Filmekben helikopternél miért hajolnak le? Ha ugranának akkor sem érné el a fejük a rotort. Ráadásul lefele nyomja a levegőt! Még felszívni sem tudná őket.
Nem nyomja lefelé a levegőt, különben felszállna, pont, hogy felfelé nyomja ha nyomája.
Ad2, minden épeszű ember igyekszik egy gyorsan pörgő halálos rotortól a lehető legnagyobb távolságot tartani.
Egyszer próbáld ki, és meglátod.
A rotor lefelé nyomja a levegőt, ez igaz. Mivel emiatt túlnyomás keletkezik a rotor alatt, így a levegő szabadulni próbál, de csak sugárirányban kifelé a rotor alól tudja ezt megtenni.
Ugyanakkor te is pont ebben az irányban távolodsz el a helikoptertől, vagyis jó erős hátszélben kell gyalogolnod. Ha kiegyenesedsz, akkor lényegesen nagyobb felülettel állsz ellen a szélnek, mintha lehajolnál, vagyis kisebb eséllyel buksz orra, taszít fel a hátszél, ha meggörnyedve, lehajolva távolodsz.
Ez igaz. Erre nem is gondoltam!
Köszi!
#4, ez igaz, de mégis inkább biztonsági okokból kell lehajolni. A rotorlapátok állásszöge állítható, földön álláskor közel vízszintesen állnak, hogy ne legyen rajtuk felhajtóerő. Álló rotor esetén látszik, hogy a lapátok rugalmasak, kicsit lefelé hajlanak. Ha vízszintesen állnak a lapátok a tengelyükön, akkor könnyebben csapkodhatnak fel-le akár a szélmozgástól is, ilyenkor igazából csak a forgás tartja őket fent, ahogy a megpörgetett kötél végén a súlyt.
Egyébként sok ilyen biztonsági szabály van, ami nevetségesnek tűnik, amíg sok ezer eset után egyszer baleset nem történik. Szóval biztos ami biztos, plusz a felelősség kérdése, vagyis ha mégis megtörténik, akkor lehessen mondani, hogy "én szóltam".
* "Ha vízszintesen állnak a lapátok a tengelyükön"
Erre a szögre gondolok, ill. a lapátok vízszintes tengely körüli forgathatóságára:
Veszélyes dolgoknál a biztonsági távolságot mindig messzebb húzzák meg, mint ameddig az a veszélyes hatás elvileg elérhet, mert a sérülés esélye nem egy éles határvonalon szúnik meg, hanem a távolsággal csökken, de mindig megvan.
A nagyfeszültségű berendezéseknél is a biztonságos távolságot az elvi maximális áthúzási távolság többszörösére teszik.
Így van ez a rotorral is.
Oké, hogy tökéletes működésnél csak egy fél méter magasságú korongon belül kajabál a vége, de egy rossz örvény, sérülés jócskán messzebbre kitérítheti.
Ritkán fordulhat elő ilyen baj, de ha éppen ott kolbászolsz, te lefejezve nem leszel boldog attól, hogy egy voltál százezerből, aki peches.
Ezt a biztonsági "görnyedést" amúgy marha könnyű betartani, amikor 110 decibellel és tornádó erősségű vibráló széllel pruttyog a fejed felett a rotor.
Ha nem mondják, is behúzod füled-farkad.
Érdemes kipróbálni, milyen érzés egy ilyenhez közel lenni. Elsőre simán megcsinálja a kétszázas pulzust. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!