Lehetséges ilyet csinálni?
Van egy biciklim és arra gondoltam, hogy kötök rá egy villanymotort, tehát elektromos biciklit csinálok belőle. Ez még oké, de azt akarom, hogy legyen mindkét kereken dinamó, ami a biciklizés közben keletkező forgó mozgást árammá alakítja és ezt visszatölti a villanymotorba. Lehetséges ilyesmi? Gondolom, hogy örökké nem megy, tehát a végtelenségig nem tölti vissza a dinamó, de így lényegesebben kevesebbszer kellene feltölteni hálózatból a villanymotort. Lehetséges ilyen? Tehát van egy sima biciklim és fel lehet így "túrbózni"? Ja igen és ha már itt tartunk, akkor a biciklim lámpáit is szintén a dinamótól kapnák az áramot. Ha ez mind lehetséges, feltételezem igen, akkor milyen motort kell vennem, milyen dinamó(kat) és ezeket mind hogy állítom össze, úgy, hogy az működjön?
(Azért nem a sport, mozgás--->kerékpár kategóriába teszem ezt ki, mert a dinamós áramcsinálás tudomány, azon belül fizika)
A dinamó töltéséhez szükséges energiát is a villanymotornak kellene előállítani. Közben az áttételeken súrlódási veszteség keletkezik. Tehát, a már feltöltött akkumulátort célszerűbb úgy üzemeltetni, hogy a villanymotor minnél kevesebb áramot vegyen fel. Ne hajtson felesleges terheléseket!
Már voltak, vannak kisérletek, ahol a villanymotor termeli vissza a villamos energiát az akumulátorba. Ha vőlgynek mész lefelé, egy elektronika átkapcsolja az addíg hajtó villanymotort generárorrá, és így visszatölti az elhasznált energia egy részét! Ennek megépítése többszörösére emeli a költségeket. Bár a megoldás hatékony, ennek ellenére mégsem csinálja senki.
Inkább azon gondolkodjál, hogy napelemekkel szereled fel a biciklit, igy ha lemerül az akkumulátor, az idővel felis töltődik. Ha jól méretezed a rendszert, sosem kell hálózati töltőt használni. Persze csak ha nem pincében tárolod a biciklit. Ha elmész a boltba vásárolni, annyit utána tölt míg a boltban sorban állsz, nézelődsz, amit az út alatt elhasználtál.
Egyébként én sebességváltósra alakítottam át elektromos kerékpáromat, és egy műszerrel mértem a motor áramfelvételét. Egy másfél amper elég volt a motornak ahhoz, hogy fájós térdem ne terheljem túl, könnyedén tudtam tekerni a biciklit, még huzamosabb partokon is. Ezzel a megoldással egy töltéssel 130-160km tudtam megtenni.
Nem lehetséges. Illetve igen, de a hatásfok romlani fog (vagyis egy ilyen dinamós-elektromotoros biciklivel ugyanannyi energiából kevesebb távot, vagy ugyanakkora távot több energia befektetésével fogsz tudni csak megtenni. Ugyanis alaphelyzetben csak a biciklid mozgatásához van szükség az erődre, ha viszont felszereled a biciklidre a dinamókat meg a motorokat, akkor egyrészt ezek többlettömegét is magaddal kell cipelned mindenhová, másrészt a dinamók és az elektromotorok gördülő ellenállását is le kell győznöd, harmadrészt ezek légellenállása is rontja a hatásfokot.
Gondolod, ha ez működőképes konstrukció lenne, akkor valaki már nem kezdett volna rég gyártani ilyen bicikliket? (Az akkumulátoros bicikliket hagyjuk, ott az otthon az akkuba öntött elektronok segítik a bicikli hajtását, vagy a lejtőkön történő legurulás során termelt áramot vezetik vissza az akkuba, így gyakorlatilag a gravitációs energiát alakítják át és tárolják el elektromos energiaként - de neked nincs puffertartályként szolgáló akkumulátor a konstrukciódban.)
Köszi.
És az megoldható, hogy a dinamó folyamatosan tölti a lámpát?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!