Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Mi az alább leírt jelenség,...

Jucsucsu kérdése:

Mi az alább leírt jelenség, és miért van így?

Figyelt kérdés
Egy 4tonna önsúlyú tgk (tehergépkocsi), egy adott lejtőn halad lefelé rakomány nélkül,80km/h sebességgel. Ha üresbe rakom, szép lassan el kezd lassulni. Ugyanez a tgk rakott állapotban 7tonna. Ugyanazon a lejtőn lefelé ugyanolyan sebességnél üresbe rakom, és szép lassan nőni fog a sebessége a lejtő aljáig. Egy másik tgk, aminek a tömege üresen 7 tonna, ugyanazon lejtőn, szintén 80km/h sebességnél, ugyanott üresbe teszem, de mégsem gyorsul, hanem lassul. Ha rakok rá 3 tonna árút, mint az előbbi tgk-ra, akkor sem gyorsul, de kicsit tovább tartja a sebességét mielőtt lassulni kezdene. Ha rakok rá 5 tonna árút, akkor már gyorsul.Tehát egyik tgk 7tonna összsúlynál gyorsul magától, lejtőn lefelé, de egy nagyobb tgk nem gyorsul be, csak 12tonna tömegnél. Ha egy még nagyobb tgk nézek aminek az önsúlya 15tonna, az sem gyorsul be üresen(pedig 15tonna), csak ha van rajta legalább 8-9tonna rakomány. Személyesen próbáltam. Valaki magyarázza el nekem legyen szíves, hogy miért van ez, mert nagyon érdekelne.

2016. szept. 25. 19:55
 1/7 anonim ***** válasza:
A nagyobb teherautónak vélhetően több kereke van, nagyobb felületen érintkezik az úttal, ergo nagyobb súrlódási erő fékezi, tehát nagyobb gyorsító erő (súly) kell, hogy kiegyenlítse. Én erre gondolok.
2016. szept. 25. 20:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:
Igen a 15t önsúlyúnak 10, a 4tonnásnak 4 kereke van. De a 7t önsúlyúnak is 4 kereke van.
2016. szept. 25. 20:19
 3/7 A kérdező kommentje:
Bocs. Kettővel több kereke van mindegyiknek, mint amennyit írtam. De az arány az ugyanaz.
2016. szept. 25. 20:21
 4/7 anonim ***** válasza:
Jó, hát a lassulást okozó fékezőerő nem csak a kerék és út kapcsolatából adódik, ott van a hajtásláncnak az ellenállása (féltengely, differenciálmű, kardántengely, stb.), meg persze a légellenállás is már jelentős 80 km/h-nál. Valószínűleg ezek mind nagyobbak a 7 tonnásnál, mint a 4 tonnásnál.
2016. szept. 25. 20:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 dellfil ***** válasza:

Valószínű, hogy mindegyik járműnek elég nagy a gördülési ellenállása. A leírásod alapján, - mivel három gépről van szó - feltételezem mindegyik rendben van műszakilag, hiszen mindnél hasonló jelenségről számolsz be.

Tehát a guminyomások az előírtak, a fékek nem "ragadnak", az összes kerékcsapágy jó... stb. :)

A fentiek alapján azt kell megnézni, mi az a tényező, amely a mozgást fékezi, és miért konstans, hiszen ha bármelyik jármű tömegét megnöveled, a hatása (a tgk lassul) csökken, és bizonyos tömeg felett kezd úgy viselkedni ahogy kell. Azaz a lejtőn kutyakötelessége volna gyorsulni egy fékezőerőtől mentes járműnek. Persze ilyen csak elvileg létezik, a gyakorlatban nem. A gyakorlatban ott a számottevő gördülési ellenállás, ami persze annál nagyobb minél több a kerék. Minél nagyobb tömegű a jármű, annál több kereket kell alárakni.

Viszont az adott gépkocsinál nem sokat változik rakott vagy üres állapothoz képest (ezért írtam, hogy konstans) így a fenti jelenség bőven megmagyarázható. :)

Bocs, ha "szájbarágósra" sikeredett az irományom. :D


dellfil

2016. szept. 25. 21:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 dellfil ***** válasza:

Ja, persze a légellenállásról persze megfeledkeztem. Valóban nem elhanyagolható tényező, és erősen sebesség függő. De itt van:

[link]


dellfil

2016. szept. 25. 21:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 Wadmalac ***** válasza:

Az a helyzet, hogy egy dolog a fakocka a szögben álló falejtőn az iskolai fizika kísérletben és megint más dolog egy ilyen való életi példa, mint egy teherautó, ahol a lassító súrlódások eredője ezer tényezőből áll össze.


Bizony ilyen helyzetben a terhelő súllyal NEM lineáris a súrlódás növekedése.

Kétszer akkora tömeg mozgásban tartásához nem kell kétszer akkora húzóerő.

Bizonyos sebesség felett biztosan a légellenállás szerepe is megjelenik, ami ugye a tömegtől független.


Csak saját tapasztalat, sokéves országúti versenyzés alatt az átlag feletti testsúlyommal lejtőkön mindig legurultam a pehelysúlyú versenyzőket.

:)

2016. szept. 26. 08:26
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!