Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Hogyan tanítsam játékosan, de...

Hogyan tanítsam játékosan, de egyben hatékonyan a történelmet?

Figyelt kérdés

Nem vagyok tanár. A történelem tanárunk leadja szárazon az anyagot, elmondja, mi le írjuk és tanuljuk meg. Talán ezért is utáltam meg. Nem találok semmilyen praktikát, hogyan tanulhatnám úgy, hogy ne magoljam. Azt megtanultam, ha jól bemagolom, utána veszünk új anyagot, nekem az kimegy a fejemből. Nem tom miért. Nos, ettől eltekintve, lenne pár gyerek, 11-12 éves korosztály, akikkel egy történelmi személy életét, munkásságát kell megtanítanom. (most lényegtelen ki ő) Sok a dátum, na meg az anyag is, hogy tudnám őket játékosan (akár egy játékkal), vagy egyéb praktikákkal megtanítani őket? úgy hogy élvezzék az egészet, közben tanulnak is.

A válaszokat nagyon köszönöm!



2015. ápr. 26. 07:21
 1/9 anonim ***** válasza:

Az óra legelején, miután elmondtad, hogy XY-ról fogtok tanulni, elmesélsz erről az XY-ról egy anekdotát, és itt-ott fogalmazzál kétértelműen. Nem muszáj igaz legyen, de legalább azután nagyobb érdeklődéssel fogják hallgatni. Az egyik történelem tanárom ilyeneket mondott:


Most Stefan cel Mare-ról fogunk tanulni. Ő elsősorban azért híres, mert annyi törvénytelen gyermeke volt mint egy kisebb falunak.


Stefan cel Mare ...


Stefan cel Mare volt az, akire nagyon büszkék az oláhok, mert egyszer elverte Mátyás királyt. Igaz, hogy nem sokkal később már ott térdepelt Mátyás királyunk előtt, és csapkodta a fejét a padlóhoz csapkodva kért bocsánatot. Emiatt Mátyás király megbocsájtott neki.

....

2015. ápr. 26. 08:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 anonim ***** válasza:

Sok filmet, könyvet ajánlasz az adott időszakhoz, mesélsz, mesélsz, mesélsz.

Hanyagolod a rengeteg dátumot meg felesleges adatot, és inkább arra koncentrálsz, mik az összefüggések a történések között, mi miért alakul, milyen következménye lett, ez hogyan hatott ki a mai életre...

Összekötöd a történelmet az irodalommal, művészettörténettel.

Megérteted a diákokkal, hogy ugyanolyan emberek éltek akkor is, mint most. Megpróbálod érzékeltetni velük, milyen volt az élet akkor, a mindennapok.

Próbálsz tanulságot leszűrni belőle: a mai ember tanuljon a történelem hibáiból, és ne kövesse el őket újra.

2015. ápr. 26. 08:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 anonim ***** válasza:

Ja, és még annyi, hogy ha - szerintem feleslegesen és sajnos - sok a dátum, azt nem kell az órán elmondanod. Adj nekik egy vázlatot, amiből otthon megtanulják, és kész.

Az érdeklődésüket kell felkelteni az órán, nem ledarálni az anyagot. Ami a könyvben is benne van, azt tök felesleges ledarálni, olvasni remélhetőleg mindenki tud.

2015. ápr. 26. 08:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 anonim ***** válasza:

A mai gyerek igényli, hogy amit a tanár elmond neki, azt ne csak hallja, hanem lássa is. Vagyis nagyban segíti a tanítást, ha mellette képekben elmutogatod neki a dolgokat (pl. ppt-ben kivetíted). Lehetnek ezek filmrészletek (pl. csatajelenetek), festmények, képek, mémek, azaz poént is vihetsz bele mértékkel stb. A fő az, hogy színesítse, kiegészítse a mondanivalót, mert úgy jobban fognak rá emlékezni, mintha csak elmondanád.


Fontosak még az anekdoták, érdekességek, furcsaságok is, mert a gyerekek nagyon szeretik a történetet. Főleg ebben a korban, 11-12 éves korukban nem az fogja érdekelni őket, hogy milyen összefüggések vannak a történelemben, hanem az érdekes történetek, sztorik. Próbáld ilyen formában átadni az anyagot, mintha a történelem ilyen történetek összessége lenne az emberekről (főleg, ha életrajzot tanítasz).


Amit az előttem szólók írtak, azokkal vitatkoznék. Valaki azt írta, hogy nem muszáj, hogy igaz legyen, csak az a lényeg, hogy legyen anekdota. Na, ez hülyeség. Mindennek igaznak kell lenni, amit mondasz. Egyébként a valós események tele vannak izgalmas, érdekes történetekkel, csak utánuk kell nézni.


A másik pedig, hogy az évszámokat is meg kell tanítani, és alapvetően a tankönyvi szövegre kell támaszkodni. Mert nem igaz, hogy csak érdekességeket kell mesélni! A gyereknek a takönyvi anyagot is kell hallania az órán, a sztorik, képek stb. csak kiegészítések, szemléltetések! Ez azért van, mert nem, NEM értik meg a tankönyvből, sokan el sem olvassák, a 11-12 éves korosztály pedig nem fogja felfogni, ha csak úgy feladod az anyagot, hogy tanulják meg. Nem fogják megtanulni, csak úgy, ha előtte te leadtad nekik az anyagot. Önálló feldolgozást ne várj, nem is szabad! És végül: fontosak az évszámok, mert az évszámok adnak keretet a történelemnek. Évszámok nélkül cask infomrációk kusza halmaza lenne az, amit elmondasz, és rögtön összekavarodna a fejükben. Ez ad tartást, keretet annak, amit mondasz! Az évszámokat utálják a gyerekek, de azért, mert bemagoltatják őket. Szerintem órán nyugodtan lehet évszámokat mondani, csak az a kérdés, hogy ezekből mennyit kérsz számon. Elfogadható mennyiségű évszám megtanulása pedig nem fog problémát okozni (minden tantárgyban kell szinte valamennyi mennyiségű adatot megtanulni, ez alól a történelem sem kivétel).

2015. ápr. 26. 14:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 anonim ***** válasza:

"A másik pedig, hogy az évszámokat is meg kell tanítani, és alapvetően a tankönyvi szövegre kell támaszkodni. Mert nem igaz, hogy csak érdekességeket kell mesélni! A gyereknek a takönyvi anyagot is kell hallania az órán, a sztorik, képek stb. csak kiegészítések, szemléltetések! Ez azért van, mert nem, NEM értik meg a tankönyvből, sokan el sem olvassák, a 11-12 éves korosztály pedig nem fogja felfogni, ha csak úgy feladod az anyagot, hogy tanulják meg. Nem fogják megtanulni, csak úgy, ha előtte te leadtad nekik az anyagot. Önálló feldolgozást ne várj, nem is szabad! És végül: fontosak az évszámok, mert az évszámok adnak keretet a történelemnek. Évszámok nélkül cask infomrációk kusza halmaza lenne az, amit elmondasz, és rögtön összekavarodna a fejükben. Ez ad tartást, keretet annak, amit mondasz! Az évszámokat utálják a gyerekek, de azért, mert bemagoltatják őket. Szerintem órán nyugodtan lehet évszámokat mondani, csak az a kérdés, hogy ezekből mennyit kérsz számon. Elfogadható mennyiségű évszám megtanulása pedig nem fog problémát okozni (minden tantárgyban kell szinte valamennyi mennyiségű adatot megtanulni, ez alól a történelem sem kivétel)."


Egy szavaddal sem értek egyet. Lenézed a gyerekeket.

Rám biztos nem volt ez igaz soha, amit írsz.

Nekem senki ne mondogasson évszámokat (nyilván helyezze el korban, nem arról van szó), meg tudom nézni őket magam is.

Szerintem butaságokat írtál.

2015. ápr. 26. 16:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/9 anonim ***** válasza:

Én nem írtam azt, hogy évszámokat kell mondogatni a gyerekeknek, hanem azt, hogy az évszámokat is meg kell tanítani nekik ahhoz, hogy el tudják helyezni időben is azt, amit tanulnak. A kerettanterv is megköveteli az alapvető évszámok tudását, és érettségin is kérik.


Szerintem az nem jó módszer, ha egy tanár csak érdekességeket mesél az órán, és rábízza a gyerekekre, hogy az anyagot tanulják meg maguk. Ebből a legtöbb esetben az szokott lenni, hogy ha dogát írnak vagy felelnek, és a tanár olyat kérdez, amit a gyerek nem tud, akkor még a gyerek van felháborodva, hogy bezzeg a tanár meg sem tanította, de mégis kérdezi. :D Na, hagyjuk már. Ne a gyerek akarja már megmagyarázni, hogyan tanítson a tanár.


Az a legtisztább, ha az órán elhangzik az az anyag, amit utána a tanár számon kér. És ebben az anyagban helye van az évszámoknak is. Nem azt mondtam, hogy csak évszámokat és adatokat kell tanítani. Én azt az álláspontot képviselem, hogy lehetőleg a legszínesebben, képek, hangok, videók, művészetek, érdekességek stb. felhasználásával kell szemléletessé tenni az anyagot.


Egyébként az egy dolog, hogy te hogy tanulsz, lehet, hogy neked jó az úgy, hogy magadtól elolvasod a könyvből, de ez egyáltalán nem általános, nem kéne mindenkire ugyanazt a következtetést levonnod és általánosítanod...

2015. ápr. 26. 18:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 anonim ***** válasza:
A mi történelem tanárnők ugyanígy tanított. Kérjél meg valakit, aki korrepetálhatna, és aki az összefüggéseket is megtanítaná, hogy amikor Mo-on ez és ez történt, akkor a világban máshol meg ez és ez. Csak így lehetne a történelmet tanítani, nem pedig a tankönyvet elmesélni. Tanuljál magántanárral is.
2015. ápr. 27. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/9 anonim ***** válasza:

Én sehol nem írtam azt, hogy a tanítás egyenlő a tankönyv elmesélésével :D :D Olvasd már el jobban, amit írtam. Az a lényege, hogy az anyagot kell megtanítani, de szemléletesen és összefüggéseiben, amihez az évszámok is hozzátartoznak.


Két véglet van szerintetek: az a tanár, aki csak adatokat mond mint egy gép, és aki mesél, laza és nincsenek mégévszámok sem. Ti azt hiszitek, hogy én az első vagyok, de én pont hogy azt írtam, hogy ez mindkettő rossz! Valahol a köztest kell megtalálni. És pont hogy arról írtam, hogy összefüggéseiben kell tanítani, de ehhez a lexikális ismeretek elengedhetetlenek! Hogy érteted meg a diákkal, milyen összefüggés van a magyar középkor és az európai középkor között, ha el sem tudja ezeket helyezni az időben???

2015. ápr. 27. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 anonim válasza:

Kezdesnek lehetne egy olyan kis feladvanyt adni nekik h kivetitesz par random kepet aminek egy kapcslodasi pontja va egymashoz es megkerdezed h mi a kozos bennuk?

Utana felvazolod mirol fogtok beszelni, adsz egy hatteret a torteneseknek. Ezutan elmagyarazod a fobb torteneseket, szinesitve par jo sztorival (ami NE legyen kitalalt! Es ha lehet akk tenyleg annak a korosztalynak valo legyen). Ha nagyjabol megertettek a dolgok menetet akk kerdezd meg h szerintuk mi fog tortenni utana (pl ki nyer egy csatat v ki lesz az uj kiraly ilyesmi...) es miert. Ha nagyjabol leadtad az egesz anyagot akk ird fel a fontosabb esemenyeket egy egy papirra es adj egyet egyet a gyerekeknek es probaljanak meg sorbarendezodni az alapjan amit tanultak az oran.

2015. ápr. 27. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!