Amikor lenyomódik a gázpedál több üzem anyag jut a motorba és ezért növekszik a nyomaték (gyorsul a forgása). Hogyan szabályozza a gázpedál hogy mennyi üzem anyag jut a motorba?
Tehát hogy ha a pedál lenyomódik az milyen folyamatot indít el és az milyet ... hogy aztán több üzem anyag kerüljön a motorba.
Milyen mechanizmus segíti az üzem anyag beömlését? Van valamilyen szivattyú?
(Nem értek a kocsik működéséhez)
A modern autokban a gazpedal csak a motorvezerlo elektronikanak szol, hogy 'he, tobb gaz kene, ez gyorsitani akar'. Ilyenkor az injektorok (befecskendezok) tobb uzemanyagot juttatnak be a szivasi utem soran a hengerbe. A szukseges nyomast az injektorok szamara egy benzinpumpa biztositja.
A regi, karburatoros autoknal a gazpedal bowdenen keresztul egy un. pillangoszelepet vezerelt, ami ha jobban nyitva volt, a szivasi utem soran tobb uzemanyag/levego kevereket engedett be, ha kevesbe, akkor kevesebbet. A benzint a karburatorba egy pumpa juttatta el, a Trabantbol pl. ezt is kihagytak, mivel a benzintank magasabban volt mint a motor, igy siman csak belefolyt a benzin a karbiba.
A második válaszoló jól írta, a gázpedállal a fojtószelepet vezérled, ami a motorba beáramló levegő mennyiségét szabályozza. Furcsa, de a benzinüzemű autóknál ha nyomod a gázt, igazából csak a fjtást veszed el a motortól. A karburátoros autóknál egyszerűen a beáramló levegő "viszi magával" az üzemanyagot, ami egy apró (adott keresztmetszetű) fúvókán áramlik a szívótorokba. A pedál lenyomásakor egy kisebb mennyiségű üzemanyagot is pumpálsz egy másik fúvókán keresztül, de ez csak egyszeri mennyiség, onnantól csak a levegő sodorja magával a benzint. (ezért nem szabad pumpálni karburátoros autónál a gázt ha nem indul be, mivel minden pumpáláskor nyom egy kis benzint a motorba, és szépen bele tudod fullasztani benzinbe :) ) Injektoros autónál már máshogy megy, itt már az üzemanyagot en befecskendezőszelep nyomja be a motorba, de ezt sem te vezérled a gázpedállal, hanem a motorvezérlő. A gázpedál (függetlenül h mechanikus /bowdenes/ vagy elektromos /potméteres/) továbbra is a fojtószelepet vezérli, viszont egy szenzor méri a beáramló levegő mennyiségét, és kiszámolja mennyi benzin kell hozzá a tökéletes égéshez. (amit a kipufogógáz oxigéntartalmának mérésével ellenőriz)
Dízeleknél nincs fojtószelep, ott a gázadás valóban közvetlenül a motorba jutó üzemanyag mennyiségét szabályozza. (a különbség abból adódik, hogy a benzinmotorok esetében az üzemanyag a levegővel együtt kerül a motorba, míg a dízelautóknál a beszívott levegő sűrítése után porlasztják be az üzemanyagot.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!