Miért pont a dúr és a moll maradt meg a modális hangsorok közül? Honnan ez a hangnemi dualizmus?
Amennyire én látom azért, mert könnyen befogadható és könnyen tanulható dallamvilágot lehet vele alkotni.
Már Beethovennél megfigyelhetők az ettől eltérő tendenciák egyébként, a mai kortárs avantgardra meg aztán már végképp nem jellemző, csak a könnyűzenére.
Van egy csomó más hangzás, például a szeptim, a szűkített, bővített akkordok és van zenei stílus is amely ezeket előszeretettel alkalmazza, például a Dzsessz, mellesleg a néger spirituálék, amely részben megfeleltethető az afrikai népzenének, nagy gyakorisággal alkalmazzák ezeket a hangzásokat.
Mindez már régóta beszivárog az általános zenei stílusba is, mind a komolyzenébe, mind a könnyűzene egyes műfajaiba.
Nem mondom hogy ez tökéletesen kielégítő magyarázat lesz, de az agyaláshoz talán hasznos, hogy a CDEFGAH hármashangzatai kvintkör sorrendben F-C-G-d-a-e-hdim. A három nagyterc sorban van, középen a C-vel, a három kisterc szintén sorban van, középen az a-val. Ezek alaphangként ugye a (C-)dúr és (A-)moll hangsort adják, és lesz egy jó tulajdonságuk: a dúr skála alap-, domináns- és szubdomináns akkordja egyaránt dúr (nagyterc), a moll skálánál meg egyaránt moll (kisterc) amit konszonánsnak érzékelsz. Az összes többinél a háromból valamelyik kilóg.
Személyes vélemény, de szerintem ha klimpírozol egy kicsit, te is egyet fogsz érteni azzal, hogy a legkevésbé rossz a (D-)dór, mert ott az alap+domináns kisterc, és a szubdomináns nagyterc. A második legkevésbé rossz a (G-)mixolíd, nagyterc alap+szubdominánssal és kisterc dominánssal. Az összes többinél a három akkord egyike szűkített, ami ennyire prominens helyen kifejezetten irritáló.
Kicsit más, a fentiekkel nyilván összefüggő megvilágításból, a CDEFGAH közül az H-F szűkített kvint az "ördög hangköze", a két feketeseggű hang, amit ésszel kell használni (vagy egyenesen kidobni, lásd pentatonikus skála). Márpedig csak két hármashangzat van, ami ezeket elkerüli, a CEG és az ACE, amelyek a C-dúr és A-moll alapakkordjai.
A kérdés címében a dúr-moll hangsorokról kérdezel, a szövegben meg a dúr-moll hármashangzatokból. A hangsorra megkaptad a választ.
Hogy a dúr-moll hármashangzatok miért jók? Azért mert ezeknek a legegyszerűbbek a frekvenciaarányai, amit az agyunk összecsengőnek érzékel. Hangközök összecsengés szerint sorban:
7 félhang, kvint: 1.498 ≈ 3/2
5 félhang, kvart: 1.335 ≈ 4/3
4 félhang, nagyterc: 1.260 ≈ 5/4
9 félhang, nagyszext: 1.681 ≈ 5/3, bár a tört egyszerűbb mint az 5/4, de rosszabb a közelítése
3 félhang, kisterc: 1.189 ≈ 6/5
A többi hangköz harmonikusnak már nem nevezhető.
A dúr és moll akkordokban páronként 3, 4 és 7 félhangos hangközök vannak (0/3/7 és 0/4/7 ha 0 az alaphang) amik mind harmonikusak.
A 0/2/7-nek vagy 0/5/7-nek megvan a szép 7 félhangos kvintje, és 5 félhangos kvartja, de bejön a kellemetlen 2 félhangos nagyszekund. A 0/4/9 és 0/5/9 jó, mivel az 5,4,9 mind jó, de ezek valójában csak a dúr és moll akkordok fordításai, ahol a hármashangzat egy hangját egy oktávval feljebb vagy lejjebb játszod.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!