Belsőégésű motoroknál hány %-a a hang vesztesség?
"Ha ki van berhelve a kipufogó, akkor lehet hogy jóval több is kijön belőle. Normális esetben a kipufogóban a hang nagy része hővé alakul."
Bár az igaz hogy dob/kipufogó nélkül hangosabb minden fosszilis jármű. Azt nagyon kevéssé befolyásolja a dob hogy a motor mennyi hangot generál. Csak azt befolyásolja hogy mennyi tud a keletkező hangteljesítményből a környezetbe kijutni.
"vesztesség" -> veszteség
"alakul át hangá" -> hanggá
Pedig így működik a hangszigetelés. A hang nem más, mint a levegőben tovaterjedő lökéshullámok sokasága. A hullám rezgésszáma adja meg a frekvenciát, ami pedig az energiatartalmat illeti, a hullám amplitúdója lényeges.
Amikor egy hangszóró, hangfal valós teljesítményét nézzük, nem teszünk mást, mint Wattban kifejezzük, mennyi energiát ad át a levegőnek a membrán. Az autó motorjában is lökéshullám keletkezik a robbanástól, ami energiájának nagy része "elnyelődik" a dugattyú tetején, ezáltal mozgásba hozva azt, egy kisebb része viszont kijut a kipufogószelepen a zajcsillapító dobba. Itt amennyit csak lehet elnyeletnek belőle, és végül súrlódási hővé alakul. A sima szálas, vagy habszivacsos hangszigetelő anyagok is így működnek. A hanghullámoktól berezonálnak, és a keletkezett mozgási energia pedig átalakul belső súrlódáson keresztül hővé. Én az autónál saccoltam, kb ennyi 40-80 Wattnyi zenei teljesítményre saccolnék ami kijön összességében. De ha belegondolunk lehet ez sokkal több is, ha nagy sebességgel megy egy aerodinamikailag elcseszett autó (pl tetőcsomagtartó), mert a sarkokról ilyenkor hanghullámok is bőven leválnak, ami kilométerekre is elhallatszik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!