Az utolsó soyuz küldetés mikor lesz?
Esetlegesen tolódni fog a "fuvarrendelések" száma a SpaceX, majd a Boeing felé.
Szerintem most erős árverseny lesz.
Az meg mindkét oldalon jó fejlődés-meghajtó.
Oroszoknak most előny, hogy évtizedek óta nem kellett fejleszteniük, ez az előny kezd most meghalni, kénytelenek lesznek beruházni és közben fejleszteni is.
Vagy elkezdenek a biztonságon spórolni, de az katasztrofális eredményhez vezetni, ennyire már csak nem hülyék.
A Soyuz pont a megbízhatósága miatt van még üzemben, bár némi fejlesztésen átesett, de rendkívül megbízható és olcsó is.
Valamilyen időtávon biztos lecserélik, vagy alaposan rágyúrnak az oroszok. Vagy a rendelések, mint írta Wadmalac eltolódnak, de akár kialakulhat az űrkutatásban feljövő országoknak egy olcsóbb lehetőség a feljutáshoz.
Kedves Kérdező!
Ahogy az 5. válaszoló írta, hogyha az utóbbi időben látott trendek folytatódnak, akkor nagyjából soha. Jelenleg az orosz űrtervek úgy néznek ki, hogy már nagyjából egy évtizede építenek egy új űrközpontot a távolkeleten (Vosztocsníj), de még mindig nincs van kész. Innen indulnának új generációs orosz rakéták (Angara) is - ezeknek egyébként eddig két tesztrepülése volt összesen. És majd ezek a rakéták lennének képesek szállítani az új űrhajókat (vagy nem, nagyjából 3 másik új típusú rakéta is felmerült a tervekben).
Látható - erre is utalt az 5. válaszoló - hogy jelenleg nagyon nagy pénzhiány van az orosz űrkutatásban. Egy másik példa: az oroszok már nagyon régóta szeretnének felbocsájtani egy új orosz kutatómodult (Nauka) a Nemzetközi Űrállomáshoz. A mostani tervek szerint jövőre küldik fel. Az eredeti tervek 2007-ről szóltak...
#5
"A Soyuz nem azért megy még mert olyan olcsó vagy megbízható lenne."
A többivel, amit írtál, nagyrészt egyetértek, de ezzel azért nem egészen.
Ha a megbízhatóságot nézzük, akkor tény, hogy a Szojuznak nem volt 1971 óta halálos balesete, pedig azóta több, mint 100-szor repült. A mentőrendszer több alkalommal is bizonyította, hogy startprobléma esetén képes megmenteni a legénységet. (Mondjuk azzal is egyet értek, hogy ha továbbra is az alaposságon spórolnak, akkor előbb utóbb egy Szojuz is bukfencet fog vetni a start után, és akkor nem hiszem, hogy a mentőrakéta segít...)
Az ár... Az tény, hogy az amcsiknak elég borsos árat számoltak fel, főleg a vége fele. Ugyanakkor nem hiszem, hogy bő háromszorosára növekedtek volna a költségek egy évtized alatt (pláne, hogy közben a rubel árfolyama összeomlott).
Szerintem inkább úgy voltak vele, hogy még jól megfelyik az amcsikat, amíg lehet. Amúgy tudomásom szerint az utolsó szerződésben 90 millió dolcsi volt egy személnyek egy út a Szojuzon.
Ehhez képest az új amerikai űrhajóknál úgy számolnak, hogy csak a CrewDragon jutányosabb (55M $/fő), a Starliner esetében szinén 90M $/fő körüli ár jön ki. (A Boeing azzal védi ezt, hogy őnáluk az űrhajosok mellé viszonylag sok szállímtány is befér.)
Szóval szerintem csak azért adták drágán, mert brutális haszonkulcssal dolgoztak, amúgy a Starlinernél mindenképpen olcsóbb, de lehet, hogy még a CrewDragonnál is. (Persze jelentős részben az olcsóbb munkaerő miatt.
"de lehet, hogy még a CrewDragonnál is"
Hát ezt minden alkalommal eldobandó hardverrel kétlem.
Azért ne felejtsük el, mekkora áresés lesz még a Crew Dragonnál is az újrahasznosítás miatt, csak hát Muskék először zsebelnek a fejlesztések érdekében, mint a Tesla.
Ha valami olcsóbb lesz a Crew Dragonnál, mármint dollár per kiló vagy fő nézőpontból, az a Starship lesz, ha egyszer lesz.
Az még azért jó pár év.
A Falcon és Dragon fejlesztések alapján, figyelembe véve a nagyobb, bonyolultabb kihívást én Musk szokásos optimista 5-6 évével szemben inkább 10 évet mondanék erre.
"Azért ne felejtsük el, mekkora áresés lesz még a Crew Dragonnál is az újrahasznosítás miatt, csak hát Muskék először zsebelnek a fejlesztések érdekében, mint a Tesla."
Valóban, később lehet, hogy olcsóbb lesz, én a jelenlegi, NASA-val kötött szerződés alapján számolt árakra utaltam. (Mondjuk csoádlkozné, ha a Szojuz esetében a saját költség nagyobb volna az utasonként 35M $-nál. De tény, hogy minden bizonnyal a SpaceX-nek is megvan a haszonkulcsa, illetve valószínűleg csökkenni fog a sajátköltésgük is.)
"A Falcon és Dragon fejlesztések alapján, figyelembe véve a nagyobb, bonyolultabb kihívást én Musk szokásos optimista 5-6 évével szemben inkább 10 évet mondanék erre."
Musk addigra már a Marsra küldené az embereket! :D
"Musk addigra már a Marsra küldené az embereket! :D"
Szokás szerint. :D
De nem baj, legalább nem ülnek a babérokon, hogy majd szép lassan, fontolva haladva...
A Musk féle Mars-telepítéshez először úgyis ember nélküli küldetések kellenek (amúgy bárki csinálná, ez volna a logikus), oxigént, üzemanyagot, élelmet, energiát termelő infrastruktúra odaküldése.
Az mondjuk nem kizárt, hogy 10 évnél korábban el tud kezdődni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!