Jelenleg az ISS-en csak a két ott rekedt űrhajós tartózkodik?
Akkor minek pánikol a világ?
Egyébként a hírekben mindenhol csak a két űrhajóst írják, ezért kérdeztem.
Senki nem pánikol. Egyébként sem a fenn levéssel van a gond, hanem a visszatéréssel.
Azt vizsgálják ép, hogy a Boeing nem ép tökéletesnek tűnő űrhajója (Starliner) elég biztonságos-e ahhoz, hogy azzal hozzák-e őket vissza, vagy inkább - a kockázatok minimalizálása végett - inkább a SpaceX CrewDragon űrhajójával hozzák őket vissza. (Utóbbi esetben maradnának februárig.)
Ha a második megoldást választják, akkor a mentőűrhajó kérdése lenne kicsit izgalmas. Az új Dragon űrhajó csak a Starliner leválása után tudna csatlakozni az ISS-hez. Viszont ha ez alatt az idő alatt olyan vészhelyzet merülne fel, ami miatt el kell hagyni az űrállomást, akkor csak a most fenn levő Dragon űrhajóval tudnák ezt megtenni. (Esetleg a Szojuzzal, de az még szűkösebb.) A Dragon alapvetően 4 főre van méretezve (igaz, az eredeti tervek alapján 7 főt is szállíthatna), ebben az esetben viszont 6 fővel kéne visszatérnie, úgy, hogy a plusz két főnek se ülése, se szkafandere nem lenne. (De annak az esélye, hogy el kéne hagyni veszély miatt az űrállomást ilyen rövid idő alatt, elég elenyésző.)
Azt azért jegyezzük meg, hogy tényleg vannak problémák a Starliner manőverező hajtóműveivel. Még a fellövés előtt észlelték a hélium szivárgását (ezzel hűtik a hajtóműveket), de ezt nem ítélték akkora problémának, hogy emiatt halasztani kellett volna a startot, illetve az ISS megközelítésekor néhány hajtómű leállt (bizonyos szelepek nem úgy működnek, ahogyan tervezték). Ennek ellenére gond nélkül elérték az ISS-t.
Vissza tudnának jönni akár most? Igen. Akkor miért nem jönnek? Mert ez egy teszt küldetés, és éppen az a feladata, hogy feltárják a problémákat. Ennek része az is, hogy a földön kieszelnek mindenfajta hajtómű tesztet, és azokat végrehajtják az űrhajó hajtóműveivel. Csak így tudják kideríteni, hogy mi is a probléma velük. No de miért nem jönnek vissza és nézik meg lent a Földön a hajtóműveket? Mert akkor már nem lesz mit megnézni, ti. az űrhajó két részből áll; egy visszatérő modulból, amit az elégéstől véd a hőpajzs, és egy szerviz modulból, ami a visszatéréskor leválik az űrhajóról és hőpajzs híján elég a légkörben. Gondolom ezek után kitalálható, hogy melyik részében vannak az űrhajónak a problémás hajtóművek..
És itt egy kép is a jelenlegi ISS lakókról:
#6
Alapvetően egyet értek, két megjegyzés:
"a hélium szivárgását (ezzel hűtik a hajtóműveket"
A hélium funkciója itt nem a hűtés. A hélium biztosítja az üzemanyagtartályokba a nyomást ahhoz, hogy a hajtóanyag a rakétahajtőművekbe jusson. (Kisebb hajtóműveknél gyakran használnak ilyen módszert.) Ha nincs elég hélium, akkor nem működnek a hajtóművek. (De egyelőre természetesen van elég.)
"Vissza tudnának jönni akár most? Igen. Akkor miért nem jönnek? Mert ez egy teszt küldetés, és éppen az a feladata, hogy feltárják a problémákat."
Azért nem ennyire egyszerű a helyzet. Ha csak a tesztelésről volna szó, akkor nem merült volna fel, hogy Dragon űrhajóval hozzák vissza őket a Starliner helyett.
#8 Valóban, itt nem hűtésre használják a héliumot, rosszul emlékeztem.
A Boeing azt mondja, hogy biztonságosan vissza tudna térni (mint ahogyan a második, személyzet nélküli repüléséről is visszatért), a NASA szakembereit az eddigi tesztek elvégzése erről nem győzte meg teljesen. Mivel a tesztek akár azt a végeredményt is hozhatják, hogy mégsem biztonságos (bár erre minimális az esély), ezért van az ötletelés más szállítóeszközökről.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!