Alkalmasak -e a jelenleg használt intelligencia tesztek (az egy választ választhatóak) az intelligencia mérésére? Kérdés: "2+3=?" (feltételezzük a számok, és a matematikai műveletek ismeretét, de ennyit és csak ennyit). Válasz: a.)"11" b.)"10" c.)"5"
Prokopf megközelítés 3. tétel
"Az alkalmazott feltételes logika mindig korlátos. Az alkalmazott logika kezdő feltételrendszere mindig egy úgynevezett "logikai teret" hoz létre, az adott logikai következtetések pedig csak ezen a logikai téren belül érvényesek." (De hogy mindenkit megnyugtassak a létrehozható logikai terek száma végtelen. Aki nem hiszi, kérdezze meg a kántort!)
Minden kérdés önmagában egy logikai tér. Minden matematikai egyenlet is az (értelmezési tartomány). És a teljes matematikánk is az.
Mi köze van az intelligenciához? Erre vonatkozik a kérdés. (Magánvéleményem, hogy az ilyen intelligenciatesztek tökéletesen alkalmasak - a jónak tartott válaszok ismeretében - az intelligencia mérésére. De csak a teszt összeállítójáéra.)
Ha már kérdés, szavazzunk! (De kicsit bővebben)
Wow, tehát jelenleg egy felsömatematikai-filozófia képzés, szabadgondolkodású önszervezö mühelyébe csöppentünk.
Én is kitalálhatok a megoldás megadására egy teljesen új számrendszert, ill. megközelíthetem teljesen szubjektív módon a dolgot, vagy muszáj már valami létezöt felhasználni?
#21
Hol is találtam ki én egy teljesen újat? Ez a kérdés szerintem nem igényli. Semmi olyan ismeret nem szükséges a megoldáshoz, aminek eddig ne lettünk volna birtokában. Csupán példa lett volna arra, hogy értelmezzük a "logikai terek" bizonyos sajátosságait. De azért a megfelelő logikai lánccal innen is elég messzire el lehet jutni...
Egyébként meg rajta! Még sikerülhet is neked (legalábbis az eddigi válaszaid alapján). Legalább lesz az elméletemnek egy másik bizonyítása is...
Azért a szubjektivitás nagyvonalú értelmezésével én vigyáznék. Pl. ami logikusan bizonyítható, azt azért én nem tartanám annyira szubjektívnak.
tudom = értem?
Ez az egyenlőség létezhet? Ha igen, akkor valamit azért tudok, mert értem, vagy azért értem, mert tudom?
Szerintetek ennek az egyenlőségnek van iránya, vagy a megfeleltetés ekvivalens?
(Ez az úgynevezett tökéletes logikai pár
Szerintem nem egyenlö a kettö, attól függöen hogy a megértés teljes folyamatra vonatkozik vagy csak az adott részfolyamatra.
Puritánul leírva pl. tudom, hogy hogy müködik valami, de nem értem, hogy miért. Ezt mutatja a különbség két szakember között, vagy aközött, hogy valaki alkalmas egy adott részfeladat elvégzésére, de ha probléma adódik akkor nem tudja hogy kell/lehet megoldani.
Minél több dolgot tud az ember valamiröl annál jobban érti, tudás nélkül nincs értés.
Fogalmazhatnék úgy is, hogy tudhatok részleteket, de ha nem látom az összefüggést közöttük, akkor nem mondhatom, hogy értem.
#24
Amit ideírtál nagyon szépen a logikai terekhez köthető!
Ezt a választ még ki fogom bővíteni a "tökéletes logikai párra" vonatkozóan.
Tökéletes logikai pár:
Adott egy eseményhalmaz, ahol az események okok és okozatok (vagy mindkettő, lásd logikai lánc) vegyesen. Most tételezzük fel, hogy a halmazon belül van egy ok (legyen "a"), amely mindig csak egy és csak egy okozatot (legyen "b") hoz létre, továbbá ez az okozat ("b") csak és kizárólag "a" okból jöhet létre. Nevezzük el az adott (a és b) ok-okozat párost tökéletes logikai párnak.
Igazak -e az alábbi állítások:
a = b?
Ha igen, ennek az egyenlőségnek van iránya?
Ha igen, de az egyenlőségnek nincs iránya, honnan tudom, hogy melyik oldal az ok és melyik az okozat?
Ha az egyenlőség nem írható fel, akkor honnan tudnám, hogy mi az ok és mi az okozat, az idősorrend ismerete nélkül?
Ha az idősorrendet megfordítanám, a tökéletes logikai pár továbbra is létezne?
Tudom=értem?
Az idöbeli sorrend mindenképpen meghatározó. Több esetben érvényesül az, hogy egy müvelet/esemény egy bizonyos eredményt ad, de ha az eredményt nézem, akkor annak lehet több oka is. Vegyük pl. az eredeti kérdést, az általános 10-es számrendszerben: 2+3=5
ha az "okot" nézem, akkor az okozat magától értetödö, mert 2+3 eredménye/okozata csak 5 lehet. Viszont ha az 5-öt mint okozatot nézem, akkor az több okból is kijöhet: 0+5, 4+1, 3+2.
Ebböl nekem az a logikus, hogy az eredmény nem határozza meg 100%-ban az egyenletet, viszont az egyenlet 100%-ban meghatározza az eredményt.
Másik megközelítésben, ha pl. van okozatként két fél almám, az nem követeli meg feltétlenül, hogy egy almát vágtam félbe. Lehet hogy kettöt vágtam félbe, és a négy félböl kettöt megettem. Az eredmény/okozat önmagában itt sem ad pontos választ arra, hogy mi történt.
A tudom-értem párosnál is azt mondanám, hogy elöször tudnom kell valamit, hogy érthessem, illetve nem érthetek valamit, amíg nem tudom. Itt a tudás szerintem maga az információ.
Pl.:
vegyünk egy kísérleti alanyt, akinek két alma közül az érettet kell kiválasztania. Két alma közül az egyik piros, a másik zöld. Alapvetöen azt gondolnánk, hogy a piros színüt fogja választani, de mégis a zöldet választja.
Amit tudunk: az érett alma piros. Ennek fényében nem értjük az eredményt. Plusz információként megtudjuk, hogy za alany piros-zöld színtévesztö. Ennek tudatában már érteni fogjuk az eredményt. Megfordítva, ha azt látjuk, hogy a zöldet választja, akkor nem tudjuk eldönteni (tehát nem értjük), hogy mi lehet a választásának oka.
#27
Gratula! Kezded érteni P3-t!(Ez az egyik nagyon fontos következmény! De azért még van pár...)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!