Pusztán gázadástól miért tud nőni egy motor fordulatszáma, mikor a robbanás tágulási sebessége (ami a dugattyút elmozdítja) ugyanaz marad? Az üzemanyag mennyiségének növelésével elvileg csak a nyomaték változhatna.
"robbanás tágulási sebessége (ami a dugattyút elmozdítja) ugyanaz marad"
A több keverék több hőt termel, nagyobb lesz a nyomás, nagyobb erő hat a dugattyúra, és a sebessége is megnő, ha a terhelés nem változik. Amikor terheljük is, akkor nem feltétlenül nő a fordulatszám, olyankor fog a plusz erő plusz nyomatékként megjelenni a főtengelyen.
A motor fordulatszámának nem sok köze van a robbanás sebességéhez. Ha nagy fordulatszámon leveszed a lábad a gázról, modern motorban nincs is robbanás egyáltalán, a főtengely perdülete "hajtja" a dugattyúkat az üres hengerekben fel-alá. A főtengely forgási sebességén múlik minden. Az meg a sebességváltón és differenciálműn keresztül a hajtott kerekekkel van összekötve.
Persze ha gázt adsz, a robbanások által kifejtett nyomatékkal gyorsítod a főtengelyt, de ennyi.
"Az üzemanyag mennyiségének növelésével elvileg csak a nyomaték változhatna"
Változik is, miközben a hajtani kívánt rendszer fékező nyomatéka nem nő, vagyis gyorsul, nő a fordulat. Egész addig, amíg újra be nem áll az egyensúly a hajtó meg fékező nyomaték közt.
"Értem és nagyon köszönöm a magyarázatokat, de akkor végül is mitől függ egy belsőégésű motor maximális fordulatszáma? Csak a kenéstől meg a hajtókarok teherbírásától és azok súlyától, netán a szelephézagoktól?"
Tényleg nem csak attól.
Számít a hengerben az égéstermék és a friss keverék cseréjének ideje és emiatt a fordulattal változó hatásfoka, a lángfront terjedési sebessége is limitált.
Minél több darab kisebb köbcentis henger segít, de azzal meg romlik a termodinamikai hatásfok meg nő a mechanikai veszteség is. A turbófeltöltés is csak egy darabig javít.
Még egy dolog van, ami ezekhez hasonlóan csak bizonyos határok közt "javítható" hozzá a növekvő fordulathoz, ez pedig a szikrafeszültség. Ha a gyújtótrafónak nincs elég ideje a "feltöltéshez" (persze nem kapacitás, hanem önindukciós késés stb. az ok), akkor az emelkedő fordulattal romlik a szikra feszültsége, árama, ezzel a gyújtóképessége is. Kísérleteznek lézergyújtással ennek kivédésére, illetve a hengerenkénti gyújtótrafó megoldás egy bizonyos szintig.
Nincs mit tenni, van olyan fordulat, ahol a dugattyús motor már esélytelen pl. a gázturbinával szemben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!