Felvilágosítana valaki az alábbi FIZIKAI dologban? Lent.
Ha felfújunk egy lufit és addig fújjuk míg ki nem durran,akkor kidurranáskor szétreped,és a nagy levegőnyomás okozza az a borzasztó nagy csattanást?
Meg jó a lufi egy tárgy,de kidurranás előtti pár tizedmásodpercben már érzi,hogy durranni fog?
Valamint amikor egy kocsi kereke kidurran akkor az is hatalmasat szól,gondolom ott is a légnyomás miatt,ugyan ez játszódik le a lufinál is?
És ,ha kidurran a lufi,úgy is lehet mondani,hogy felrobbant a lufi?
A felfújt lufiban csak minimálisan nagyobb a nyomás, mint a lufi körül. A csattanó hangot az adja, hogy a kitágult gumi hirtelen összeugrik.
A tárgyak nem éreznek semmit.
Nem tudom, milyen hangot ad, ha egy kocsi kereke kidurran.
A robbanáson általában valamilyen heves kémiai reakciót szoktunk érteni. Nincs értelme azt mondani, hogy felrobbant a lufi. Ha csak nem dinamittal durrantottad ki. ;-P
Értem és köszönöm a válszokat ,de nemcsak a gumiösszehúzódás okozza a hangot,lehet az is,de csak van valami nsgyobb légnyomás is,mert mikor már nagy és kemény a lufi akkor csak azért kemény ,mert a benne összegyűlt sok levegő nagyon kifeszíti a lufi gumiját és egyszer csak a sűrített levegő nem bírja a nyomást és erősebb lesz a guminál és szét löki a gumit és emiatt a légnyomás miatt is van az a nagy hang ugye?
Mire képes a levegő,el sem tudjuk képzelni,hogy néha erősebb a levegő egy guminál.
Majd próbáljátok ki,ezt a lufis kísérletet,és megtapasztaljátok,hogy mikor már a kidurranás előtt nem sokkal van,milyen kemény.:D
Természetesen én is fújtam már fel lufit életemben. Volt olyan, amelyik ki is durrant :)
Kevés értelme van arról beszélni, hogy a levegő milyen erős. Minden gáz képes erőt kifejteni, ha valamilyen edénybe zárod, ez az erő pedig a nyomás és a felület szorzatával lesz egyenlő.
Ahogy fújod fel a lufit, egyre nagyobb lesz a felülete, méghozzá a felület a lufi átmérőjével négyzetesen nő, azaz meglehetősen gyorsan. Tegyük fel, hogy félig fel van fújva. Épp csak egy kis levegőt belefújsz, átmenetileg megnő a nyomás, amitől kitágul a lufi, amitől újra lecsökken a nyomás. De a felület nőtt, és emiatt nagyobb erő hat a falra. Ezt az erőt kell a gumifalnak megtartania. Érdemes lehet megmérni a lufiban uralkodó noymást, de nem hiszem, hogy néhány tized bar-nál több lenne benne. Egy idő után a gumi anyaga már nem viseli a rá nehezedő erőt, elszakad, csattan.
Van olyan (autó kerekének felpumpálására szolgáló) pumpa, amit lábbal lehet hajtani és van rajta nyomásmérő. De olyan is van, ami motoros, és a szivargyújtóba tudod dugni, de lehet, hogy az túl gyors. Az pl. egy tökéletes eszköz lehet erre. Ráerősíted a lufit, és addig fújod, amíg szét nem durran. Közben figyeled a nyomásmérőt, hogy meddig bírja.
Egy személyautó gumijában úgy 2-2,5 bar nyomás van, egy teherautóéban talán úgy 6-7. Ezek egyáltalán nem nagy nyomások.
"Közben figyeled a nyomásmérőt, hogy meddig bírja. "
Az a baj, hogy annyira kicsi ez a nyomás a lufiban, hogy a mutatót meg se mozdítaná.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!