Miért nem gyártják úgy a repülőgépeket mint a fekete dobozt?
És az miért jó?
Az utasok a több száz, vagy ezer G hatására úgyis meghalnak. De legalább a repülő egyben marad, van mi a logika?
Az emberek nem abba halnak meg, hogy szétesik a gép, hanem abba, hogy eléggé gyorsan lassul le nullára.
Ezenkívül: a feketedoboz anyage NEHÉZ. Ez ügye a repülő esetében eléggé nagy hátrány :)
Gyártanak olyat is úgy hívják hogy harckocsi..
Repülni azt nem tud mert túl nehéz.
Kezdjük azzal, hogy ha a repülő ugyanabból az anyagból készülne, mint a doboz (acélból alumínium helyett), akkor először is nem tudna felszállni. :D
Az alumínium egy kiváló anyag: erős, de könnyű. Az acél és vas súlyuk miatt szóba sem jön.
A titánium kicsivel szívósabb, és kicsivel nehezebb, és nehezebb vele dolgozni (pl. ha a gépet javítani kell), de ami a legfontosabb: drága és kevés van belőle. Az összes kibányászott titánium a világon nem lenne elég, hogy megépítsük belőle az összes létező repülőt.
Valójában az alumínium majdnem olyan erős, mint a titánium, és ezenkívül még olcsó és könnyen megmunkálható is.
Egyébként a repülőgépek részekben mindenfajta anyagot tartalmaznak, és van bennük valamennyi titánium is.
Amivel most hallottam, hogy próbálkoznak Boeing gépeknél, az az alumínium-lítium ötvözet, ami még közelebb van a titániumhoz erősségben, de nehezebb annál, viszont olcsóbb, annyival, hogy még az így elhasznált többletüzemanyaggal és erősebb motorral együtt is megéri.
Valójában a fekete dobozt nem is csak az anyag teszi elpusztíthatatlanná, hanem a vastag rétegek.
kb. így épül fel:
legkívül acélozott lapok
utána vastag parafinréteg, hogy védjen a hőmérséklettől (a parafin olvadás során sok hőt fogyaszt el)
memóriachipek, majd újabb parafin és acélréteg
Ha a gépet így építenéd (amitől kb. olyan lenne, mint egy lebegő tank), akkor még ha valahogy fel is viszed a levegőbe, de mint tudjuk, minél nagyobb a tömege valaminek, annál nagyobb a tehetetlensége, tehát mondjuk leszállás során alig bírna megállni.
És itt jön még egy szempont: minket igazából aránylag kevéssé érdekel, hogy a gép megmarad-e. :D Minket a benne ülő húszsákok sorsa érdekel. Meglepetés: attól, hogy egy vastagon páncélozott gépben ülsz, még nem biztos, hogy túlélsz egy sok száz km-s zuhanást. :D (Vagy, ha akciófilmekben gondolkodunk, egy beltéri robbanást.)
Talán még jobb is, ha a gép alakja felszívja maga az ütközés egy részét.
Nem az az alapvető gond, hogy a gépek nem acélból vannak: az a gond, hogy az emberek nem abból vannak. :D
Nos az a helyzet, hogy egy totális repülő katasztrófánál jó eséllyel marad épen egy kabátgomb vagy fém mandzsetta.
Akkor miért nem a kabátgomb anyagából készül az egész repülő? Jól értem a kérdést?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!