„antológia sorozat” helyesírása (Segélykérés a minőségjelzőkkel kapcsolatban) [?]
A kérdés fő témája az lenne, hogy mit gondolunk minőségjelzőnek és mit nem.
Nehezen tudom megállapítani.
Azon már túljutottam, hogy a „minőségjelző” szavunk jelentésében kezd egyre inkább elavulttá válni, ugyanis a minőség régen egy az egyben azt jelentette, amit ma maximum csak milyenségként ismerhetünk. A mai fiatalság fejében viszont (személyes tapasztalataim alapján) a minőség már csak és kizárólag kvalitást tud jelenteni, nem a dolgok lényegét jellemző tulajdonságok összességét, ahogy azt sok értelmező szótár állítja.
Utóbbira nagy szerencsénkre ott van a „milyenség” kifejezésünk a sok félreértés elkerülése végett; mert ha kitartanánk a minőség régi jelentése mellett, akkor nem lenne egyetlen magyar szavunk sem a kvalitás kifejezésére.
(Persze javítsatok ki nyugodtan, ha bármiben tévedek! Nem ez lenne az első ostobaság, amelyet a netre kiírtam.)
Azt viszont még mindig nem értem, mely esetekben számít minőségjelzőnek egy szóösszetétel első tagja és mely esetekben nem.
Milyen sorozat? → antológia sorozat
Milyen tanár? → matek tanár.
Milyen óra? → irodalom óra
Milyen szak? → kémia szak
Milyen betű? → T betű
Azt hiszem, a szak kivételével az összeset egybe kell írni, bár az antológiában nem vagyok biztos. (Nekem is bántják a szemem különírva)
Hogyan tudnám megállapítani? Milyen szabályok/szabályszerűségek segíthetnek a megállapításban? Milyen tanácsokat tudnátok adni e téren? Külső forrásokat is örömmel fogadok.
Még egy extra kérdés:
Hogyan írjuk a „Magyar nyelv és irodalom kidolgozott érettségi témák” és „Irodalom érettségi tételek” szókapcsolatokat?
És ami még fontosabb: Miért úgy írjuk, ahogy?
A válaszokat előre is nagyon szépen köszönöm. :)
Ha valamiben esetleg fájdalmasan tudatlan lennék, kérlek legyetek türelmesek!
Az antológiasorozat szerintem egybeírandó, mert birtokos vagy jelentéssűrítő összetétel: antológiák sorozata, illetve antológiák alkotta sorozat.
Azt még nekem sem sikerült kiderítenem – közel húszévnyi hivatásos szöveggondozói tapasztalattal –, hogy a matek szak miért különírandó, mi a különbség a matekóra, matekelőadás, matekszeminárium, matekfakultáció és a matek tagozat, matek szak között (azon kívül természetesen, hogy utóbbiaknál kitalálták, hogy főnévi jelzős szerkezet legyen).
Az antológia szó viszont nem a gyűjtemény egyes elemeire utal, hanem magára a gyűjteményre, tehát nem lehet sem anntológiák sorozataként, sem antológoák alkotta sorozatként értelmezni.
Wiki:
„Az antológia több alkotó műveit tartalmazó válogatás, bizonyos szempontok (például nyelvterület, korszak, irányzat, műfaj) szerint válogatják össze a műveket.”
A bónuszkérdésekre a válaszaim:
– A „magyar nyelv és irodalom kidolgozott érettségi témák” ügyében szerintem nincs tökéletes megoldás, akárhogy okoskodunk, billegni fog.
– Az „irodalomérettségi-tételek” és az „irodalom-érettségitételek” is helyes. Az előbbi sima összetétel (amit az összetételi tagok és a szótagok száma miatt kell kötőjeleznünk), az utóbbi pedig a B típusú mozgószabálynak a ritkábbik esete (amikor a második és harmadik tag ugrik egybe). Mivel a három tagnak nincs lazább kapcsolódási pontja (tehát itt, ott is kötőjelezhetjük, ugyanazt jelenti), tekintettel lehetünk az esztétikára, és az alapján inkább az első verziót ajánlom.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!