A repülőgép pilótáknak miért nem lehet tömött foguk?
A repülőgép pilótáknak miért nem lehet tömött foguk
,de az utasoknak viszont miért lehet?:D
És azt hogyan ellenőrzik? XD
Egyébként a tömés nehezebb, mint a fog anyaga. A G erő nem csak lefele hathat... És akkora terhelésnél, ha egy kicsit is megmozdul, akkor a pilóta sikítófrászt kapna, és egyből katapultálna, hogy minél előbb elérjen a fogorvosához. Ezért nem lehet tömött foguk a vadászpilótáknak. Az utasszállító más tészta, mert ott elég ritka a 10 G fölötti terhelés - jó esetben.
Üdv. A +12 g-re mondtam, hogy lefelé hat. A vadászpilótákra egyébként általában vagy pozitív vagy negatív túlterhelés hat, oldalirányú elhanyagolható. A vadászgép nem Forma 1-es autó, egy szabályosan végrehajtott fordulóban a túlterhelés teljes egészében a gép vízszintes tengelyére merőlegesen hat. Ezért döntik be a gépet, itt nincs oldalirányú terhelés.
Negatív túlterhelés akkor hat, ha hirtelen előretolja a botkormányt, egy intenziv lefelé manőverhez, vagy egy háton bukfenchez. A túlterhelés értéke egyébként 1/cos béta, ahol béta a bedöntés szöge.
Sokan a fogászattól is tartanak, jogosan: a foghiány illetve a pótlások száma nem haladhat meg egy bizonyos szintet: 6 vagy több fog hiánya kizáró, negyedenként maximum két őrlőfog hiánya megengedett, a bölcsességfognál az áttörési tendenciát már elfogadjuk, de többgyökerű, elhalt fogat illetve foggyökeret már hiánynak tekintünk. Rögzített pótlás akkor lehet kettő (két kvadránsban), ha baleset és nem az elhanyagolt fogápolás következménye. 15-nél több tömött fog is alkalmatlanságot von maga után. A szájnyálkahártya idült betegségei, parodontosisa (sorvadása) szintén kizáró okok.
Nagyon szigorú a szemészeti elbírálás (lásd a vizuális teljesítmény fontosságát a repülésben korábban): a szemfenéki ideghártya, a látóideg látóélességet befolyásoló előrehaladó betegségei kizárást jelentenek. A szemmozgató izmok működési zavara a kétszemes látást teszi lehetetlenné, ezért kizáró ok. I/A jelöltnél korrekció nélküli teljes látóélességet várunk el, I/A szerint a myopia (rövidlátás) 1.0 Dioptria a maximum. Ha az asztigmatizmus (tengely szerinti korrekciós anomália) bármilyen látásnál > 0.5 D-nél bármelyik szemen, kizáró ok. Látásjavító szemműtét (LASIK, radiális keratotomia stb.) nem megengedett, ezek megtörténte műszeres vizsgálattal kiszűrhető. I/B kategória esetén a közellátásnál (hypermetropia) a megengedett eltérés 2,0 D.
ime a magyar légierő fogakra és átásra vonatkozó szabályzata.
Egyébként ha olyan légritka tér alakulna ki hirtelen, hogy az apró légbuborék akkorát tágulna, hogy szétrepesztené a szervezet legerősebb anyagát, a fogat, addigra a pilóta réges-régen halott lenne :)
Szerintem ez éppen ugyanolyan urban legend, legalábbis amikor én jelentkeztem katonának, kifejezetten repülős pályára, akkor a fogászaton elküldtek fogat tömni, mert az egyiken volt egy apró lyuk. És egyáltalán nem volt kizáró ok. Más téma, hogy a hallásom miatt nem vettek fel végül, de az egy dolog :D
Az apró légbuborék sztem is elég kis erővel feszítene, 1 atmoszféra különbségnél lenne 1kg/négyzetcenti, ehhez képest mekkora lehet egy olyan kis buborék felülete?
(meg egy vadászpilótánál legrosszabb esetben is az 1 atm töredéke lenne a nyomásváltozás)
Meg az is érdekelne h a lézeres szemműtét miért kizáró ok, hiszen tökéletes lett a látása.
"De gondold el pl egy vadászpilótánál:légiharc van,az élete,a gép élete,a nemzete a tét-és egyszercsak belehasít a rossz fogába a fájdalom"
Hidd csak el, jóval nagyobb fájdalmaknak vannak kitéve mint egy fájó fog.
Ja és lehetsz pilóta 1 lábbal és fél szemmel is. Csak azzal az egyel jól láss.
Persze nem vadász
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!