Vezető melegedése a feszültségtől vagy az áramerősségtől függ?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nyilván az okozza a zavart a fejekben, hogy három képlet is létezik:
P=UI
P=RI^2
P=U^2/R
De ennek csak az az oka, hogy létezik egy másik összefüggés is:
I=U/R vagy U= IR vagy R=U/I, kinek hogy tetszik.
Így látszólag a teljesítmény bármitől függhet, ráadásul szinte ellentmondó módon. A 2. képletben például a teljesítmény egyenesen arányos az ellenállással, a harmadikban meg fordítva arányos. Akkor most mi van?
Az van, hogy azt kell nézni, hogy minek mi az oka.
A hőfejlődés oka az áram, az áram oka pedig a feszültség. Így persze mondhatjuk, hogy maga a feszültség is ok, de az csak másodlagos, közvetett oka, és az áramerősségen, mint elsődleges okon keresztül hat.
Vegyünk egy analóg példát:
Legyen az autópálya a vezeték, az autók áramlása az áram, a feszültség pedig valamilyen ok, ami az autók áramlását okozza vagy megnöveli. Mondjuk az, hogy jó idő van, és mindenki megy a Balatonra. A vezetékben fejlődő hő pedig legyen az autópályán időegységenként történő balesetek száma.
Ha több autó van az autópályán, több lesz a baleset. Vagyis a balesetek közvetlen oka az autók sűrűsége, az áramlás erőssége. Az már egy másik dolog, hogy azért vannak sokan a pályán, mert jó az idő. De mégsem mondjuk azt, hogy a sok balesetet a jó idő okozza, ugye?
Ugyanígy a fejlődő hőt sem közvetlenül a feszültség okozza, hanem maga az áram. (Amit persze nyilván a feszültség okoz.)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
megismétlem az első válaszomat:
"A teljesítménytől, ami a feszültség és az áramerősség szorzata.
Vagyis mindkettőtől függ."
Értelmezzük már helyesen a dolgokat. A vezető "melegedése" a vezetőben keletkező (pontosabban disszipálódó" hőmennyiséget jelenti, amit egyértelműen a vezetőre jutó elektromos TELJESÍTMÉNY fog megszabni. (Tehát nem a feszültség, nem az áram, és nem is az áram négyzete, hanem a TELJESÍTMÉNY, ami a vezetőre esik.)
A teljesítményt több adatból is ki lehet számítani, a fentebb megadott képletek bármelyike alkalmas rá. Azt használjuk, amihez megvannak a kiindulási adatok. Ha ismerjük az áramerősséget és a (vezetőn eső) feszültséget, akkor a "P=UI" képletet használjuk, ha valamelyiket nem tudjuk, de a vezető ellenállását igen (a hossza, keresztmetszete és anyaga alapján számítható), akkor a "P=RI^2" vagy a "P=U^2/R" képleteket használjuk.
A kérdező által feltett kérdés eldöntendő jellegű volt, és a helyes válasz rá az, hogy (így ahogy megkérdezte) MINDKETTŐTŐL függ, tehát nem vagy-vagy, hanem a feszültség is, és az áramerősség is befolyásolja a vezető melegedését, mivel mindkettő befolyásolja azt a TELJESÍTMÉNYT, ami a vezetőt melegíti.
Vagyis fenntartom, hogy a kérdező által feltett kérdésre a korrekt válasz az, hogy MINDKETTŐTŐL függ.
Szerintem már nincs értelme tovább vitatkozni
" [link]
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
13#
Ismételd már át a villamos energia továbbítása témakört.
Ilyesmi címszavakat keressél: transzformátor, nagyfeszültségi hálózatok stb.
Szerinted akkor miért nagyfeszültségű hálózattal továbbítják a villamos energiát nagy távolságra?
Mert bizony a továbbított villamos teljesítmény nem változik miután fel vagy le transzformálnak de a vezetékeken keletkező veszteség az igen...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
@szigula
"Ismételd már át a villamos energia továbbítása témakört."
Erről szól az életem. Villamosmérnök vagyok, 1981-ben végeztem, ami régen volt ugyan, de nem hiszem, hogy ennyit felejtettem volna. :-)
"Szerinted akkor miért nagyfeszültségű hálózattal továbbítják a villamos energiát nagy távolságra?"
Azért, mert a vezető ellenállása egy bizonyos távolságra ADOTT - ez az átmérőből, hosszból, és az anyagból fakadó jellemző. Úgy kell mérezni az átvitelt, hogy azon a legkisebb TELJESÍTMÉNY menjen veszendőbe.
- A vezeték egyszerűen soros ellenállásként viselkedik, vagyis FESZÜLTSÉGOSZTÁST eredményez, amely a generátor feszültségét megosztja a fogyasztó és a vezeték között.
- Az áramerősség ugyanakkora a vezetékben is, és a fogyasztóban is, ez a soros kapcsolásból adódik. Tehát ha el akarjuk tolni a TELJESÍTMÉNY ELOSZLÁST a fogyasztó javára, akkor el kell tolnunk a FESZÜLTSÉGOSZTÁST a fogyasztó javára és a vezeték terhére, így ugyanakkora áram esetén nagyobb teljesítmény fog jutni a fogyasztóra, és kisebb a vezetékre.
- A vezetékre jutó kisebb feszültség akkor érhető el, ha a vezető ellenállása elhanyagolható a fogyasztó (pl. transzformátor) belső ellenállásához (reaktanciájához) képest.
- A cél a FOGYASZTÓ ELLÁTÁSA megfelelő elektromos teljesítménnyel, ezért ha nagyobb a fogyasztó ellenállása, akkor nagyobb feszültség esik rajta (és kisebb a vezetéken) a generátor feszültségéből. Emiatt CÉLSZERŰ igen nagy belső ellenállású fogyasztókat használni (tulajdonképpen mindenütt), mert így a vezető ellenállása elhanyagolható lesz a fogyasztóéhoz képest, és így az elektromos TELJESÍTMÉNY nagy része a fogyasztóra fog jutni, és csak kis mennyiség jut a vezetékre (nem utolsó sorban vékony vezetéket lehet használni).
- A feszültség növelésnek a biztonság szab határt, mert otthoni körülmények között nem lenne célszerű 10kV-os, vagy éppen 120kV-os fogyasztókat használni (bár ezek csak néhány mA áramot vennének fel), mert életveszélyes lenne.
Vagyis egy olyan körben, ahol van generátor, fogyasztó, és vezeték, a GENERÁTOR TELJESÍTMÉNYE az ellenállások arányában oszlik meg a generátor, a fogyasztó, és a vezeték között. Azért használunk nagy feszültséget az átvitel során, mert így adott távvezeték jellemzők esetén megnövelhetjük a generátor és a fogyasztó belső ellenállását, és így csökkenteni tudjuk a VEZETÉKRE ESŐ TELJESÍTMÉNYT.
Ezt elérhetnénk éppen a vezető ellenállásának csökkentésével is, de akkor növelni kellene a vezeték átmérőjét, vagy drágább anyagot (rezet) kellene használni a távvezetékekben is, és ez sokkal drágább lenne, mint a feszültség feltranszformálása.
És harmadszor is mondom: a vezető melegedése a vezetőre jutó TELJESÍTMÉNYTŐL függ, az pedig a vezetőn mérhető FESZÜLTSÉG (kapocsfeszültség), és a vezetőn átfolyó ÁRAMERŐSSÉG szorzata. És ez igaz BÁRMILYEN anyagú, hosszúságú, átmérőjű vezetőről is van szó. Ezért nem szokták a vezető ellenállásához kötni, mert az a vezető jellemzője, míg a feszültség és az áramerősség pedig a vezeték tulajdonságaitól FÜGGETLEN mennyiségek, a vezeték bármilyen ismerete nélkül is megadják a VESZTESÉGI TELJESÍTMÉNY értékét (P = U * I)
Amit írtál egyébként az átfolyó áram négyzetével, az igaz, de az így számot teljesítmény (P = I^2 * R) nem független a vezetéktől - márpedig ha holnap lecserélem a vezetéket, akkor megváltozhat az ellenállása (amit nem ismerek) és akkor is számolnom kell a teljesítményt. Ezt pedig a legegyszerűbben a FESZÜLTSÉGEK és az ÁRAMERŐSSÉGEK ismeretében tudom elvégezni, mert ezek egyszerűen, könnyen mérhető dolgok.
Egy távvezeték ellenállását megmérni pedig nem egyszerű dolog (mivel az egyik vége itt van, a másik meg 150 km-rel arrébb), sőt, ezt éppen a feszültségeloszlásokból szoktuk számítani.
Remélem, kielégítő volt a válaszom a kérdésedre.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"És harmadszor is mondom: a vezető melegedése a vezetőre jutó TELJESÍTMÉNYTŐL függ, az pedig a vezetőn mérhető FESZÜLTSÉG (kapocsfeszültség), és a vezetőn átfolyó ÁRAMERŐSSÉG szorzata."
Az első mondatodat nem vitatom hiszen melegedéshez teljesítmény kell és nyilván a vezetékre eső teljesítményével lesz egyenlő.
A második mondatod hibás hiszen a Joule hő a VEZETÉKEN ESŐ !! (NEm kapocsfeszültség) feszültség és az áramerősség szorzata. A vezetéken eső feszültség pedig arányos a vezeték ellenállásával.
A vezetékek vesztesége arányos a rajta ÁTFOLYÓ ÁRAM NÉGYZETÉVEL és annak ELLENÁLLÁSÁVAL.!!!!!!!!!!!!
Nem kell ezt ragozni meg kis esszét írni róla mi van akkor ha vezetéket cserélek...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"Nem kell ezt ragozni meg kis esszét írni róla mi van akkor ha vezetéket cserélek..."
Teljesen igazad van.
P = U * I
Légy kedves értelmezd. Ennyi.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Utolsó válaszoló. Én is villamosmérnök vagyok.
Feszültség szakadáson is eshet... tudod mit? Lemegyünk dedóba, és elmagyarázom mi folyik itt.
A disszipáció, vagyis a vezető melegedése, amiatt jön létre, mert az elektronok pl. a fémekben, az atomtörzsekbe ütköznek. Ezt el is tudod képzelni: Van egy rácsszerkezet, és ahogy haladnak az elektronok a vezető anyagban, hellyel közzel beleütköznek az anyag atomtörzseibe, ekkor többletenergia jön létre hő formájában. Olyan ez mint a súrlódás, csak egy quantum fizika.
Magyarul: Kizárólag az áram nagyságától függ a melegedés. Ahogy te is írtad, P = U * I
Ez valóban igaz. De az is igaz, hogy U = R * I, és emiatt P = R * I * I
Azért fontos ezt megjegyezni, mert feszültséggenerátoros üzemmódban, ahogy a valóságban működik a hálózat, a feszültség fix értékű, nem ingadozó ( ez lenne a cél, hogy a nemzetközi ISO szabványoknak megfeleljen a hálózat ). Ami tehát változhat a P = U * I képletben, az az áram. Az áram nagyságát pedig a vezető ellenállása határozza meg.
Többet erről nem kívánok írni, csak rajtad múlik, hogy megérted-e vagy sem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!