Szerintetek mi az rételme a tanári pályaalkalmassági felvételinek?
A felvételi ponthatárok a béke feneke alatt vannak, és így az a tulajdonság, hogy tud-e beszélni a delikvens, kb arra emlékeztet, mintha gyógyszerügynökök- vagy egyéb házaló ügynököknek képeznénk őket...
Gyakorlatilag még gyerekek jelentkeznek oda, nincsen stabil személyiségük, sőt az egyetem végéig még ötször megváltozhatnak. Több nagy pedagógus tudósunk is különböző beszédhibával, vagy jellemhibával rendelkezett, és most lehet kiszűrnék őket (pl.: Bartóknak volt beszédhibája, vagy egy volt tanárom dadogott, még is tökéletes tanár volt,és mindenki figyelt az óráján+ tudtuk az anyagot is).
ÉS?
Nyilván a tökéletesen alkalmatlanokat dobják ott vissza, mint pl. a vallási fanatikust, a gyerekverőt, a kétszavanként "b*meg"-ezőt, meg aki képtelen megszólalni egy teremnyi hallgató előtt.
Te melyik vagy?
Látom, így késő vasárnapi délután, csak a politika szekció agytrösztjei garázdálkodnak itt.
Továbbra is várok egy pár normális választ.
A 2, azaz kettő (!!!!!) elírásért bocsánat. Az értelemből mindig rételem lesz minden írásomban (és nem jelzi a rendszer sem, mivel szerinte elfogadható), a béka pedig az utána következő 'feneke' szóban lévő sok "e" betű miatt alakult ki... ez van...
Kedves kérdező, induljunk ki abból hogy a tanári pályára csak bizonyos tálentumokkal rendelkező emberek alkalmasak.
Mivel emberekkel (ráadásul gyerekekkel!) kell foglalkoznia, ezért egy durvább beszédhiba (nem mellesleg amit találtam hangfelvételt Bartókról - http://www.youtube.com/watch?v=Hb7M68FMokQ - ott nem hallható durva beszédhiba) csak hátráltatná ebben (nem tudná megfelelően átadni a tananyagot, a tanítványok destruktív reakciójáról nem is beszélve) - ezt a delikvensnek is be kell látnia.
Antiszociális (ami nem a visszahúzódó - aszociális - személyiséget jelenti, hanem a társadalmi normákkal szembeforduló, közösségbe beilleszkedni képtelen) ember ugyancsak nem alkalmas tanárnak - bármennyire jó szakember.
Vagy vegyük a testnevelés oktatását: a tanárnak tudnia kell elvégeznie a gyakorlatokat, mert a diákoknak ezt prezentálnia kell.
A jó pedagógus hivatásból végzi a munkáját. Az utóbbi időkben sokan csak azért jelentkeztek tanárnak, mert "oda úgyis bárkit felvesznek". És miután "elvégezte" (átbukdácsolt) a képzésen, szerencsés esetben mehetett a mekibe felszolgálónak; rosszabb esetben meg a pályára teljesen alkalmatlanként kerül a nebulók elé.
Azért az alkalmasságin nem szűrik meg annyira az embereket. Pl. egy egyszerű dadogásért nem biztos, hogy kizárnak.
Egyébként szerintem sokkal jobban kellene őket szelektálni, mint amennyire teszik, hiszen gyerekek tanításával fog a jövőben az illető dolgozni. Ezt nem lehet immel-ámmal művelni, ez egy hivatás, ami teljes embert igényel, normális, türelmes idegrendszerrel megáldva.
Köszönöm az értelmes válaszokat, ment a zöld pacsi! :)
Reagálás:
"a tanári pályára csak bizonyos tálentumokkal rendelkező emberek alkalmasak. "
Szerinted ez az alkalmassági kiszűri őket?
"ezért egy durvább beszédhiba csak hátráltatná ebben "
Biztos vagy ebben?
Mivel én tapasztaltam egyetemi tanáron is, és gimis tanáron is, hogy ez nem igaz (dadogtak mindketten). Ez egy fajta többlet igényességet add a tanárnak, többet készül, próbálja ezt a hátrányát ledolgozni, és a diákok is megértőbbek, jobban figyelnek, csendben vannak.
"Antiszociális (ami nem a visszahúzódó - aszociális - személyiséget jelenti, hanem a társadalmi normákkal szembeforduló, közösségbe beilleszkedni képtelen) ember ugyancsak nem alkalmas tanárnak - bármennyire jó szakember. "
Ezzel egyetértek, és örülök, hogy nem visszahúzódónak fordítod az antiszociálist, ez egy gyakori hiba. :)
"Vagy vegyük a testnevelés oktatását: a tanárnak tudnia kell elvégeznie a gyakorlatokat, mert a diákoknak ezt prezentálnia kell. "
Szerintem lehetne ezt, mondjuk egy animáción lejátszani, ahol mutatja, és magyarázza a diákonak a helyes, és helytelen gyakorlatot (közben mutathatja az izmok- inak- csontok- ízületek helyzetét- szerepét). Szerintem ez így hatásosabb, mint kétszer mondjuk végig hemperegni előttük a szivacson, nem?
(persze akár a kettő is létezhetne egymás mellett)
Hozzátenném, hogy láttam olyan tesi tanárt, aki nem mutatta be a megfelelő gyakorlatot, de rávezette őket.
"A jó pedagógus hivatásból végzi a munkáját."
Teljesen egyetértek.
Másik válaszoló:
"Egyébként szerintem sokkal jobban kellene őket szelektálni, mint amennyire teszik"
Egyet értek! Én a ponthatároknál kezdeném, hiszen az egy fokmérője a teljesítménynek. Te mivel növelnéd a szelekciót? Miket vezetnél be?
Mindkét válaszolótól kérdezném, hogy hogyan érintették a mostanság bevezetett "nagy változások" az életét, és a munkáját?
"Szerinted ez az alkalmassági kiszűri őket? "
Bár egy - kb 20 perces ( [link] ) - elbeszélgetés hatékonyságában én is kételkedek - de legalább a nem megfelelő delikvensek kiszelektálására legalább teret ad. Többet ér, mintha nem lenne.
"Biztos vagy ebben? "
Egészen biztos.
Mint említettem: durvább beszédhiba. Hogy kissé dadogott, az még akceptálható.
"Szerintem lehetne ezt, mondjuk egy animáción lejátszani"
Értem én, hogy az információ évszázadába léptünk, de azért egy készségtárgyat ne alacsonyítsunk le előadássá.
Nem mellesleg eléggé demotiváló egy csenevész/gyenge vagy ellenkezőleg egy elhízott manus Powerpointban készült bemutatóját arról, hogyan hajítsunk kislabdát. Inkább egy formás tanárnő, vagy egy izmoktól duzzadó tanár úr prezentálja mindezt élőben - úgy értelmét látom a műveletnek. ;)
"Egyébként szerintem sokkal jobban kellene őket szelektálni, mint amennyire teszik, hiszen gyerekek tanításával fog a jövőben az illető dolgozni. Ezt nem lehet immel-ámmal művelni, ez egy hivatás, ami teljes embert igényel, normális, türelmes idegrendszerrel megáldva."
Ez igaz más foglalkozásokra is.
Például ismerősöm programozóhallgatók felvételijénél megkérdezte, hogy a delikvens írt-e valamilyen programot az órai beadandón kívül. Sajnos sokan voltak, akik nem.
Hasonló tapasztalat mérnökhallgatóknál (tervezett-e valamit, készített már valamilyen gépet, elektronikai kapcsolást, stb...). Szóval hogy mindegy mire jelentkezik, majd ellesz belső motiváció nélkül.
" Inkább egy formás tanárnő, vagy egy izmoktól duzzadó tanár úr prezentálja mindezt élőben - úgy értelmét látom a műveletnek. ;)"
Ezzel nem rétek egyet.
Ez szorongást fog szülni. Azt a hamis tévképzetet kelti, hogy izmosnak, és alapvetően test orientáltnak kell lenni, szóval nem osztom a véleményt, hogy izmos- meg lassan szépségversenyt nyert emberek csinálják.
Hamis testénképet fog eredményezni.
"Például ismerősöm programozóhallgatók felvételijénél megkérdezte, hogy a delikvens írt-e valamilyen programot az órai beadandón kívül. Sajnos sokan voltak, akik nem.
Hasonló tapasztalat mérnökhallgatóknál (tervezett-e valamit, készített már valamilyen gépet, elektronikai kapcsolást, stb...). Szóval hogy mindegy mire jelentkezik, majd ellesz belső motiváció nélkül."
Ebben sok igazság van.
Annyit tennék hozzá, hogy a belső motiváció az útközben is jöhet. Tudod a tipikus eset, amikor útközben jön meg a kedve az egészhez, vagy evés közben jön meg az étvágya.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!