Valaki megmondaná a választ? Jó fizikusok előnybe!
Ha eltekintünk a levegő fékező hatásától, és a vonat sebessége állandó, akkor a vonatból kihajoló látja egyre gyorsulva egyenes vonalba leesni az almát. Tehát tőle távolodik, egyre gyorsulva. A külső szemlélő látja leesni az almát. Az alma a vonattal együtt halad, a levegőben a földhöz képest egy parabolikus pályát leírva leesni.
Ha a levegő hatását is figyelni kell, akkor a belső szemlélődő továbbra is egy gyorsulva eső almát lát, de kissé lemarad a vonathoz képest (a levegő fékező hatása miatt). Ugyanekkor a külső szemlélő majdnem ugyanolyan parabola pályájú esést lát, csak az alma innen nézve is kissé lassul a vonathoz képest, azaz elmarad tőle az esés ideje alatt is. Ha a vonat lassul avagy gyorsul ennek megfelelően a belső szemlélő aki elejti az almát akár azt is láthatja hogy az alma "előresiet" (erőteljes fékezéskor) avagy még jobban lemarad (ha a vonat gyorsít) a vonathoz képest (határeset az előresietés és elmaradés között, amikor a vonat lassulása megegyezik az alma vízszintes irányú lassulásával, ilyenkor a belső szemlélő ugyanazt látja amit akkor amikor nem számoltunk a levegő fékező hatásával, és a külső szemlélő is ugyanúgy látja, mindössze a parabolikus pálya vízszintes kiterjedése kisebb).
Ha tehát visszatérve "van" a levegőnek is hatása, a külső szemlélődő érzékeli érzékelheti az alma késését illetve sietését a vonathoz képest. Az alma által leírt esési parabola (azaz a földhöz képest leírt pálya) ugyanolyan mint a vonat állandó sebessége esetén. (megjegyzem erős lassulás illetve gyorsítás kell, hogy egyáltalán látható legyen a különbség az állandó sebességhez képest, mert maga az esés nincs 1mp idejű sem!)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!