Miért van oxigénmaszk a repülőgépeken?
A repülőgépekben kb 3000 méteres magasságnak megfelelő légnyomást tartanak mikorban 10-12 km magasan repülnek. Ott fent annyira ritka a levegő és olyan kevés az oxigén hogy ha a létfenntartó rendszer meghibásodása, vagy a gép sérülése miatt a gépben urakodó légnyomás lecsökken a környezi értékre akkor egy átlag ember kb 15 másodperc alatt ájul el az oxigén hiánytól és nemsokra rá már visszafordíthatlan károsodás is éri és még egy pici idő után meg is hal. Ezért ha repülőn utazol és kiesnek a maszkok akkor gondolkodás nélkül vedd fel! Csak miután felvetted azután kezd nézelődni hogy mi történt és segíts a melletted ülőnek ha nem tudta felvenni.
Vannak olyan gépek amiken nincs oxigén ellátó rendszer, nincsenek maszkok. Azok a gépek nem is repülhetnek olyan magasan még akkor sem ha fel tudnának emelkedni. Olyan magasra emelkedhetnek csak hogy egy kihermetizálódás esetén rövid időn belül 3000 méter magasság környékére tudjanak süllyedni.
Az a baj az előttem leírtakkal, hogy ha történik valami probléma és lecsökken a kabinban a nyomás, akkor az oxigénmaszk közel haszontalan. Maga a nyomás a probléma, amit az oxigén jelenléte nem tud kárpótolni. Illetve van rá bizonyíték, megtörtént eset, hogy hiába volt elérhető az oxigénmaszk, az emberek nem vették azt fel, mert az oxigénhiány első jele a diszorientáció, aminek része a döntéshozóképesség romlása. És ez már meglehetősen kismértékű oxigénhiány esetén is jelentkezik. Még senki sem érzékel semmit, de a mentális jelenlét már romlik. Mire a maszkok leestek, addigra már senki sem volt észnél. De csak hogy értsd: MINDENKI ÉBREN VOLT, tehát nem arról volt szó hogy elájultak. Egyszerűen csak az agyukban nem jutott el az információ a megfelelő helyekre. Tudták hogy baj van, de nem tudták hogy az mit jelent. Látták hogy leestek az oxigénmaszkok, de nem tudták miért és mit kell velük csinálni.
Arról nem is beszélve, hogy tiszta oxigént pumpálnak, ami egyáltalán nem megfelelő az embernek. Bódító hatása van, ájuláshoz vezet.
És akkor arról se feledkezzünk meg, hogy az oxigénmaszkok által biztosított oxigénmennyiség nagyon kevés. Közel sem elég ahhoz, hogy 10 ezer méter magasról a gépet lehozzák biztonságban. Tudni kell, hogy repülőkön az oxigén nem tartályokból van kipumpálva, mert az túl nehéz lenne. Két anyag kémiai reakciója indul meg, ami oxigént szabadít fel és ezt lélegzed be. Az anyagok mennyiségének növelése minimális extra költséget jelentene.
Összefoglalva: az oxigénmennyiség közel sem elegendő, lehetne elegendő de mégsem az, a tiszta oxigén egyáltalán nem olyan jó dolog, jó esély van rá hogy nem is lesz tiszta az elméd, hogy felvedd a maszkot.
Mi értelme van akkor? Az, hogy az ember elkezdi lélegezni az oxigént, rövid időn belül cselekvőképtelenné kábul. Ehhez nem kell sok oxigén, ezért van belőle kevés. Amint ez megtörténik, a pánik kezelve van. És ha bekövetkezik a legrosszabb, akkor az emberek nem fogják sikongatva figyelni, ahogy többszáz km/h sebességgel közelednek a föld felé. Ha az elkerülhetetlen úgyis elkerülhetetlen, akkor az emberek legalább nyugalomban, öntudatlan állapotban "legyenek túl rajta". Tehát az oxigén célja sokkal inkább a tömeghisztéria eloszlatása, mintsem az életmentés.
Ezt legjobb tudomásom szerint soha egyetlen repülőgépgyártó és soha egyetlen légitársaság sem cáfolta meg. Nem is ismerik be, de nem is cáfolják.
"Maga a nyomás a probléma, amit az oxigén jelenléte nem tud kárpótolni."
de tud. ami fontos az ugyanis az oxigén parciális nyomása. alacsonyabb nyomáson magasabb oxigén koncentráció kell és rendben vagy.
az Apollo programot eredetileg kb. 1/3 bar kabinnyomással és tiszta oxigén légkörrel akarták megvalósítani, de az Apollo 1 katasztrófáját követően letettek erről. a mélytengeri búvárok által használt Heliair (sűrített levegő és hélium) keverék mindig kevesebb oxigént tartalmaz, mint a légkör, adott esetben csak 9% oxigén van benne, mert nagyobb nyomáson fogják belélegezni.
"Mire a maszkok leestek, addigra már senki sem volt észnél."
nem tudom melyik katasztrófára gondolsz, de ha Helios Airways 522-es járatára, akkor ott az történt, hogy egyáltalán nem működött a kabin nyomásszabályozása és mire az automata rendszer bekapcsolt, addigra már mindenki percek óta oxigénhiányos állapotban volt. pont nem az a helyzet, nem hirtelen nyomásvesztés, amire a rendszert tervezték. ebből következtést levonni eléggé érdekes.
"Arról nem is beszélve, hogy tiszta oxigént pumpálnak, ami egyáltalán nem megfelelő az embernek. Bódító hatása van, ájuláshoz vezet."
alacsony nyomáson pont, hogy a magasabb oxigénkoncentrációnak van értelme.
de gondolom szerinted a balesetin is azért adnak tiszta oxigént, mert azzal nyugtatják az embereket...
"És akkor arról se feledkezzünk meg, hogy az oxigénmaszkok által biztosított oxigénmennyiség nagyon kevés. Közel sem elég ahhoz, hogy 10 ezer méter magasról a gépet lehozzák biztonságban. Tudni kell, hogy repülőkön az oxigén nem tartályokból van kipumpálva, mert az túl nehéz lenne. Két anyag kémiai reakciója indul meg, ami oxigént szabadít fel és ezt lélegzed be."
oxigén generátornak hívják őket és az a hatalmas előnyük, leszámítva azt, hogy kicsik és könnyűek, hogy baromi megbízhatóak és éveken keresztül elvannak mindenfajta karbantartás és ellenőrzés nélkül, nem úgy, mint az oxigénpalackok. ezért használják őket pl. a bányamentők is.
"Ezt legjobb tudomásom szerint soha egyetlen repülőgépgyártó és soha egyetlen légitársaság sem cáfolta meg. Nem is ismerik be, de nem is cáfolják."
számtalan cáfolat keletkezett már az adott témában, csak azok az oldalak, ahonnan te is tájékozódsz, ezeket nem szokták lehozni. (tudom, meglepő)
Szerintem a négyeske (09:34) a "Harcosok klubja" című filmből vette a baromságait!
Természetesen a maszkokból tiszta oxigén fúj ki, mely a 10 km-nél meglévő nyomáson teljesen elég a normális légzés fenntartására. Valószínű, hogy ezek nélkül is az utasok többsége agykárosodás nélkül túlélne, ha a pilóta a megengedett maximális sebességgel azonnal zuhanórepülésbe kezd - de mivel nem minden utas 100%-ig fitt, ezért könnyen történhetnének halálesetek is, tehát indokolatlan veszélyeztetésnek számítana az oxigénmaszkok hiánya.
A maszkok pirotechnikai oxigénfejlesztővel működnek, melyek csak a kényelmes magasságcsökkentésig bírják.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!