Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » A Diesel-villanymozdonyokban,...

A Diesel-villanymozdonyokban, miért van akkora nagy motor,(pl szergej)?

Figyelt kérdés
Csak villanymotort hajt, miért kell akkora 10/12 hengeres motor?

2021. febr. 20. 07:54
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
100%
#9 Általános iskola 7. osztály, Newton 1. törvénye, azaz a tehetetlenség törvénye. Súrlódás ide vagy oda, a forgórész akkor is több tonna és ha éppen egyhelyben áll, akkor az a több tonna nagyon nem akar elkezdeni forogni, úgyhogy jókora ösztönzésre van szükség ahhoz, hogy elinduljon az a vonat.
2021. febr. 20. 13:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:
100%

A villanymotornak hatalmas mágneses erőt kell kifejtenie, amihez az energiát a tekercseiben folyó áram adja. Ezt az áramot át kell hajtani rajta, amihez hatalmas teljesítmény kell. (Hogy miért, az már elektrotechnika, a lényeg, hogy az elektromágnes által végzet munkát sajnos be kell vinni elektromosság formájában.)

Biztos láttál már (pl. filmen) mágneses darut roncstelepen. Annak az elektromágnesét is lehetne hajtani egy laposelemmel, csak akkor nem emelne fel még egy csavart sem.

2021. febr. 20. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 A kérdező kommentje:

Na akkor már kapizsgálom, hogy mágneses teret is győzni kell le !

👍

2021. febr. 20. 13:40
 14/20 Szirty ***** válasza:
60%

"miért van akkora nagy motor"


Mert egy vonat qrvanehéz!

2021. febr. 20. 14:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:
100%

"miért van akkora nagy motor"


Mert a kor technikai szintjén ekkora motorből tudtuk kisajtolni a szükséges teljesítményt.

Az M62ben egy ~150 literes V12-es kétütemű dízelmotor van ami durván 2000 lóerős. Ugyanezt a teljesítményt ma már gond nélkül hozza egy 45-55 literes "pd" vagy common rail dízel.


Azt már leírták, hogy miért van szükség ekkora teljesítményre.

2021. febr. 20. 14:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 Wadmalac ***** válasza:
62%

"mágneses teret is győzni kell le"

Ezt mintha Yoda fogalmazta volna. :D


De amúgy igen.


Egy generátor szükséges hajtónyomatéka aszerint nő, hogy mekkora terhelés van rajta.

És ha nagy terhelés alatt lévő villanymotorokat hajt, amik sokszáz tonnás szerelvényt húznak, akkor bizony nagy a terhelés.


Az a helyzet, hogy az a Szergej hajthatná a dízelmotorjával közvetlenül is a kerekeket, még kicsit jobb is lenne a hatásfok, kicsit kisebb motorteljesítmény kéne.


Igen ám, de csak a dízelmotor ideális fordulatszám-tartományában.

Az meg elég szűk.


Ha így csinálták volna, a Szergej ugyanígy meg tudna indulni, de csak mondjuk 10 km/h-ig, ott mintha elvágták volna, az lenne a végsebesség.


Kéne hosszabb áttétel a motor meg a kerék közé, hogy gyorsabb legyen.

De akkor meg az áttétel miatt kisebb nyomatékot tudna csak átadni a kerekekre, plusz indításhoz kéne egy kuplung, amit perceken át csúsztatni kéne, hogy ne fullasszuk le a motort.

Egy szó mint száz, kéne bele egy sebességváltó. Kuplunggal, sok sebességfokozattal.

Borzalmas hajtónyomatékhoz.


Hát az vagy nulla élettartamú lenne, vagy rettenetesen nagy és nehéz (és drága).


Ezért az okosok kitalálták, hogy váltó helyett legyen benne egy generátor-villanymotor átvitel a dízelmotor és a kerekek közt.

Ez biztosít egy elektromosan szabályozható FOKOZAT NÉLKÜLI változtatható áttételezést.

Jár némi hatásfok-veszteséggel, de hát ez van, vagy így, vagy sehogy.


Illetve lenne még egy verzió, a hidraulikus fokozat nélküli váltó. Olajpumpát hajt a dízelmotor, az meg hidraulikus motort, szintén változtatható áttétellel.


Méret, teljesítmény kérdése, ez vagy az elektromos a jobb.

Kisebb teljesítményhez sok helyen a hidraulikus megoldás az optimális.

Akkor azt miért nem teszik mozdonyba is?

Mert de, tették oda is.


[link]

2021. febr. 22. 10:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:
31%

"Ha így csinálták volna, a Szergej ugyanígy meg tudna indulni, de csak mondjuk 10 km/h-ig, ott mintha elvágták volna, az lenne a végsebesség."


Ez mondjuk így nettó hülyeség. Van egy rakás dízel-hidraulikus hajtású mozdony és mindegyikben többfokozatú hajtómű van, még az M41ben is, pedig azt már láttuk 10km/h feletti tempóban menni :D


Azért nem elterjedt a nagydízelekben a hidraulikus-hajtóműves erőátvitel, mert relatív kicsi vele az átvihető teljesítmény és problémásabb, mint a dízel-villamos hajtás. Az előnye a dízel-hidraulikus hajtásnak, hogy sokkal könnyebb, így gond nélkül elérhető volt a 70 tonna alatti mozdonyokban is az 1500 lóerő körüli vontaátsi teljesítmény. A V200 is dízel-hidraulikus hajtású volt, de a teljesen modern Vossloh/MAK 1700-as gépek is dízel-hidraulikus hajtásúak.


A dízel-villamos erőátvitel az baromi nehéz, főleg ha tengelyenként hajtott, viszont az átvihető vontatási teljesítmény az majdnemhogy korlátlan. Ezért nem nagyon terjedtek el korábban az alacsonyabb tömegű 4 tengelyes mozdonyok között, mert vagy túl nehezek lettek volna vagy gyengék - lásd az M40-et.

2021. febr. 22. 17:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 Wadmalac ***** válasza:

"Ez mondjuk így nettó hülyeség. Van egy rakás dízel-hidraulikus hajtású mozdony és mindegyikben többfokozatú hajtómű van, még az M41ben is, pedig azt már láttuk 10km/h feletti tempóban menni :D"


Az a fokozatok nélküli direkt állandó áttételről szólt. Pont arról, miért kell nyomatékváltó. És utána írtam a hidraulikus áthajtásról is.


Próbáld meg a leírtakat értelmezni, mielőtt hülyézel.


Állatira utálom, mikor valaki egy téren sok ismerettel rendelkezik, ezt tudja is magáról, ezért mindenkit azonnal hülyéz, aki arról a témáról ír, meg sem nézve, mit írt.

2021. febr. 23. 07:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:

De ugye te is érzed, hogy a 300kN indító vonóerejű kategóriában nettó hülyeség még csak említeni is egy "kuplungot" és az áttételgondokat.


Szóval tök jól - és feleslegesen - körbeírtál egy olyan "problémát" amit már megoldottak lassan 100 éve :)


Amúgy:

"Illetve lenne még egy verzió, a hidraulikus fokozat nélküli váltó. Olajpumpát hajt a dízelmotor, az meg hidraulikus motort, szintén változtatható áttétellel."


Ez most akkor fokozatmentes vagy fokozatos? :D

2021. febr. 23. 17:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 Wadmalac ***** válasza:

"De ugye te is érzed, hogy a 300kN indító vonóerejű kategóriában nettó hülyeség még csak említeni is egy "kuplungot" és az áttételgondokat."

Pont a lehetetlenségét írtam le.


"Szóval tök jól - és feleslegesen - körbeírtál egy olyan "problémát" amit már megoldottak lassan 100 éve :)"

Neked feleslegesen. De nem te kérdeztél.

Tudod, hogy a kérdezőnek milyen tudása van belsőégésű motorok dinamikája, munkagörbéi, hajtások, áttételezések terén? Én nem.

Beleírhattam volna, hogy "are you a technician? If xes, skip this part".

De szerintem erre a kérdező magától is képes.


"Ez most akkor fokozatmentes vagy fokozatos? :D"

Mikor melyik.

Van ilyen is, olyan is.

Az M43-ban azt hiszem, nyolc fokozatú.

Elektromosból is lehetséges fokozat nélküli és több fokozatú megoldás.


Most komolyan mondjuk az M43 pontos műszaki paramétereiből akarsz vizsgáztatni, hogy bizonyítsd, akkor is neked van igazad?


Irreleváns a téma szempontjából.

És ha bele akarnék menni az értelmetlen kakaskodásba, megnézném pontosan a Voith-féle hajtómű összetételét. De nem akarok.


Lényegtelen.


A kérdés, a válasz arról szólt, hogy adott teljesítményre, nyomatékra nem jó a mechanikus erőátvitel, ezért elektromos vagy hidraulikus van benne.


Csak érdekességként, a Koenigsegg egyik új sportkocsijában fokozatnélküli hidraulikus nyomatékátvitel van.

2021. febr. 24. 08:36
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!