Hogy lehet a történelemet megérteni és tudni?
apám nagyon vágja a történelmet... elvileg annyival van, amit évekkel ezelőtt fiatal korában elolvasott a maga szórakoztatására.
az ikertesóm dettó... emelt törire készül, de kb ő is annyit csinál, hogy 2-3x elolvassa az anyagot, tételeket kidolgozza stb.
én meg szenvedek. a természettudományokat nagyon könnyen megtanulom, nyelvekkel sincs bajom.
Sok helyen olvastam, hogy hát ez olyan tárgy, hogy le kell ülni s betanulni... hát én ezt két példából is úgy látom, hogy nem így van. mit csinálok rosszul a "fejemben"? Eléggé nem vagyok az a "tanuljuk be és mondjuk fel szóról szóra" párti, mert régebb csináltam, és utólag nézve semmi értelme.
Azt meg légyszi végképp ne írjátok, hogy fogadjam el, hogy ilyen vagyok, mert nekem is érettségiznem kell.
szívesen néznék érdekes történelmi filmeket is, de tekintve, hogy nekem is nyakamon az érettségi, erre már nincs nagyon időm.
A legnagyobb problémám, és ami egyben élvezhetetlenné teszi számomra, hogy nem látom át egyszerűen a dolgokat. Simán összetévesztek a 17. és 19. században történt eseményeket is... Emiatt már az ilyen apróságok hogy pl melyik uralkodónak hány szeretője volt, már teljességgel élvezhetetlenek és értelmetlenek számomra.
Érettségin nem különösebben kell évszámokkal bajlódnod, mert középszinten azt egyáltalán nem kérik számon. Tehát simán felmondasz egy tételt pl. Nagy Lajosról egyetlen évszám nélkül, hibátlanra. Nem kell tudnod pontosan mikor lett magyar ill. lengyel király, de dobd be a perszonálunió fogalmát. Arra sem fognak rákérdezni, hogy mikor volt az a bizonyos visegrádi királytalálkozó, de arra már igen, hogy mégis mi történt ott. Szóval hagyd a francba az évszámokat, érettségiző diák vagy, nem lexikon. Az pedig végképp nem érdekel senkit egy érettségin, hogy kinek hány felesége volt.
Amúgy ha természettudományos tárgyakból jó vagy, akkor Newton törvényei pl. nem olyan dolgok, amiket “betanulsz aztán felmondasz szóról-szóra”? De. Mégis működik a dolog, mert érted miről van szó, így könnyen beseggeled, mert számodra logikus. Hoppá, gravitáció.
Sosem értettem ezt a “történelem az magolós” dumát, a kémiához/fizikához/matematikához ugyan úgy kell képleteket, törvényeket stb... tanulni utána jönnek az összefüggések. A történelem ugyan ez, csak pepitában. A képlet az, hogy a görögök megtámadták Tróját. De olyan messze van, meg miért pont Tróját? Hát az aljasok elrabolták azt a gyönyörű asszonyemberállatot. Itt az összefüggés. A megoldás pedig az, hogy építettek egy falovat. Volt Trója, nincs Trója. Logikus, nem?
Szóval nagyon egyszerű a dolgod. Meg kell tanulnod látni, nem csak nézni, ha történelemről van szó. A családodban van olyan aki segíthet, dolgozd ki a tételeket és beszéld át velük. Ők majd felvilágosítanak arról, amit nem látsz át teljesen.
A visegrádi királytalálkozó pedig Károly Róbert idején volt, de fogjuk rá, hogy késő van és csak a “küldés” gomb megnyomása után olvastam el, amit írtam.
Bocs:)
és még annyit, hogy ha a vizsgakövetelményben pl ugye van ez a fejezet: A középkori magyar állam megteremtése és virágkora
Ezen belül témaként meg van jelölve: Az államalapítás és az Árpád-házi uralkodók kora
A középszintű vizsgakövetelmény alatt, ennél a témánál meg, hogy: Géza fejedelemsége és I. (Szent) Isván államszervező tevékenysége. A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején.
Ez azt jelenti, hogy Szent István és IV. Béla közötti Árpádházi-uralkodók egyáltalán nem kellenek??
vagy pl meg van adva: Julius Caesar egyeduralmi kísérlete.
Akkor az egész ókori Rómáról ennyit kell tudni? Senki nem fog rákérdezni a Római birodalom kialakulására, pun háborúkra? Elég ha tudom az első triumvirátus eseményeit, személyeit, időben, térben elhelyezni?
Ha valóban megy a természettudomány, akkor tudod, mi a rész és egész viszonya, tudod mi a logikus egymásra épülés. A történelem valójában emberek különféle okok miatt és helyzetekben elvégzett cselekedetei. Továbbá azt is tudod, hogy az emberiség folyamatosan él évezredek óta, tehát nincs olyan, hogy „nem volt történelem”. De most se naponta történnek különleges események, akkor se. Ha egy érettségi minden apróságot számon akarna kérni, nem látná a fától az erdőt.
Természetesen Szent István és IV. Béla között is számos dolog történt, a két példád éppen azért bújta a könyveket, hogy ezekben is otthon legyen. Ám az ország szempontjából a környezetbe betagozódást és elfogadtatást István hajtotta végre, ezért nevezik sokan második államalapításnak. Enélkül az ország szétmorzsolódott volna. Utána sok minden történt, Szent László törvényei szintén fontosak, Könyves Kálmánt se véletlenül hívják így, ám Béla egy országpusztító hordatámadás után szétzilált országot épített újjá.
A római birodalom egy sokszínű, bonyolult birodalom volt, a jogalkotás nemvéletlenül működik ma is „római jog” alapján, a görög művészeteket a rómaiak vitték (és adták) tovább, hódításaiknak nemcsak nyoma, de hatása máig élő. Sokféle korszakot ölelt fel az állam működése is. Volt királyság, köztársaság, császárság, sok egyéb. Vajon miért pont az „egyeduralmi kísérlet” téma ebből ma?
És még szót se ejtettünk a gazdasági, földrajzi, időjárási hatásokról, a fejlődésről, a pestisjárványokról, és például arról, azért van kétféle útja évszázadok óta Európa keleti és nyugati felének, mert a középkorban kétféle választ adtak a járványok után következő munkaerőhiány és nélkülözések leküzdésére. Történetesen keleten központosítottak, nyugaton ellenkezőleg. Mindkettőben volt jó és rossz. A keletiben pár évtizede nyilvánvaló, hogy mi, a nyugatiban most kezd érződni. A történelem ugyanúgy, mint a természettudományok, rengeteg hatás eredője, ha egyiket másikat nem vesszük figyelembe, más lesz az eredmény.
Azonban e bonyolult rendszerekben érdemes tudni, mi fontos, mi sorsfordító, mi vetette hátra, vagy éppen alaposan előre az emberiséget. Ha az érettségire tudod a sorsfordító eseményeket, az jó. Csak tudnod kell, hogy ekkor a legfontosabb csontvázat ismered. Gyönyörködni azonban egy szép arcban vagy formás alakban fogsz. Csontváz nélkül nem érted az arcot, de alak nélkül száraz és unalmas lesz a csontváz. Ezért olvasott az apád és a testvéred.
A hosszú regényből kihámoztam, hogy a lényeg elég lesz az érettségire, szóval köszi a választ.
Értem én, hogy n plusz egy ok-okozati összefüggés építi fel a történelem eseményeit, amelyek közül, ha egy is hiányozna, nem úgy alakult volna a történelem, ahogy ma ismerjük...
Én hiába olvasok nagy érdeklődéssel egy uralkodóról, mert olyan rövid idő alatt elfelejtem még a lényeget is róla, hogy utána, mikor megint olvasok, tanulok vele, a korral kapcsolatban valami pluszot, már nem tudom tovább építeni a tudást, mert az előzőt már rég elfelejtettem.
Apukámnál és tesómnál nem ez a helyzet... Ők valamiért könnyebben megjegyeznek alap dolgokat, így később tovább építik a tudást, míg végül meglesz az összefüggés a fejükben, ami megkönnyebíti az apró részletek megjegyzését is...
Én az alapvető dolgokkal küszködöm, folyton elfelejtem őket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!