerezés után az újból egyensúlyba álló és újra felívelésbe váltó emberiség kevesebb szennyezéssel és fenntarthatóbban tudjon élni? Ennek van értelme, és logikus is.

2022. szept. 14. 17:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/28 anonim ***** válasza:
100%
Magyarországon még van több száz évre elegendő lignit, ha nagyon meg leszünk szorulva, akkor újraindítjuk a kitermelést, bár elég gyenge minőségű.
2022. szept. 14. 17:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/28 anonim ***** válasza:
80%

"Tagadás


Az észlelés ezen nehézségei miatt a környezeti válság általában feltételezések és vita tárgyává válik, ez pedig könnyűvé teszi az átváltást a tagadásra. Ekkor menedéket találhatunk az elutasításban, elvetve az elképzeléseket, hogy a dolgok annyira rosszul állnának, mint ahogy a környezeti mozgalom jelentései és retorikája sugallják. Úgy tekinthetünk a radikálisabb környezetvédőkre mint egy újabb „érdekkörre”, akiknek végzetes próféciáit kigúnyolhatjuk, és a motivációjukat megkérdőjelezhetjük. A tagadást tovább erősítheti a tényezők nagy száma, amelyek összejátszanak a globális krízisben. A helyzet egy csomó területen romlik egyszerre: vízhiányok, mérgező hulladékok, mocsarak eltűnése, erdőtlenítés, üvegházhatás, és így tovább. Bár mindegyik kérdés önmagában is lényeges, de az összjátékuk az, ami leginkább fenyegeti a bioszféránkat, mivel felerősíthetik egymás hatásait. De pontosan ezek a rendszer-szintű kölcsönhatások azok, amelyeket nehéz megfigyelni, főleg egy olyan kultúrából nézve, aminek tagjai nincsenek felkészítve kapcsolatok meglátására."

2022. szept. 15. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 28/28 anonim ***** válasza:
100%

Egy kis olvasnivaló a témában a reményteli embereknek:


[link]


[link]


Röviden: szar ez mindenhogy.

2022. szept. 27. 19:57
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!