Hogy képesek az f1 autók elindulni a rajtnál pörgő motorral?
Álló motor esetében nyilvánvaló, hogy a motor az álló hajtásrendszerre tud illeszkedni gond nélkül, viszont a pörgő motor hogy csatlakozik az álló hajtásrendszerre anélkül, hogy szétrongálná?
Ugye rajt előtt üvölenek a motorok, pörögnek, aztán hirtelen elindulnak az autók.
Nem is áll le a motor addig az ideig, míg rákapcsolódik a hájtásrendszerre.
Szemléletesenneb úgy értem, hogy van mondjuk két fogaskerék, egyik gyorsan pörög, másik nyugalomban van, majd mikor összekapcsolódnak a második felveszi az első sebességét.
Csak ezt hogyan teszi meg anélkül, hogy szétrongálná?
#7-es!
"Kicsit lefagytam, hogy lehet olyan műszaki érdeklődésű ember, aki még nem hallott a kuplungról."
Nem értem pontosan hogy érted...
A mezei ember is hallotta kuplungról, viszont az egzakt működési elvét nem nagyon ismerik. (csak "pedálszinten")
Ez kb. olyan mint a négyzetes úttörvény.
Így tanították: s=a/2*t^2 így hívják: Négyzetes úttörvény. Utóbbit nem hangoztatták.
" Mielőtt valaki elkezdene szőrözni a leírás vázlatosságán, ne felejtsük el, olyan embernek szóló magyarázat kellett, aki nem ismeri a kuplungot sem."
Ugye nem baj, hogy ezeket a részleteket kiragadom a kontextusból? Úgy gondolom ezek nem tartoznak a válaszod tartalmi és logikai összetevői közé.
Egyébként nem kellett, triviális dolgokat soroltál föl. Ezért:
Vegyél példát objektív és lényegretörő válaszokat adó társaidról (#2,#5,#3).
Köszönöm.
#13:
Nézd, a kérdésedből teljességgel egyértelmű volt, hogy fogalmad sincs a kuplungról, vagy legalábbis arról, hogy az az alkatrész, amit keresel, az a kuplung.
"úgy értem, hogy van mondjuk két fogaskerék, egyik gyorsan pörög, másik nyugalomban van, majd mikor összekapcsolódnak a második felveszi az első sebességét."
Vagyis: leghalványabb fogalmad sem volt.
Ezután mit vártál?
És kérlek, ha ez nem tiszta, a többi hogy lehet triviális?
Ne már.
Senki nem bújik ki a tojásból úgy, hogy tud mindent, úgyhogy nem kell megsértődni, ha valahol kiderül, hogy valamiről fogalmad sincs.
És főleg rendre utasítani azt, aki elmagyarázza, azon az alapon, hogy méltóságodon alulinak érzed, hogy neked valamit magyarázni kell.
A "kedves" Kérdező reagálásaiból az derült ki számomra, hogy nagyon is tisztába van a tengelykapcsoló működésével.
Vagyis nem egy tájékozatlan érdeklődővel van dolgunk, hanem ismét egy sötét troll provokál.
Igazán sajnálom, hogy elsőre nem vettem észre, és ezáltal részese lettem egy unatkozó nyomorult, ostoba játékának. :(
#14!
Hát igen, valaki egy autó működését "lexikálisan", alkatrészeit szavakhoz kötve érti, más viszont ettől elvonatkoztatva a rendszert akarja átlátni.
Mindjárt elnevezem neked a lendkereket mechanikai akkumulátornak, és lexikont írok az autóalkatrészekből :D.
Kiváncsi vagyok mennyire lesz áttekinthető és beazonosítható.
Azért írtam hogy triviális, mert tényleg az volt.
Így lehet ám "esszét" írni hosszan a semmiről. ("Ismerkedés a hajtások világával")
Egyébként :
Mi annak az alkatrészegyüttesnek a neve amely az ottómotort a kuplungot és a sebességváltót foglalja magába?
Ennek van neve? Mert a kuplung is egy alkatrészEGYÜTTES.
"Mi annak az alkatrészegyüttesnek a neve amely az ottómotort a kuplungot és a sebességváltót foglalja magába?
Ennek van neve? Mert a kuplung is egy alkatrészEGYÜTTES."
Erőátviteli rendszer? Ez magában foglalja a motort, a tengelykapcsolót és a váltót (a váltó utáni részek most nem érdekesek a kérdés szempontjából).
#17
"Erőátviteli rendszer"
Na neee XD
Ezzel az értetlenkedéssel (#13) csak arra akartam kilyukadni, hogyha minden alkatrészt/alkatrészegyüttest meg kéne nevezni, akkor egymillió alkatrészt tartalmazó kocsinak 2^(1 millió) alkatrész "kombinációját" kellene megnevezni (+ leírás).
Ezért jobb, ha az ember a rendszert látja, nem egy részegységet és annak lexikális formában történő beazonositását tudja (és az alapján működését).
"A "kedves" Kérdező reagálásaiból az derült ki számomra, hogy nagyon is tisztába van a tengelykapcsoló működésével."
Én még mindig nem vagyok ebben biztos, simán szerintem van egy vázlatos összképe az autókról, amit nagyon teljesnek érez és közben hatalmas fehér foltokat ignorál, de ha rávilágítanak, sértésnek veszi.
"Ezért jobb, ha az ember a rendszert látja, nem egy részegységet és annak lexikális formában történő beazonositását tudja (és az alapján működését)."
Egy rendszervázlat a kezdet, a részegységek ismerete a tudás. Kellenek a polcok, de ha nincs rájuk rakva semmi, nem is ér semmit.
Mindegy, másnak is szolgálhat okulásképpen, ami ide kerül.
"létezik-e olyan mechanikai megoldás melynek során két jelentős sebességkülönbséggel forgó tárcsa (fogaskeréktárcsa) úgy tud összeilleszkedni, hogy másodpercenként ugyanakkora hő ( vagy ne sokkal több) keletkezzen, minha egyenletesen forogna a fogaskerék gyorsítás utáni sebességen?"
Nem teljesen tiszta az összevetés, illetve a második része.
Egy sebességkülönbség kiegyenlítése sajnos mindenképpen együtt fog járni hő formájában elvesző mozgási energiával.
Einstein óta nem fáj nekünk a relativitás.
Bármilyen két mozgó rendszer sebességének egymáshoz módosítása megegyezik azzal, mintha egy nyugvó tárgyhoz lassítanál egy mozgót, a kettő sebességkülönbsége hőként (vagy egyéb energiaformaként, erre visszatérek) fog távozni. Lehet az mechanikus, hidraulikus kuplung, az az energia elvész.
Illetve, jórészt megmenthető lenne, ha megérné felhasználni, mármint gyártásban eladható költséggel. Az összekötő elem lehetne egy elektromos generátor, így a kuplung ugyanolyan energia-visszatermelővé válna, mint a fékezés hibrideknél, elektromos autóknál.
Az a baj, hogy felhasználásra érdemes mennyiségű áramot csak tipikus dugóban totojázásnál termelne. Egy városi célra szánt hibridnél jól jöhetne.
Azért beszélek hibridről, mert elektromos autónál a tengelykapcsoló kompletten kihagyható egység, sőt, csak generátort hajtó Otto-motoros hibridnél is, csak ott lehet jelentősége, ahol a motor és kerekek közt van mechanikus kapcsolat.
Végül is hagyományos dízelnél, benzinesnél is fogyasztás- és emisszió-csökkentő lehetne a fékezésből, kuplungból származó áramvisszatöltés, de nem tudok róla, hogy bármelyik gyártó használná. Gondolom a plusz költsége nem építhető be az árba gazdaságosan.
Egy tengelykapcsolónál is,
"Egy tengelykapcsolónál is,"
Sztornó, szerkesztési maradék
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!