Mennyi egy űrhajó fogyasztása?
Az űrhajóé általában kevés. A világűrbe eljutó keringő és visszatérő egységnek ugyanis csak kicsi, manőverező és pályamódosító hajtóművei vannak.
Az a fogyasztás, ami tényleg értékelhető, a rakéták fogyasztása, amik pályára emelik ezt az egységet. Azoknak a fogyasztása meg emberi ésszel gyakorlatilag felfoghatatlan. A NASA tavaly nyugdíjazott űrsiklóit szilárd hajtóanyagú rakéták segítették a pályára, ezek két perc alatt égettek el egyenként 500 tonnányi (igen, 500.000 kilogrammnyi) üzemanyagot. A folyékony hajtóanyagú főhajtóművek sem voltak semmik: abból a szép, nagy, narancssárga (eleinte fehér) tartályból 700 tonnányi üzemanyagot szipkáztak ki és füstöltek el 2 perc alatt. Csak érdekességként: a hajtóműveket 104%-os teljesítményen hajtva másodpercenként (!) majd' másfél tonnányi üzemanyag és oxidálószer tódult befelé az égéstérbe. Volt ott fogyasztás rendesen.
De voltak itt nagyobb fogyasztók is: a "holdrakéta" néven ismert Saturn V első fokozata, a Saturn-IC jó 2.000 tonnányi üzemanyagot tüntetett el 168 másodperc alatt, miközben "csak" 67 kilométerre emelte fel az űrhajót. 100 km-re vetítve eléggé csúnya számok jönnek ki fogyasztási értéknek, de mondjuk a teljesítmény is jó volt: a tűzijáték végén a többi rakétafokozat és az űrhajó 2.300 m/s-os sebességet ért el. Nem, nem km/h, ha abban számolod, még többet kapsz.
Nehéz ezeket a számokat értelmezni, ha az ember előtte az autók pár liter/100 km-es fogyasztásához szokott hozzá.
A Saturn V rakétaszerelvény első fokozata a Saturn IC adatai magukért beszélnek. Még akkor is, ha ez volt a legnagyobb - működőképes(!) és használt - rakétafokozat.
640 000 kg kerozint égetett el hajtóműveiben (5 db) 1 480 000 kg oxigénnel, mindezt kb. két és fél perc leforgása alatt...
Mit mondjak? Volt fogyasztása rendesen... :DDD
Ha jól emlékszem, hogy csak a turbószivattyú - amelyik a kerozint nyomta a hajtóműbe - is 66 000 lóerőt teljesített. Ezt valahol olvastam régebben, nem kezeskedem az igazságáért. :D
dellfil
Ui.: Hogy általában "mennyi egy űrhajó" fogyasztása, azt nem igazán tudom megmondani. Mert például "űrhajó"-nak - azt hiszem - csak az embert szállítani képes keringő, vagy a Holdra tartó egységeket nevezik. :) Akkor viszont az út legnagyobb részén semmi fogyasztás nem áll elő, mert zömében tehetetlenségi pályán mozognak. Mármint az "űrhajók". :D
a fent leírtak jók és igazak, de azért megkérdezném hogy valaminek a teljesítménye hogy lehet 104%??
ez kb olyan mintha azt mondanánk kémiában, hogy "104%-os tisztaságú "valami" (pl. sósav)" ilyen nem létezik.
Mert ugye kémiában is max. 99,99999999...% vegyületek találhatóak.
A 104%-os teljesítmény roppant egyszerűen jön ki. Mikor az űrsiklók folyékony hajtóanyagú főhajtóművei (R-25 vagy SSME) elkészültek, próbapadra tették őket és lemérték, mekkora az a tolóerő, amit biztonságosan le tudnak adni. Ezt vették 100%-nak, ehhez tervezték az űrsiklókat.
Csakhogy később fejlődött a technika, új alkatrészeket találtak ki és az űrsikló is új feladatokat kapott: el kellett érnie a Nemzetközi Űrállomás pályáját.
A fejlesztések jóvoltából a hajtóművek teljesítménye is megnőtt, ezt pedig a kezdeti teljesítmény százalékában fejezték ki. Vagyis a késői küldetéseknél a korai missziókban produkált teljesítmény 104%-án dolgoztak a hajtóművek (sőt, akár 111%-ig is lehetett emelni). Ez így gyakorlati szempontból sokkal egyszerűbb volt, mint a tolóerőt felírni.
De máshol is történtek már ilyenek. Annak idején a RAF-nak (Royal Air Force, az angol légierő) volt egy Black Buck nevű emlékezetes küldetése, aminek keretein belül az Egyenlítőhöz közeli Ascensionról indulva bombáztak célpontokat a Falkland-szigeteken. Ez oda-vissza olyan jó 15.000 km, ezért ki is találtak hozzá egy érdekes légi utántöltési láncolatot, de nem ez volt a lényeg.
Az amúgy sem pillesúlyú Avro Vulcan bombázókat jó alaposan megtankolták, fegyvereket is kaptak bőven, így a megengedett legnagyobb felszállótömegüknél is nehezebben kellett elindulniuk. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, a hajtóművekbe kicsit belenyúltak és a teljesítményt - ha jól emlékszem - 103%-ra emelték. Tudom, hülyén hangzik, de volt rá mód: a hajtómű névleges, 100%-os teljesítménye olyan beállításokkal érhető el, amivel a szerkezet hosszú életű lesz. Ha viszont kicsit emelik a teljesítményt, a hajtómű nem száll szét azonnal, az élettartama viszont lerövidül. Itt is ez történt: ezzel a 103%-kal nem bírta volna a repülést addig, mint a névleges teljesítménnyel, de ha felszállásnál kihajtották a hajtóművet eddig a határig, utána még az oda-vissza utat meg tudta tenni biztonságosan.
Sőt, autóknál is van ilyen: újabban a turbómotorokon van ún. "overboost" funkció. Ilyenkor a motorvezérlő érzékeli, hogy hirtelen padlógázt nyomott a sofőr és rövid időre kicsit magasabb turbónyomást enged meg. Ettől a nyomaték nagyobb lesz a névlegesnél, az autó jobban megy - mondhatjuk úgy is, hogy a teljesítménye 100% fölötti. Ez viszont csak pár másodpercig tart, ha ugyanis tartósan ilyen magas turbónyomással üzemelne az erőforrás, valószínűleg túl hamar adná meg magát.
Sziasztok!
Egy kis segítséget kérnék.
Űrhajó indításával kapcsolatos kérdéseken gondolkodom.
Mennyi üzemanyag megy el az elején, amikor egyáltalán a levegőbe emelkedik? (gondolom sok)
Hogy kell ezt kiszámolni?
Illetve mennyi üzemanyag ég el, amíg pl 200km/h -ra gyorsul? Űrhajó tömege mondjuk 550t (Falcon 9)
Néztem ilyen számításokat, kozmikus sebesség, stb. Légyszi ha küldtök, akkor konkrétumokat küldjetek, az általános dolgokat már megtaláltam.
Köszi
Laci
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!