Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Részecskeszűrőt nem lehetne...

Részecskeszűrőt nem lehetne helyettesíteni inkább vízszűrővel ?

Figyelt kérdés

Autókban a kipufogó utánkezelésről íródna ez a kérdés, laikus vagyok most csináltam a gki-t etitánon és háát utána gondolkodtam, hogy nem lenne jobb ,hogy a kipufogó gáz átmenne egy vízes szűrőn amire egy kompresszor van rákötve így vákuum is lenne? Mondjuk ezt a vizet csak speciális cuccal lehetne áttisztítani töltőállomáson majd azt a vizet megtisztítják és visszakerülne abba a tartályba? Így meg lennének fojtva a káros anyagok.


Ne nevessetek ki. :)


2021. jan. 16. 21:49
 1/9 anonim ***** válasza:
Nem!
2021. jan. 17. 04:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/9 Silber ***** válasza:

A kérdés releváns és nem butaság, azonban a gépészeti kivitelezés problémás.

Amennyiben vizes mosót építenél be, az több jellegű problémát is generál (többek között):

- Kezelési

- Gazdasági

- Fizikai

- Kémiai

- Stb.


Mondjunk mindegyikre 1-1 példát:


Kezelési: az emberek legjava számára egy autó használati tárgy, és már kiveszett a köztudatból, hogy egy gép - amely csak akkor funkcionál megfelelően, ha rendszeresen felül van vizsgálva és karbantartva (esetleg fejlesztve!). Manapság már a kerékcsere sem része a kötelező tudásanyagnak a jogosítvány megszerzéséhez, így egy plusz rendszer beépítése növelné az elégedetlenséget


Gazdasági: a nagyobb tisztaságú füstgáz (kipufogógáz) természetesen többe is kerül, mivel további rendszert üzemeltetsz és pénzelsz. Ez vissza fog kapcsolódni a "kezelési" témakörhöz is. Minél drágább egy készülék üzemeltetése, annál kisebb lesz rá a kereslet. Ezen felül kémiai okokból korrózióálló acél használata lesz szükséges, a "kémiai okok" fejezetben taglaltakból adódóan


Fizikai: egy tisztítórendszer beépítése helyigényes - főként akkor ha kiszámolod, mekkora térfogatáram távozik egy gépjármű motorjából. A vizes mosó berendezés többféleképp kialakítható, de mindenképp nyomásesést fog generálni. Ezáltal csökken a motor hatásfoka is, mivel az expanziós nyomás értéke magasabb (ezért olyan hangosak a sportkipufogók is, mivel kevésbé fojtják le a füstgázt és nagyobb mértékben hasznosul a kémiai energia). A kimosott részecskéket ezen felül valahogyan deszorbeálni (eltávolítani) szükséges a mosófolyadékból ami egy újabb rendszer, és végül az összegyűjtött részecskéket is el kell helyezni valahol. Ez a kérdés ismét visszacsatolódik a "kezelési" témához. Az abszorpciónak továbbá kedvez az alacsonyabb hőmérséklet, így hőcserélő beépítése is szükséges lesz (tovább rontva a gazdasági szempontot)


Kémiai: a füstgáznak nem csak részecske, hanem további komponensei is vannak a levegő alkotóin kívül: szén-dioxid, szén-monoxid, NOx, adalékokból származó egyéb korrozív komponensek, stb. Mikor a forró füstgáz lehűl hogy a komponenseket ki lehessen mosni, ezek is beleoldódnak a vizes fázisba, savas karaktert hozva létre ami a klasszikus szénacél kipufogórendszert megeszi (ugyanez a jelenség felelős a kipufogórendszerek lyukadásáért is manapság, mivel a még hideg csőben lecsapódik a savas víz és korrodeálja azt). Ez természetesen kompenzálható korrózióálló acél használatával, az viszont egyrészt többszörösébe kerül a szénacélnak, másrészt sokkal rosszabb a hővezetési tényezője is - így ugyanahhoz a mértékű hőcseréhez 3-4-szer akkora hőátadó felület lesz szükséges növelve a készülékméretet és a bekerülési költséget. Azonban ha ettől eltekintünk még mindig ott a savas víz kérdése amely innentől kezdve veszélyes hulladéknak számít...


Komplex témakör ez. Összefoglalva azt mondanám, hogy az ötlet abszolút nem elvetendő, de leginkább energiatermelésben, nagyméretű kotrógépeken, teherszállító hajókon tudnék hasonlót elképzelni - polgári közlekedésben egyelőre nincs létjogosultsága.

2021. jan. 17. 15:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/9 Wadmalac ***** válasza:

Ezen gondolkodtam én is korábban, a víztartályos porszívók elve alapján.


Azon felül, amit Silber teljesen helyesen írt, én két pont miatt adtam fel a gondolatot.

1. akkor működik jól, ha a buborékok elég kicsik, a felületükön minél jobban ki tudják adni a részecskéket.

Ehhez nagyon sok nagyon kicsi fúvókára kéne széthúzni a kipufogót, hogy a tisztítás is működjön, de a nyomásellenállás se nőjön meg túlságosan.

Az ilyen kicsi nozzlik éppen a szűrendő anyagtól nagyon tömődnének, a kitakarítás meg szinte lehetetlen.


2. A kipufogógáz hője elég hamar forralná a vizet, szóval kéne egy hűtő-keringető rendszer, ami ezt a trutymósodó levet körbe tudná szállítani. Ez is folyamatosan tömődne, lerakódások keletkeznének, kopnának a szivattyú tömítései, nem lenne üzembiztos.


Esetleg a hegesztési füstfilterek módszerei lennének bevethetőek, centrifugális szűréssel, a szűrőkön elektrosztatikus leválasztással.


De ezt is elég gyakran takarítani, regenerálni kéne, ami házilag és a mai általános szervíz-felszereltséggel sem oldható meg.

Az biztos, hogy a mostanii DPF-költségeket nagyságrenddel emelné.

2021. jan. 18. 08:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/9 Wadmalac ***** válasza:

"amire egy kompresszor van rákötve így vákuum is lenne"


Ezt a részt végképp nem tudom elképzelni, a kipufogógáz folyamatosan pótolná az elszívott nyomást, olyan teljesítményű vákuumpumpa kéne, mint maga az autó motorja.

Ami meg abban a pumpában lecsapódna, lévén a vízzel kevert füstöt szívná hát az rosszabb lenne, mint a vörösiszap.

2021. jan. 18. 08:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/9 A kérdező kommentje:

Oh, köszönöm, még olvastam el is gondolkodtam azon, hogy egyáltalán miért gondolkodok ilyenen, nem is értem a választ.. hülye ember okoskodna feeling.


Mindig jó érzés ebben a topikban rájönni erre. Megyek az ezotériába.

2021. jan. 18. 14:29
 6/9 Wadmalac ***** válasza:

"egyáltalán miért gondolkodok ilyenen"

Pont az ilyen gondolkodásból szoktak jó, új ötletek is születni, szóval nem kéne abbahagyni, még ha 100 ötletből 99 halott is, az az egy jó miatt már megéri.

2021. jan. 18. 14:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/9 A kérdező kommentje:

Anno volt egy ötletem, mondom : ez mekkora! A lényeg, hogy ütközik egy autó akkor miért nem lehetne az, hogy kinyílik vagy kiesik az ajtó, hát szóltak, hogy a Hyundai i10 az pont ilyen. :D vagy a világmegváltó hűthető -fűthető könyöklő. Mondom.a havernak, te! Kéne valami forradalmi megoldás arra, hogy ha van kormány, van ülés akkor legyen könyöklő is, hát nem lefagy néha a karom? Erre a Peugeot nem előzött meg? De.. :D


Aztán mire szabadalmaztathatnám a kiemelhető ablaktörlőt addigra úgy is megelőz valaki. Milyen jó lenne ha menet közben levél vagy bármi szmöty csikozná a szélvédőt egy gombbal kiemelné bárki és volt kosz, nincs kosz.

2021. jan. 18. 15:26
 8/9 anonim ***** válasza:
🙃🙃
2021. jan. 18. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/9 Wadmalac ***** válasza:
Pár ötletet már én is elbuktam így. Ez van, ha valamire szükség van, feltalálják. És lottóötös, ha te vagy az első.
2021. jan. 19. 07:15
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!