Miért van az, hogy az iskolai tanulmányok után az ember nehezebben tanul?
Középiskolában mindig jó tanuló voltam, bár kifejezetten okosnak sosem tartottam magamat, de szerencsére a magoláshoz jó érzékem volt, ezért elég sok mindent tudtam memorizálni rövid időre, rövid idő alatt és ez bőven elég is volt hozzá. Aztán jött az egyetem, ott már nem volt elég csak magolni, de a rengeteg tananyag miatt időm sem volt arra, hogy mindent megértsek pontosan (gondolok itt most az egyetemi matekra pl.) szóval egy új tanulásmódszertan kellett, amit az első félév alatt sikerült is kialakítanom és elég volt az egyetem végéig.
Azóta viszont eltelt 2.5 év és kezdem azon kapni magamat, hogy kicsit nehezebben megy a tanulás, hogyha új dolgokról van szó, pedig logikus gondolkodást és jó problémamegoldó készséget és kreativitást igénylő munkakörben dolgozok, ahol folyamatosan képezni kell magamat.
Lehetséges, hogy amikor már nincsen külső tanulásra késztető hatás, akkor a tanulási kapacitásunk kihasználatlansága miatt az agyunk ezen része/részei "elgyengülnek", mint egy régóta nem használt izom?
Lehetséges 30, 40 éves koron túl ugyan azt az agyi "frissességet" elérni, mint 18-24 éves korunk körül?
Fiatal korban tanul a legkönnyebben az ember: pl. a pici gyerek folyamatosan.
Később ez sokkal nehezebb, és ráadásul már más agyterületeket használ hozzá, amelyek nem olyan hatékonyak.
Én folyamatosan tanulok sajnos, több rossz döntés miatt.
28 vagyok és azt veszem észre, hogy bizony a memorizálás és a megértés is nehezebben megy, mint pár éve.
Az ember már "öregszik".
1. Az emberek rendkívül sokfélék, ezért e tekintetben is szinte bármivel lehet találkozni.
2. A sokféleség kisebb mértékben függ az adott ember genetikájától, erősebben függ neveltetése során kialakult szokásaitól, és legalább ennyire a későbbi élete során kialakított életmódjától.
3. Biológiai alapvetés, hogy a legtanulékonyabb a csecsemő, a tanulási hatékonyság az idővel csökken. Azonban vegyük észre, hogy nem mindegy, hogy a nulla éves kori 100 egységről a nyolcvan éves korban nulla egységre vagy 50 egységre esik vissza. Ez függ a neveltetéstől és sokkal jobban az életmódtól később. Ezért érvényes a mondás: jó pap holtig tanul.
4. Nagyon sok múlik a megfelelő edzésen. Az iskola jó esetben tipikusan ilyen edzőhely, az életkornak megfelelő módszertant adják át rendszeresen, és az eredményességet folyamatosan mérik (felelés, dolgozat, vizsga). Az iskola után jellemzően dolgoznak az emberek, tehát a hangsúly eltolódik, értelemszerű a hirtelen, az előzőknél gyorsabb csökkenés, ez azonban nem túl nagy. Újrakezdeni azért megerőltetőbb, mert ekkor általában egysor egyéb kötelezettsége van az embernek.
5. A kutatók, szellemi munkát végzők a saját területükön mindenképpen, de rokon területeken is késő öregkorukig képesek tartani egy elég magas átlagot. Néhány kivételes emberen szimplán nem is lehet észrevenni a csökkenést. Itt is fontos (csak magasabb szinten) azonban a jó edzés.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!